زمین 9 تریلیون تُن یخ از دست داد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, یخ
محققان با محاسبه میزان ذوب شدن یخچال‌های طبیعی دریافتند که زمین 9 تریلیون تن یخ از دست داده است. 

به گزارش فارس، مسئله ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در اثر گرمای جهانی موضوعی است که امروزه بسیار به آن پرداخته می‌شود اما مهم‌تر از آن میزان از دست دادن این یخ‌ها است. اکنون محققان در یک مطالعه جامع و با استفاده از مشاهدات زمینی و اطلاعات ماهواره‌ای توانستند این میزان را اندازه‌گیری کنند. آنها دریافتند که در طول سال‌های 1961 تا 2016، حدود 9 تریلیون تن یخ ذوب شده و سطح آب دریاها را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، بیشترین میزان از دست دادن یخ‌ها در طول این 55 سال متعلق به آلاسکا بوده که بیش از 3 تریلیون تن یخ از دست داده است. گرینلند نیز با ذوب 1.237 تریلیون تن یخ در رتبه دوم قرار گرفته و به دنبال آن رشته کوه‌های جنوبی «آند» 1.208 تریلیون و نواحی شمالی روسیه و کانادا هرکدام یک تریلیون تن یخ از دست داده‌اند.

 

گفتنی است؛ ذوب شدن یخچال‌های طبیعی دومین عامل افزایش سطح آب‌های جهانی پس از گرم‌شدن دریاها است. از بین رفتن یخچال‌های طبیعی، سطح آب‌های جهانی را تا 27 میلی‌متر در هر بار افزایش می‌دهد و بدتر از آن این است که به نظر می‌رسد این فرایند به سرعت در حال پیش‌روی است.

 

«مایکل زمپ» سرپرست محققان این مطالعه گفت: کره زمین سالانه 335 میلیارد تن یخ از دست داده و سطح آب دریاها را حداقل 1 میلی‌متر افزایش می‌دهد.

 

طبق این گزارش، محققان برای انجام تحقیق خود 19 هزار یخچال طبیعی را در 19 منطقه در سراسر جهان مورد بررسی قرار دادند و تغییراتی را در کاهش ضخامت یخ‌ها در طول نیم‌قرن گذشته تخمین زدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------