درخشش یک نور مارپیچی مرموز در آسمان آلاسکا



نور مارپیچی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک مارپیچ آبی مرموز، آسمان شب بر فراز آلاسکا را روشن کرد و باعث حیرت تماشاگران شد. اما چه چیزی باعث وقوع این پدیده‌ی عجیب شده است؟ 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، آخر هفته گذشته، ناظران آسمان در آلاسکا با یک منظره غیرمنتظره مواجه شدند. یک مارپیچ نورانی به رنگ آبی کم رنگ در آسمان شب ظاهر شده بود.

 

این پدیده در هنگام درخشش شفق‌های شمالی که هنگام برهم کنش ذرات باردار خورشید و جو زمین ایجاد می‌شوند و نوارهای سبز روشنی تولید می‌کنند، نمایان شد.

 

اما به رغم ظاهر بشقاب پرنده‌ای یا پورتال مانند آن، علت ایجاد این مارپیچ مرموز ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

 

نور مارپیچی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

این مارپیچ ناشی از رها شدن سوخت اضافی یک موشک اسپیس‌ایکس بود که حدود سه ساعت پیش از ظهور آن از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. به دلیل جاه طلبی‌های فضایی ایلان ماسک، پدیده‌های مشابهی در ماه ژانویه در هاوایی و تابستان گذشته در نیوزیلند نیز رخ داد.

 

دکتر دان همپتون(Don Hampton)، فیزیکدان فضایی، استادیار پژوهشی در موسسه ژئوفیزیک فیربنکس دانشگاه آلاسکا، می‌گوید: گاهی موشک‌ها سوختی دارند که باید رها شود. او گفت: وقتی آنها این کار را در ارتفاعات بالا انجام می‌دهند، آن سوخت به یخ تبدیل می‌شود. اگر این یخ در معرض نور خورشید باشد، وقتی در تاریکی روی زمین هستید، می‌توانید آن را به شکل ابری بزرگ ببینید که گاهی اوقات مارپیچی است.

 

بیشتر بخوانید؛

 

معمای گوی درخشان آسمان آلاسکا حل شد

موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس جمعه شب از پایگاه فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به پرواز درآمد. این یک پرتاب قطبی بود که باعث شد در قسمت بزرگی از آلاسکا قابل مشاهده باشد. فالکون ۹ محموله‌ای شامل ۵۱ فضاپیما را با خود به فضا برد.

 

حدود سه ساعت پس از پرتاب، در اوایل صبح روز شنبه، یک مارپیچ در آسمان ظاهر شد که ناشی از بخار آب موجود در مایعات اگزوز موشک بود.

 

دکتر همپتون گفت اگرچه این یک پدیده معمولی نیست اما او تقریبا سه بار چنین اتفاقاتی را مشاهده کرده است.

 

نور مارپیچی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

عکاسانی که برای تماشای شفق قطبی آمده بودند عکس‌هایی از این پدیده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. یکی از کاربران در توییتر نوشت: فکر می‌کنم بیگانگان وارد زمین شده‌اند.

 

این اولین باری نیست که پرتاب شرکت اسپیس‌ایکس باعث می‌شود ناظران فکر کنند که ممکن است بشقاب پرنده‌ها وجود داشته باشند.

 

در ماه ژانویه، مارپیچ دیگری بر فراز جزیره بزرگ هاوایی دیده شد. در ماه ژوئن سال گذشته نیز یک مارپیچ آبی مرموز که در آسمان نیوزیلند در حال حرکت بود، تماشاگرانی را که فکر می‌کردند منشا بیگانه دارد، حیرت‌زده کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------