آشنایی با انواع پلکسی و کاربرد آنها



شیشه پلکسی, سایزهای ورقه پلکسی, انواع پلکسی گلاس

پلکسی ها را عموما از پلی متیل متاکریلیت تهیه می کنند

 

پلکسی چیست و چرا باید این پلاستیک کاربردی را شناخت؟

اگر فکر می کنید که تا به امروز نمی دانستید که پلکسی چه چیزی است، سخت در اشتباهید، چرا که ممکن است این عدم شناختن از ندانستن اسم همان ورقه های هایی باشد که روزانه و شاید چندین بار در روز آن ها را اطرافمان دیده ایم.

پلکسی چیست؟

پلکسی ها را عموما از پلی متیل متاکریلیت یا (Poly methyl methacrylate: PMMA) تهیه می کنند و با نام تجاری پلکسی گلاس (Plexiglass) به بازار معرفی کرده و عرضه می دارند. پلکسی گلاس ها را عموما از نوعی ترمو پلاستیک درست می کنند و رنگ این ورقه های شفاف می تواند بسیار متنوع باشد.

 

پلکسی گلاس ها انواع مختلفی دارند و عموما به صورت ورقه تولید می شوند؛ ورقه های خشکی که به هیچ وجه انعطافی برای خم و تا کردن ندارند. در واقع می توانیم مهم ترین ویژگی پلکسی کلاس ها را شکننده بودن آن ها تعریف نماییم. این ورقه ها بر اثر فشار زیاد خم نمی شوند و بعد از اعمال فشار به راحتی می شکنند. البته لازم است بدانید که شکستن پلکسی گلاس ها به هیچ وجه شبیه شکستن شیشه نمی باشد. 

 

پلکسی گلاس ها بسیار سبک هستند و همین سبک بودن این متریال زمینه را برای استفاده های مختلف از آن در صنایع و زمینه های متفاوت، فراهم می کند. مثلا پلکسی گلاس ها یک جایگزین بسیار محکم و زیبا و در عین حال سبک برای شیشه های هستند. پلکسی گلاس ها می توانند برای طراحی داخلی هم یک انتخاب کاربردی و زیبا باشند. را که سبک بودن ان ها، باعث می شود که کاربری آن ها آسان تر و عمومی تر شود. 

 

کاربرد پلکسی گلاس, پلکسی گلاس, پلکسی

کاربری پلکسی گلاس ها بسیار متنوع و زیاد است

 

پلکسی گلاس در چه جاهایی مورد استفاده قرار میگیرد؟

کاربری پلکسی گلاس ها بسیار متنوع و زیاد است. این متریال در تمامی زمینه های هنری، صنعتی، ساخت و ساز و سایر موارد، بسیار کاربرد دارند. در واقع می توانیم ادعا کنیم که انعطاف پلکسی گلاس ها در تولید و کاربری باعث می شود که در تمامی زمینه های قابل استفاده باشند و کاربردهای متفاوتی را از خود نشان دهند. 

 

مثلا یکی از مهم ترین کاربردهای پلکسی گلاس ها این است که برای طراحی، ساخت و تولید انواع محصولات استفاده می شوند. در واقع تولید انواع محصولات مختلف را یکی از وسیع ترین بسترهایی معرفی می کنند که پلکسی گلاس ها در آن ها استفاده می شوند.

 

یعنی می توانیم ادعا کنیم که تولید کنندگان و سازندگان، فعال ترین و بزرگ ترین قشری هستند که برای خرید پلکسی گلاس ها اقدام می کنند. اما مطمئنا این سوال پیش می آید که از پلکسی گلاس ها برای تولید چه محصولاتی استفاده می شود. پاسخ این سوال خیلی ساده است.

 

چرا که پلکسی گلاس ها برای اینکه به یک محصول تبدیل شوند باید ابتدا زیر برش لیزری قرار بگیرند و در واقع تنها برش لیزری است که می تواند از یک پلکسی گلاس، یک محصول کاربردی را به وجود آورد. محصولات کاربردی که با پلکسی گلاس درست می شوند شامل مواردی همچون انواع تابلوهای تزیینی و غیر تزیینی، انواع استیکر ها و برچسب های راهنما و غیره، می شوند.

 

حقیقتا چیزی که در کنار تمام مزیت های پلکسی گلاس، آن را برای تولید نیز جذاب می کند، این است که تمامی این محصولات در کمتر از یک ساعت تولید می شوند و این یعنی پلکسی گلاس ها یک ماده ی اولیه و متریال بسیار آسان هستند که کار با آن ها بسیار ساده و راحت می باشد. 

 

در کنار تولید انواع محصولات، پلکسی گلاس ها در طراحی داخلی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارند. در واقع روش کاربردی این متریال به صورتی است که پلکسی گلاس ها را در شیت های آماده با اندازه های سفارشی برش می زنند و سپس از آن ها برای طراحی داخلی استفاده می کنند. البته مقاومت پلکسی گلاس ها به گونه ای است که تنها برای طراحی داخلی و معماری صحنه و داخلی مورد استفاده قرار میگیرند و این مواد اصلا مقاومت اینکه برای مصارف بخش های اصلی ساختمان استفاده شوند را ندارند. 

 

ورق پلکسی, برش پلکسی, انواع پلکسی

پلکسی های آینه ای هم مانند آینه های جیوه ای هستند

 

انواع پلکسی گلاس ها 

همان طور که خدمت تان عرض کردیم، پلکسی گلاس ها با توجه به کاربردهای زیادی که دارند، حتما باید انواع مختلفی هم داشته باشند و همین تنوع در تولید، اندازه، رنگ و سایر موارد است که انعطاف و کاربری پلکسی گلاس ها را تا حد خیلی زیادی بالا می برد.

 

از این رو، پلکسی گلاس رنگی ، پلکسی گلاس شفاف ، پلکسی ترانسپارنت ، پلکسی گلاس مات و پلکسی آینه ای طلایی و نقره ای را می توانیم انواع دسته بندی هایی معرفی کنیم که پلکسی گلاس ها در هر کدام از این ها تعریف می شوند. در ادامه درباره ی هر کدام از این دسته بندی ها و خواص و ویژگی های آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد : 

 

پلکسی گلاس ترانسپارنت:

ترانسپارنت ها، پلکسی های رنگی هستند که عموما شفاف تولید می شوند. این پلکسی ها می توانند در ابعاد مختلف و رنگ های متفاوتی تولید شوند. یکی از ملموس ترین مثال هایی که درباره ی کاربردهای پلکسی گلاس ترانسپارنت می توانیم به شما ارائه دهیم، پنجره های قدیمی و چوبی قدیمی هستند که امروزه به جای شیشه های رنگی از پلکسی گلاس ها در تولید آن ها استفاده می شود و همین موضوع باعث می شود تا جلوه و کاربری این پنجره ها بیشتر و بیشتر شود. 

 

پلکسی گلاس آینه ای

پلکسی های آینه ای هم مانند همین آینه های جیوه ای هستند که ما اطراف مان داریم و از ان ها استفاده می کنیم. منتهی کمی سبک تر و قابل حمل تر! برای تولید کردن پلکسی های آینه ای، پشت یک ورقه ی پلکسی گلاس شفاف را جیوه اندود می کنند و خاصیت آینه ای بودن و انعکاس تصاویر را به آن می دهند.

 

همین ویژگی باعث می شود تا از این محصول جدید در زمینه های مختلف، استفاده های متفاوتی شود. پلکسی های آینه ای می توانند در رنگ های مختلفی تولید شوند اما پرطرفدارترین رنگ های پلکسی همان رنگ های طلایی و نقره ای هستند. 

 

سایزهای ورقه پلکسی, انواع پلکسی گلاس, کاربرد پلکسی گلاس

پلکسی های رنگی از پر فروش ترین و پرطرفدارترین انواع پلکسی گلاس ها می باشند

 

پلکسی گلاس رنگی

این پلکسی ها از پر فروش ترین و پرطرفدارترین انواع پلکسی گلاس ها می باشند. در واقع پلکسی های رنگ همان پلکسی گلاس های شفافی هستند که به صورت خام همه جا موجود هستند و عموما در رنگ تولید می شوند. پلکسی گلاس های رنگی برای تولید انواع محصولات و صنایع، کاربردهای بسیار زیادی دارند. 

 

پلکسی گلاس شفاف

این پلکسی گلاس ها هم اسم شان روی آن ها است. ورقه های شفاف و سبکی که مانند شیشه کاربرد دارند و می توانند به دلیل سبکی زیادی که دارند، در تولید انواع محصولات مورد استفاده قرار گیرند. این پلکسی ها عموما به جای شیشه استفاده می شوند و معمولا مدل بدون رنگ آن طرفداران بیشتری دارد. 

 

در نهایت برای تعریف و توصیف پلکسی گلاس ها باید خدمت تان عرض کنیم که این محصولات می توانند در ابعاد مختلف و در سایزهای متفاوتی تولید شوند. یکی از مهم ترین ویژگی های پلکسی گلاس ها ضخامت یا همان قطر آن هاست. این محصولات می توانند در قطرهای ۱میلی متر تا ۵۰ میلی متر تولید شوند.

 

البته ضخامت های بالای پلکسی گلاس ها برای مواردی هستند که کاربردهای مقاوم تر و خاص تری را نیاز دارند. اما طول و عرض و ارتفاع این ورقه های با توجه به یک  سری استانداردها و نوع سفارشات تعیین می شوند. با این حال اندازه  122*183 سانتیمتر، استانداردترین اندازه ای است که می توانیم برای تولید پلکسی گلاس ها در نظر بگیریم. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------