تولید خط بریل در هوا



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, خط بریل
دستگاهی ابداع شده که با استفاده از اولتراساوند نشانگرهای خط بریل را روی هوا ایجاد می کند تا افراد نابینا بتوانند آن را درک کنند. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، برای نابینایان که به خط بریل اتکا دارند، خواندن محتوای نمایشگرها و علائم در محیط های عمومی کاری چالش برانگیز است. اما سیستمی جدید می تواند این روند را  ساده تر کند.

 

دستگاه HaptiRead ابداع شده است که با استفاده از پالس های اولتراساوند متون بریل را در هوا بازتولید می کند. این پالس ها به شکل الگوهایی از پیش تعیین شده منتشر می شوند.

 

بیشتر اوقات در اماکن عمومی نشانگرهای بریل به عنوان نشانه هایی ثابت بر روی علامت ها دیده می شوند یا در نمایشگرها به شکل خطوطی از نقاط دیده می شود که این نقاط برجسته و فرورفته می شوند تا تغییر متن را نشان دهند.

 

اما در مورد هر دوی این روش ها چالش های زیادی وجود دارد. در درجه اول با این روش به سختی می توان با کاربر ارتباط برقرار و اطلاعات محدودی را می توان عرضه کرد. بخش های متحرک با گذر زمان دچار اختلال می شوند. در کنار این موارد نکته بهداشتی نیز وجود دارد زیرا افراد مختلفی این سطوح را لمس می کنند.

 

دستگاه HaptiRead به گونه ای طوری طراحی شده تا تمام مشکلات مربوط به استفاده از خط بریل در اماکن عمومی را برطرف کند. این سیستم در حقیقت پنلی شامل ۲۵۶ مبدل اولتراساوند است که فرکانس هایی تا ۲۰۰ هرتز  منتشر می کنند. این سیگنال ها به اندازه ای قدرتمند هستند که کاربر فشار را روی پوستش احساس می کند. این نوع فناوری قبلا برای ساخت هولوگرام هایی قابل لمس به کار گرفته شده است.

 

این دستگاه ۸ نقطه لمسی در هوا و در فاصله ۷۰ سانتیمتری کاربر ایجاد می کند که نحوه قرار گرفتن آنها کاراکترهای مختلف در خط بریل را نشان می دهد.

 

یک  دوربین Leap Motion که قابلیت درک عمق را دارد دست کاربر را ردیابی و امواج اولتراسونیک را به سمت آن ارسال می کند. این روش به کاربر کمک می کند دستگاه را شناسایی کند. علاوه بر آن دستگاه هیچ قطعه متحرکی ندارد و نیازی نیست کاربر سطح را لمس کند، بنابراین چالش بهداشت نیز برطرف می شود.

 

 این سیستم را می توان طوری تنظیم کرد تا اطلاعات پیچیده مانند جداول و گرافیک ها را نیز نمایش دهد.

 

محققان این دستگاه را روی ۱۸ فرد بینا و ۱۱ نابینا آزمایش کردند و از آنها خواستند تا نشانه های بریل را احساس کنند و تشخیص دهند چه کاراکترهایی را نشان می دهند.

 

در هر دو گروه شرکت کننده، این سیستم نتایج مثبتی داشت. شرکت کنندگان نابینا با کمک این سیستم  علائم را با دقت ۹۴ درصد تشخیص دادند. دقت تشخیص گروه نابینا نیز ۸۸ درصد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------