آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

کرونا مثل آنفولانزا همیشه در کشور خواهد بود/ بودجه باید دوباره به دولت باز می‌گشت/



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,کرونا
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن انتقاد به قبول بودجه دولت بدون در نظر گرفتن رای مجلس «کرونای اقتصادی» را مهلک تز ار ویروس کرونا دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از فردین فرمند نماینده مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اساسی وضع اقتصادی و بودجه‌‌ای کشور است، گفت: آقای لاریجانی علیرغم همه مشکلاتی که بودجه داشت و مجلس آن را رد کرده بود، از مقام معظم رهبری یک اجازه کلی، آن هم بدون اینکه اصل قضایا را به محضر و سمع و نظر ایشان برساند گرفت و بعد هم آن را برای اجرا به دست دولت داد.

 

وی با طرح این موضوع که کرونای اقتصاد آسیب بیشتری به کشور خواهد زد و تبعات سنگین‌تری برای کشور خواهد داشت، یادآور شد: بودجه در آخرین جلسه علنی مجلس رد شد و آقای پزشکیان آن را به کمیسیون تلفیق فرستاد در حالی که کلیات آن رد شده بود و باید دوباره به دولت باز می‌گشت.

 

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: در مملکتی که درآمدی ندارد و هزینه‌ها از درآمد آن بیشتر است دولت آمده و در بودجه استقراض از مردم را مطرح کرده‌ است! چه زمانی و چگونه می‌خواهید قرضتان به مردم را بدهید؟!

 

وی در تشریح چگونگی اجرایی شدن بودجه ۹۹ گفت: آقای لاریجانی در جلسه بعد از رد بودجه، که به رسمیت هم نرسید و حتی در همان جلسه به نمایندگانی که برای صحبت کردن وقت گرفته بود اجازه صحبت داده نشد، رادیوی مجلس را روشن کرد و بدون اینکه به مردم بگوید که جلسه به حد نصاب نرسیده است، نظریات خوشان را که فکر می‌کنند همه چیز را در دنیا فقط خودشان بلدند مطرح فرمود و گفت که اگر مملکت بودجه نداشته باشد چه و چه می‌شود؛ گویی هیچ‌کس دیگری از این مسائل سر در نمی‌آورد و نمی‌داند.

 

فرمند با تاکید بر اینکه بودجه در اولین و آخرین جلسه‌ای که داشتیم رد شد و دیگر جای بحث در مجلس نداشت، ادامه داد: در جلسه بعد از رد بودجه،  از ۲۹۰ نماینده ۱۷۲ نفر بیشتر حضور پیدا نکردند که دلیل آن هم این بود که در دور یازدهم مجلس نماینده نشده‌‌اند کرونا بهانه‌ای شد.

 

وی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس بعد از رد بودجه باید موضوع چند دوازدهم مطرح می‌شد اما آقای لاریجانی و چند نفر از هم نظران خودش نظراتشان را گفتند و اجازه ندادند افراد دیگری حرف بزنند و در نهایت حرف‌های خودشان را به خورد مردم دادند. آقای لاریجانی در نامه‌ای که به رهبری نوشت، گفته است مشکلات بودجه در کمیسیون بودجه حل شد، کجا حل شد؟ کلیات بودجه رد شد و باید به دولت بازمی‌گشت و دولت باید بودجه واقعی برای کشور می‌نوشت؛ به جای این کار می‌توانستند از مقام معظم رهبری کسب اجازه و راهکار اینکه چگونه دولت بدون تصویب بودجه کارهایش را پیش ببرد، کنند.

 

نماینده مجلس دهم گفت: برای اولین بار در جمهوری اسلامی قانونی اجرا می‌شود که هیچ‌گاه قانون نشده است و حداقل از فیلتر مجلس که در قعر امور شده و در این دوره هیچ‌گاه در راس امور نبوده است هم عبور نکرد؛ ریاست مجلس هر جا که دلش خواست مجلس را برد.

 

وی با بیان اینکه ویروس کرونا واقعیتی است که وارد کشور شده و مثل آنفولانزا همیشه خواهد بود و ریشه‌کن نمی‌شود اما امیدواریم که واکسنی برای آن پیدا شود، بیان کرد: کرونا در دنیا در حال انتشار است و مشکل اصلی کشور ما نیست و کشورهایی  که وضع اقتصادی بهتری داشتند هم نتوانسته‌اند از انتشار آن جلوگیری کنند؛ باید کاری برای کرونای اقتصادی کشور کرد که ویروس اصلی آن ترامپ است، چرا که او کوتاه نخواهد آمد و ما نیز به واسطه ارزش‌های انقلابی کوتاه نخواهیم آمد اما باید برای این موضع چاره‌ای اندیشیده شود.

 

نماینده مردم میانه یادآور شد: ۱/۵ میلیون بشکه نفت در بودجه دیده بودند، چقدر امکان تحقق داشت؟ درآمد مبالغی که می‌گویند می‌خواهند هزینه کنند از کجاست؟ کل درآمدهای ما از منابع مالیاتی حتی کفاف حقوق مردم را نخواهد داد و اگر ادارات تعطیل شود و مردم در خانه بنشینند به نفع مملکت است چرا که به محض ورود به اداره باید ۱۵-۲۰ درصد به هزینه‌های حقوق‌ها اضافه کنیم چرا که شامل حق ماموریت و هزینه‌های جانبی ادارات می‌شود،‌ ما مبالغ این هزینه‌های تحمیلی را نداریم و از فروش سرمایه‌های کشور تامین مالی می‌کنیم.

 

وی در تشریح سرمایه دولتی گفت: از دوره قاجار تا به حال دولت منابعی داشته که از آنها استفاده می‌کند و شرکت هایی دارد که زیان‌ده هستند، از سویی نیز نتوانسته اصل ۴۴ را اجرایی کند؛ این دولت در اجرای قانون یکی از ضعیف‌ترین دولت‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی  بوده و در کنار آن هم مجلس نتوانست هیچ کمکی کند چرا که ریاست آن را یک انسان خودرأی به عهده دارد و صحبت‌های غیر واقعی به مردم تحویل می‌دهد.

 

فرمند افزود: در این دوره مجلس کار اساسی در راستای بهینه‌سازی اقتصاد نکرده است، دولت می‌خواهد سرمایه‌هایی را که طی یک قرن به درست یا غلط جمع‌آوری کرده است را واگذار کند، که چه بشود؟ می‌خواهید دوباره آن را هم خرج و تمام کنید.

 

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه آینده این مملکت با این شرایط بر چه پایه‌ای استوار خواهد شد؟، اضافه کرد: دولت ۸۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه درنظر گرفته بود که از فروش اسناد دولتی از مردم قرض بگیرد این استقراض را چه زمانی به مردم می‌خواهید پس بدهید؟  تا سال ۱۴۰۱ اوراق قرضه را فروخته‌اند با کدام منابع می‌خواهیم آنها را پس بدهیم؟ اگر اضطراب در مردم  ایجاد شد و پول‌هایشان را خواستند ارزش این کاغذها چقدر خواهد بود؟

 

وی با طرح این سوال که سال گذشته بودجه با فروش یک و نیم میلیون بشکه بسته شد اما چقدر از آن محقق شد؟ گفت: ۶۵ هزار پروژه ناتمام در این کشور وجود دارد، اما اوراق قرضه‌ای که فروخته شد خرج چه پروژه‌هایی شد؟ 

 

فرمند افزود: وقتی در حال نوشتن بودجه ملی هستیم باید به گونه‌ای باشد که مردم از آن منتفع شوند؛ بودجه علیرغم اینکه در کمیسیون تلفیق بسیار چکش‌کاری شد اما در نهایت در صحن رد شد چرا که غیر واقعی بود ۱۱۴ رای منفی و ۶۸ رای مثبت آورد و این شوخی نیست.

 

وی با اشاره به محقق نشدن میزان فروش نفتی که در بودجه سال ۹۸ دیده شده بود، تصریح کرد: اصلاً اجازه می‌دهند شما نفت بفروشید؟ با اینکه ممکن است مردم آمریکا به ترامپ رای ندهند، اما  اگر ترامپ علیرغم همه شرایط پیروز شد، چه؟

 

نماینده مجلس دهم با اشاره به تشییع پیکر سردار سلیمانی، گفت: عجیب بود که مردم در انتخابات شرکت نکنند اما اکثر تحصیلکرده‌ها رای ندادند و به نوعی آن را اعتراض به سیستم می‌دانستند هرچند که اشتباه است اما این تفکر در مدت کوتاهی به عنوان اعتراض در مردم مستولی شد. در تمام دنیا که مثل جمهوری اسلامی آزادی دارند ما رئیس قوا نداریم، مثلا در مجلس، رئیس سخنگوی مجلس است و برای این است که برود در جمع سران قوا نظرات مجلس را انعکاس بدهد نه اینکه به جای نمایندگان تصمیم بگیرد آن هم در شرایطی که در اصول قانون اساسی نمایندگی قائم به فرد است و هیچ کسی نمی‌تواند رای خودش را واگذار کند.

 

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه کرونا موضوعی است که همواره وجود خواهد داشت اما ما باید اقتصاد خودمان را نجات بدهیم  چرا که وقتی چنین مسئله به وجود می‌آید باید بتوانیم جلوی آن بیاستم، گفت: شما در مسئله ماسک نگاه کنید در کشوری مثل کره جنوبی که از لحاظ درآمدی و منابع اقتصادی بسیار قوی  و خیلی از ما جلو زده است مردم در صف ایستاده بودند که البته چنین انتظار داریم اما از خودمان که به اصطلاح کشور مسلمان هستیم چنین انتظاری نداریم این احتکار کردن نه تنها بر خلاف قانون که بر خلاف شرع  است.

 

وی در پاسخ به اینکه با توجه به حرف‌های شما آیا در بودجه آینده با کسری بسیار زیادی روبرو هستیم، گفت: ما ابتدا باید محل درآمدهای‌مان را در نظر بگیریم؛ وقتی کلیات بودجه تصویب می‌شود ما وقت زیادی باید روی محل‌های کسب درآمد بگذاریم در حالی که بیشتر وقت صرف هزینه کردها می‌شود در بودجه پیش‌بینی شده است که بیش از یک میلیون بشکه درآمد نفتی خواهیم داشت خوب از کجا ؟چقدر از درآمدهای نفتی سال گذشته محقق شده است؟

 

فرمند با بیان اینکه در کاخ سفید ۵۰۰ نفر نشستند و ایران را رصد می‌کنند و هر کاری که می‌کنیم بلافاصله تعدادی از افراد یا شرکت‌ها تحریم می‌شوند، تصریح کرد: با این وضعیت چگونه پیش‌بینی کردیم که ما این میزان نفت می‌فروشیم؟ به طور کلی کدام کشورهایی که اقتصاد سالم دارند نفت برای فروش دارند و از طریق فروش نفت بودجه خود را تامین می‌کنند؟ اگر بنشینیم و فکر کنیم که چگونه تامین درآمد کنیم نفروختن نفت و بستن بودجه بدون آن دیگر آرزو نیست.

 

وی اظهار داشت: از مشکلاتی که ما در مملکت داریم، کرونای بی‌اعتمادی مردم است که کشور را به زانو در می‌آورد.

 

نمایده مجلس دهم با بیان اینکه نماینده مردم میانه با اشاره به تاکید رهبری بر خودکفایی بودجه از منابع نفتی در ۲۵ سال پیش، گفت: دولت‌هایی که بر سر کار آمدند این کار را نکردند و دلیل آن نبود مجلس‌های قانونگذاری بود، چرا با وجود اینکه مجلس وظیفه قانونگذاری دارد اما برخی نمایندگان به دنبال کارچاق کنی و به دنبال بده بستان‌های پشت صحنه هستند؟

 

وی گفـت: برخی نماینده‌ها اصلا به دنبال این نیستند که اقتصاد مملکت مستقل بشود شما نگاه کنید که کمیسیون تلفیق را به چه روزی انداختند آقایان دنبال این هستند که پول‌ها را از جایی به جای دیگر بفرستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------