استرس و سرما شوره سر را افزایش می‌دهد



 

 

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: این جنس چربی چیزی نیست که بتوان با تجویز دارو آن را عوض کرد و ما برای درمان شوره سر یا اگزمای چربی دو راهکار داریم که یکی افزایش دادن دفعات شستشو است که طبیعی‌ترین راه‌حل است نه تجویز دارو.

فارس: یک متخصص پوست و مو گفت:شوره سر با استرس و سرما افزایش می‌یابد و برای همین است که شوره سر در فصول سرد سال بیشتر می‌شود ولی کلا شوره سر چیزی است

 

محمد رضوانی در مورد افزایش شیوع شوره سر و راهکار مقابله با آن اظهار داشت: تعریف ساده شوره پوسته ریزی قابل مشاهده است و به جای اینکه سلول سلول و مختصر بریزد به شکل ورقه‌ای ایجاد می‌شود که فرد آن را مشاهده می‌کند‌.

 

وی افزود: علت ایجاد شوره سر یک نوع مخمر از خانواده قارچ‌ها است که به صورت همزیست روی سر فرد زندگی می‌کند که همه افراد در دنیا این قارچ را دارند اما در برخی افراد به دلیل PH که پوست سرشان  یا نواحی مختلف دیگر بدن (گوش، کنار بینی، ابرو) جمعیت قارچ بیشتر می‌شود و در حد پیشرفته‌تر به بیماری اگزمای چربی (درماتیت سبوریک) تبدیل می‌شود که موجب ایجاد قرمزی و خارش در فرد می‌شود.

 

* دفعات شستشو از شوره سر می‌کاهد

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: این جنس چربی چیزی نیست که بتوان با تجویز دارو آن را عوض کرد و ما برای درمان شوره یا اگزمای چربی دو راهکار داریم که یکی افزایش دادن دفعات شستشو است که طبیعی‌ترین راه‌حل است نه تجویز دارو.

 

وی اضافه کرد: اما اگر این راه حل کفایت نکرد از ترکیبات ضد قارچ استفاده می‌کنیم و با استفاده از شامپوهایی که مواد ضد قارچ دارند می‌توانیم این شوره را کم کنیم. این مواد بسیار متنوعند که یکی از قدیمی‌ترین آنها زینک پرتییوم هست یا ماده سلنیوم سولفاید که در درمان شوره مؤثر است اما موها را خشک و شکننده می‌کند.

رضوانی تصریح کرد: در گزارشات متفاوتی داریم که برخی شامپوهای ضدشوره شانس سفیدی مو و پیشرفت آن را زیاد می‌کند که البته هنوز روی آن بحث است.

 

*استرس و سرما شوره سر را افزایش می‌دهد

وی در ادامه اذعان داشت: البته نباید فراموش کرد که شوره سر با استرس و سرما افزایش می‌یابد و برای همین است که شوره سر در فصول سرد سال بیشتر می‌شود و با استفاده از ضد قارچ‌ها می توانیم جمعیت قارچ را کم می‌کنیم ولی کلا آن را نمی‌توانیم نابود کنیم چرا که همه افراد در دنیا آن را دارند.

 

* شامپوی ضدشوره را نباید مطلق قطع کرد

این متخضض پوست و مو خاطرنشان کرد: اگر استفاده از شامپوها قطع شود شوره سر دوباره بر می‌گردد و معمولا توصیه می‌کنیم پس از طی دوره درمان که با هفته‌ای سه بار شروع می‌شود فرد همیشه حداقل هفته‌ای یک مرتبه از شامپوی ضد شوره برای شستشوی سر استفاده کند..... / تحلیل : عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------