راز جالب زندگی این جانوران شگفت‌انگیز!



برخی حیوانات چنان عمر درازی دارند که حتی تصورش هم برای انسان با میانگین عمر کمتر از ۱۰۰ سال بسیار عجیب و باورنکردنی است. 

به  گزارش خبرآنلاین؛ حیوانات به دلیل شرایط مختلف مانند مرگ و میر نوزادان، بیماری‌ها، شکارچیان، آب و هوای بد، تخریب زیستگاه یا رقابت برای غذا و سرپناه، به حداکثر طول عمر خود نمی رسند. اما اگر شرایط ایده آل باشد، چه حیواناتی بیشترین طول عمر را دارند؟

 

۱۰. ماکائو

ماکائوها از خانواده طوطی ها هستند. این گونه از طوطی ها که پر های درخشانی دارند در شرایط ایده آل حدود ۶۰ تا ۸۰ سال عمر خواهند کرد. زیستگاه ماکائو ها در جنگل های بارانی است و از ترکیب آجیل و دانه ها تغذیه می کنند. متأسفانه، این پرندگان زیبا به دلیل تعداد کم، تجارت و تخریب زیستگاهشان در خطر انقراض هستند.

 

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۹. فیل آفریقایی

فیل‌های آفریقایی بزرگ‌ترین جانوران خشکی هستند. این گونه از فیل در شزایط ایده آل حدود ۷۰ سال عمر می کنند. متخصصان می توانند با استفاده از چندین ویژگی از جمله اندازه و تعداد دندان های فیل آفریقایی، سنشان را تخمین بزنند. فیل های ماده ها در حدود ۱۰-۱۲ سالگی به سن تولید مثل می رسند ممکن است تا آخر عمر بارور باقی بمانند. آن ها ممکن است در مجموع حدود ۷ نوزاد به دنیا بیاورند و طول بارداری آنها ۲۲ ماه است.

 

۸. مارماهی باله بلند

مارماهی‌های باله بلند معمولاً تا ۶۰ سال عمر می‌کنند، اما طولانی‌ترین عمر ثبت شده آن ها به ۱۰۶ سال رسیده است! زیستگاه این گونه از مار ها در نیوزلند و استرالیا است و تا قبل از مهاجرت به اقیانوس آرام برای تولید مثل، بیشتر عمر خود را در نهرهای آب شیرین پنهان می شوند. مارماهی های باله دار تنها یکبار در طول عمر خود تولید مثل می کنند و پس از تخم ریزی می میرند. این مار ماهی ها سرعت رشد بسیار کندی دارند و سالیانه حدود ۱ تا ۲ سانتی متر رشد می کنند. در نهایت طول برخی از ماده ها حدود ۷۳ تا ۱۵۶ نیز می رسد!

 

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۷. لاک پشت های غول پیکر گالاپاگوس

لاک پشت های غول پیکر گالاپاگوس می توانند بیش از ۱۰۰ سال زندگی کنند. مسن ترین طول عمر ثبت شده آن ها ۱۵۲ سال است! جورج تنها لاک پشت باقی مانده جزیره پینتا است و برای مدتی نادرترین موجود جهان بود. لاک‌پشت‌های غول‌پیکر سرعت زندگی آهسته‌ای دارند، علف‌ها و سایر گیاهان را می‌خورند و تا ۱۶ ساعت در روز استراحت می‌کنند.

 

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۶. خارپشت‌های دریای سرخ

جوجه‌تیغی‌های دریای سرخ تقریباً جاودانه هستند و بیش از ۲۰۰ سال بدون هیچ نشانه ای از پیری زندگی می کنند. احتمال مرگ و میر ان ها توسط شکارچیان بسیار بالا بیشتر از مرگ ناشی سن بالای آن ها است این نوع جوجه تیغی در ۱۰۰ سالگی همچنان قادر به تولید مثل است.

 

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۵. ماهی های Koi

میانگین طول عمرKoi های ژاپنی حدود ۴۰ سال است. در شرایط ایده آل طول عمر این ماهی می تواند بسیار طولانی تر نیز باشد. هاناکو که نام یک کوی ژاپنی بود، در سال ۱۹۷۷ در سن ۲۲۶ سالگی در گذشت!

 

۴. نهنگ های کله کمانی

نهنگ های کله کمانی گونه ایی از پستانداران هستند که می توانند بیش از ۲۰۰ سال عمر کنند. این نوع نهگ در قطب شمال یافت می شوند. تخمین عمر این گونه نهنگ کار آسانی نیست. دانشمندان با استفاده از بررسی DNA نهنگ های کله کمانی معتقدند آن ها تا سن ۲۶۸ سالگی نیز عمر می کنند!

 

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۳. کوسه های گرینلند

کوسه های گرینلند که طولانی ترین طول عمر را در بین مهره داران دارند، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال عمر می کنند. سرعت رشد آن ها بسیار کند است و به طور متوسط با سرعت ۰.۷۶ مایل در ساعت حرکت می کنند. آنها هر سال حدود یک سانتی متر رشد می کنند و کوسه های ماده ها ممکن است تا سن ۱۰۰ تا ۱۵۰ سالگی به بلوغ جنسی نرسند. یکی از راه های تشخیص سن این نوع کوسه که اخیراً کشف شده است، سن عدسی چسم آن ها است. هر سال بافت‌های جدیدی به عدسی چشم کوسه ها اضافه می‌شد و می‌توان سن را با میزان ایزوتوپ کربن موجود در این بافت‌ها تشخیص داد.

 

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲. Ocean Quahog

Ocean Quahogs یک صدف خوراکی با طول عمر چشمگیر است. بسیاری از آنها تا سن ۴۰۰ سالگی عمر می کنند. مسن ترین صدف ثبت شده که متعلق به سواحل ایسلند بود، در سال ۲۰۰۶ کشف شد. این صدف حدود ۵۰۷ سال داشت!

  جانوران شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱. عروس های دریایی جاودانه

تصویر جاودانگی و بازگشت به دوران کودکی برای ما بسیار دشوار است. اما عروس های دریایی جاودانه طول عمر عجیبی دارند. این حیوانات شگفت‌انگیز زندگی خود را به‌عنوان لارو، معروف به پلانولا، شروع می‌کنند و در اقیانوس می‌چرخند. سپس آنها در کف دریا مستقر می شوند و قبل از تبدیل شدن به ستاره های دریایی، به پلیپ تبدیل می شوند. اما اگر در هر مرحله، عروس های دریایی جاودانه آسیب ببینند، دوباره تبدیل به پلیپ می شوند و مرحله را از نو آغاز می کنند. اگر عروس های دریای جاودانه غذای دیگر حیوانات دریایی نشوند، چرخه زندگی خود را بار ها و بار ها تکرار می کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------