لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان+تصاویر



اخبار علمی - لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان+تصاویر

استاد هوانوردی و فضانوردی در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست با تیم خود لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان طراحی کرده‌اند که سبک و راحت است.

لباس فضانوردان برای رفتن به فضا باید به‌گونه‌ای باشد تا فضانورد را در آن محیط، زنده نگه دارد زیرا فضانورد بدون لباس مناسب زنده نمی‌ماند و در ظرف چند دقیقه، مغز او نابود خواهد شد.

«دیو نیومن» استاد هوانوردی و فضانوردی در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست با تیم خود لباسی با حلقه‌های فشرده فنری طراحی کرده‌اند که فضانوردان در فضای باز با آن به راحتی قادر به حرکت هستند.

 اخبار,اخبار علمی,لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان

محققان یک دهه صرف طراحی این ترکیب انعطاف پذیر کرده‌اند که متناسب با بدن فضانورد در هر سایز و اندازه است؛ مواد تشکیل دهنده این لباس از آلیاژ حافظه‌دار است؛ این آلیاژ جزء گروهی از آلیاژهای فلزی است که اگر تا بالای دمای ویژه، گرم یا سرد شود قادر به بازیابی شکل اولیه خود خواهد بود.

آلیاژهای حافظه‌دار دو مشخصه بی‌نظیر از خود نشان می‌دهند: رفتار حافظه‌ای و رفتار شبه الاستیک؛ ویژگی‌های دیگر این آلیاژها، مقاومت ویژه الکتریکی نسبتاً بالا، خواص مکانیکی نسبتاً خوب، خستگی طولانی، شکل پذیری بالا و قابلیت انطباق با بدن است که مهمترین کاربرد این آلیاژها در صنایع هوا فضا و صنایع پزشکی است.

«دیو نیومن» گفت: لباس‌های قدیمی مثل این است که شما در یک توپ از گاز قرار گرفته‌اید و برای زنده ماندن در فضا، پوشیدن آن لازم است، ما نیز می‌خواهیم به همان نتیجه برسیم اما از فشار مکانیکی و فشار گاز جلوگیری کنیم؛ به همین منظور ما الاستیک‌های غیر فعال را با مواد فعال ترکیب کرده‌ایم؛ هدف نهایی ما این است که لباس سبک و راحتی برای حرکت و اکتشافات فضانورد در سیاره‌ای دیگر تهیه کنیم و فضانورد بتواند به خوبی در فضا حرکت کند.

 اخبار,اخبار علمی,لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان

 این مواد نوآور می‌تواند در موارد دیگر مانند ورزشی و نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ حتی می‌توان به عنوان یک سیستم شریان بند برای افرادی که در میدان جنگ صدمه دیده‌اند و خونریزی دارند از آن استفاده کرد؛ این لباس دارای سنسورهایی است که می‌تواند زخم را به طور خودکار مسدود کند.

اخبار,اخبار علمی,لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان

 

اخبار,اخبار علمی,لباسی از آلیاژهای حافظه‌دار برای فضانوردان


اخبار علمی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------