آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

احمدی‌نژاد: مشکل ایران و آمریکا با گفتگو قابل حل است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الان تی وی متعلق به امارات گفت عدالت در برجام رعایت نشده و قراردادی یک طرفه بود. راه‌حل یک چهارچوب عادلانه است. مشکل ایران و آمریکا با گفتگو قابل حل است.

به گزارش خبرآنلاین، احمدی نژاد که برای بازدید از نمایشگاه جهانی اکسپو به شهر دوبی در امارات عربی متحده سفر کرده بود، پیش از ترک این کشور به مقصد تهران، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الان تی وی متعلق به امارات شرکت کرد.

 

الان تی وی: اجازه دهید در مورد توافق هسته‌ای گفت و گو کنیم. آمریکایی ها می خواهند JCPoA  (توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین) را از سر بگیرند. کشورهای اروپایی از فوریت جلوگیری از تجزیه کامل آن صحبت می کنند. دولت جدید اسرائیل نیز بسیار متفاوت از زمان نتانیاهو، از ترجیح احیای توافق خبر می دهد، این وضعیت را چگونه تحلیل می کنید و از اینجا به کجا می رسد؟

 

احمدی نژاد: توافق برجام قرار بود که مسائل بین ایران و آمریکا را حل کند.همه می دانیم که مساله بین ایران و آمریکاست. اروپایی ها هم در این قضیه تابع آمریکا هستند. سوال این است که آیا برجام توانست مساله را حل کند؟ یا حتی شدت اختلاف را کاهش بدهد؟ بعد از چند سال می بینیم که نه تنها اختلاف حل نشده بلکه بسیار پیچیده تر و عمیق تر شده است.

 

معنایش این است که این توافقنامه، موفق نبوده و علت آن هم روشن است. در هر توافقنامه ای که عدالت رعایت نشود، آن توافقنامه نمی تواند مفید و موفق باشد. در برجام هم عدالت و حقوق ملت ایران رعایت نشد.

 

احمدی‌نژاد:‌ 40 سال است که هم ایران ضرر کرده هم آمریکا/ هسته‌ای بهانه است

 

یک نمونه آن را برای شما بگویم. شش کشور مخالف فعالیت های هسته ای ایران هستند. ایران به عنوان یک طرف، سرگرم مذاکره با ۶ کشور دیگر است. در این توافقنامه یک هیئتی برای حل اختلاف بین آن ۶ کشور و ایران پیش بینی شده اما جوری تنظیم شده است که تصمیمات باید به اتفاق آراء باشد.

 

معنایش این است که ایران همیشه بازنده است. آن ۶ کشور هر کدام یک رای دارند، می شود ۶ رای و ایران یک رای دارد، بنابراین همیشه بازنده است. حتی یک کشور از آن ۶ کشور مخالف باشد، ایران هیچوقت نمی تواند به حقوق خودش دسترسی پیدا کند. کمااینکه دیدیم وقتی آقای ترامپ یکطرفه قرارداد را کنار گذاشت، ایران نتوانست حقوق خودش را به دست آورد.

 

این قرارداد، یکطرفه و ناعادلانه است و حقوق ملت ایران در آن مورد احترام قرار نگرفته و نتوانسته است مشکلات را حل کند. بنابراین حالا می خواهند به چه چیزی برگردند؟

 

من فکر نمی کنم هیچکدام از طرفین بخواهند به آن برگردند. البته طرف آمریکایی ممکن است چنین تمایلی داشته باشد، زیرا کاملا یکطرفه مسلط است ولی طرف ایرانی باید چه کار کند؟

 

من فکر می کنم باید یک چارچوب منطقی بر اساس عدالت و احترام طراحی گردد. به این معنا که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود و دو طرف به حقوق هم احترام بگذارند، آنوقت یک توافق پایدار بوجود خواهد آمد.

 

البته شما می دانید مساله هسته ای فقط یک بهانه است. اختلاف ایران و آمریکا عمیق تر از این حرف هاست. دیدید که توافق هسته ای نتوانست مساله را حل کند. معنایش این است که مشکل جای دیگری است. آن را عقلای دو طرف باید بنشینند و حل کنند.

 

۴۰ سال هم آمریکا ضرر کرد، هم ایران و هم کشورهای منطقه ضرر کردند. بنشینند و مساله را حل کنند و به نظر من قابل حل است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------