آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

محبعلی: تنش ها میان ایران و امریکا به کجا ختم می شود؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محبعلی
اروپا، روسیه و چین تا وقتی که ایران و آمریکا به مناقشه خود پایان دهند می توانند موضع هایی له یا علیه ایران داشته باشند یا در میانه بایستند اما در نهایت چون مناقشه بین ایران و آمریکاست، این دو کشور باید مناقشه را بین خود حل کنند.

 قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که گاهی مذاکره در اوج بحران رخ می دهد؛ یعنی طرفین برای این که به میز مذاکره برسند بحران ها را به حداکثر می رسانند.

 

محبعلی در گفت و گو با  انتخاب ، درباره اظهارات اخیر ترامپ که در آن خواستار تماس مقام های ایران با او شده و تنها خواسته آمریکا را عدم دسترسی ایران به سلاح اتمی دانسته بود، گفت: به نظر می رسد این گفته آقای ترامپ ضمن این که جنبه های مثبتی دارد یک نوع بازی تبلیغاتی هم باشد. یعنی او در هر مرحله ای که تحریم ها را افزایش می دهد و فشارها را بیشتر می کند، این پیام را هم می فرستد که بگوید هدفش از این اقدامات رسیدن به میز مذاکره است نه جنگ. بنابراین برای این که آثار منفی کار خود را کاهش دهد، بحث مذاکره را هم مطرح می کند.

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره اینکه آیا ترامپ از شروط 12گانه اعلام شده از سوی پمپئو برای مذاکره با ایران، کوتاه آمده یا خیر، اظهار داشت: این که ما بگوییم ترامپ شرایط را برای ایران محقق کرده و از شرایط 12 گانه پمپو عقب نشینی کرده، این هم نوعی عجله کردن به شمار می آید؛ زیرا بلافاصله بعد از این موضوع پمپئو و برایان هوک دوباره همان مواضع و شرایط را اعلام کردند.

 

وی درباره برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه ترامپ فقط خواسته صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را پیش کشیده و آژانس هم این موضوع را تایید کرده، نیز گفت: آژانس می گوید ایران بر تعهداتی که در برجام داشته، عمل کرده است. اگر ایران بر تعهدش تا 8 سال عمل کند و پرتکل الحاقی را بتواند اجرایی کند، آژانس اگر تایید کند که ایران هیچ انحرافی در برنامه خود ندارد ان وقت است که آژانس چنین گزارشی را به شورای حکام و سازمان ملل می دهد و سازمان ملل برای برنامه هسته ای ایران و آینده برجام تصمیم می‌گیرد.

 

این دیپلمات سابق همچنین درباره احتمال میانجی گری اتحادیه اروپا برای رفع مناقشه میان ایران و آمریکا افزود: هر مناقشه ای باید در میز مذاکره حل و فصل شود. مسله هسته ای ایران نیز مناقشه ای است بین ایران و آمریکا. البته تنها موضوع هسته ای نیست؛ بلکه موضوعات دیگری هم وجود دارد که مناقشات ایران و امریکا تلقی می شود. بنابراین موضوع باید در نهایت بین ایران و امریکا حل فصل شود. مانند قضیه جنگ ایران و عراق. خیلی از کشورها حامی ایران بودند و خیلی از کشورها ضد ایران، اما در نهایت باید موضوع بین ایران و عراق حل و فصل می شد که همینطور پیش رفت. اگر چه خیلی از کشورها در آتش جنگ می دمیدند و خیلی از کشورها نیز به دنبال آتش بس بودند.

 

او ادامه داد: بنابراین اروپا، روسیه و چین تا وقتی که ایران و آمریکا به مناقشه خود پایان دهند می توانند موضع هایی له یا علیه ایران داشته باشند یا در میانه بایستند اما در نهایت چون مناقشه بین ایران و آمریکاست، این دو کشور باید مناقشه را بین خود حل کنند.

 

محبعلی درباره پیش بینی خود از آینده تنش ها میان دو کشور با وجود تحرکاتی مانند اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکن به خلیج فارس، گفت: اقدامات ایران و قضیه ناوها طبیعی است. هر دو می خواهند نگاه ها را جلب کرده و هزینه ها را برای کشور مقابل زیاد کنند. گاهی مذاکره در اوج بحران رخ می دهد؛ یعنی طرفین برای این که به میز مذاکره برسند بحران ها را به حداکثر می رسانند. این کار امریکا دیپلماسی «قایق های توپ دار» می‌نامند، یعنی اجزای نظامی را وارد منطقه می کنند تا شما دو انتخاب داشته باشید.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------