ذخیره انرژی خورشیدی در شب



ذخیره انرژی خورشیدی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان استرالیایی در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند با کمک یک فناوری جدید می‌توان در شب نیز انرژی خورشیدی را ذخیره کرد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، شاید تولید انرژی خورشیدی در شب برایتان عجیب به نظر برسد اما نتایج پروژه تحقیقاتی جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد با یک فناوری جدید که همانند عینک دید در شب است ممکن است بتوان ایده ذخیره انرژی خورشیدی در شب را اجرایی کرد.

 

دانشمندان مرکز ARC وابسته به دانشگاه ملبورن و دانشگاه نیو ساوت ولز(UNSW Sydney) اخیرا گام مهمی در جهت توسعه فناوری جذب حرارتی برداشته‌اند. آنها دستگاهی ساخته‌اند که قادر به تولید برق از تابش گرمایی است.

 

زمانی که پرتوهای خورشید به پوسته زمین می‌تابد گرمای خود را از تابش خورشید می‌گیرد اما وقتی شب می‌شود، تمام انرژی خورشیدی مفید در وسعت فضا ناپدید می‌شود. اکنون محققان این مطالعه با موفقیت دستگاه جدیدی را آزمایش کرده‌اند که گرمای مادون قرمز را جذب و آن را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند.

 

در طول توسعه، محققان این مطالعه از یک دستگاه تولید انرژی به نام "دیود حرارتی تابشی"(thermo-radiative diode) استفاده کردند که این دستگاه کاملا شبیه به فناوری موجود در عینک‌های دید در شب است.

 

"نیکلاس اکین داکس"(Nicholas Ekins-Daukes) از محققان این مطالعه گفت: در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم کشف شد که کارایی موتورهای بخار به اختلاف دما در سراسر موتور بستگی دارد و همین امر زمینه ایجاد ترمودینامیک شد. همان اصول در مورد انرژی خورشیدی نیز صدق می‌کند چرا که خورشید منبع گرما را فراهم می‌کند و یک پنل خورشیدی نسبتا خنک در سطح زمین یک جاذب سرما را فراهم می‌کند و این امر اجازه می‌دهد تا برق تولید شود.

 

ترمودینامیک یا گرمادینامیک شاخه‌ای از علوم طبیعی است که به بحث راجع به گرما و نسبت آن با انرژی و کار می‌پردازد. ترمودینامیک متغیرهای ماکروسکوپیک(همانند دما، انرژی داخلی، آنتروپی و فشار) را برای توصیف حالت مواد تعریف می‌کند و چگونگی ارتباط آن‌ها و قوانین حاکم بر آنها را بیان می‌نماید.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "ACS Photonics" منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------