توضیحات مدیر پلتفرم همسریابی «همدم» درباره پیام‌های «جنسیت زده» تابلوهای تبلیغاتی اش



پلتفرم همسریابی همدم،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیر پلتفرم همسریابی "همدم" از ازدواج ۲۲۰ نفر به واسطه ثبت نام در این پلتفرم طی هشت ماه گذشته خبر داد و گفت: ۶۱ درصد ازدواج‌های همدم مربوط به مجردین دهه شصت و پنجاه است.

زهره حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رونمایی پلتفرم "همدم" در ۲۱ تیر سال جاری و با بیان اینکه اگرچه یک ماه بعد از راه اندازی پلتفرم همدم، وارد ماه محرم و صفر شدیم اما همچنان در این ایام نیز "همدم" فعالیت داشت، اظهار کرد: تا کنون حدود ۳۳۴ هزار نفر همدم را نصب کرده‌اند که از این بین ۳۴ هزار نفر تا انتها ثبت نام خود را پیش برده‌اند. همچنین از این تعداد نیز اطلاعات حدود ۲۰ هزار نفر از سوی همدم تایید شده است.

 

دهه شصتی‌ها پیشتاز ازدواج در "همدم"

وی ادامه داد: بیش از ۲۲۰ نفر تا کنون با یکدیگر از طریق پلتفرم همدم ازدواج کرده‌اند که ۸۶ درصد ازدواجها از افراد ساکن یک استان و ۱۴ درصد در بین افرادی است که در استانهای مختلف زندگی می کنند. همچنین ۶۱ درصد ازدواجهای همدم مربوط به مجردهای متاخر در ازدواج و متولدین دهه شصت و پنجاه است و می توان گفت همدم  زیرساخت مناسبی برای ازدواج دهه شصتی‌ها فراهم کرده است.

 

به گفته حسینی، تاریخ عقد اولین زوجی که از طریق این پلتفرم ازدواج کرده‌اند مربوط به مرداد امسال یعنی یک ماه پس از راه‌اندازی "همدم" می‌شود.

 

مجردها و افراد دارای سابقه ازدواج می‌توانند از خدمات همدم استفاده کنند

وی این را هم گفت که خدمات فعلی همدم مختص افراد دارای تابعیت ایران و مجرد است، بنابراین افرادی که تا کنون سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج کرده و جدا شده‌اند و یا همسر خود را از دست داده‌اند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

 

مدیر پلتفرم همسریابی "همدم" ادامه داد: ۸۵ درصد از ثبت نام کنندگان همدم بدون سابقه ازدواج هستند و ۱۵ درصد ثبت نام کنندگان سابقه ازدواج قبلی دارند و افرادی که سابقه ازدواج قبلی دارند معمولا با فردی مشابه شرایط خودشان ازدواج کرده‌اند.

 

ملاک "همدم" عقد محضری است

حسینی با بیان اینکه قصد "همدم" تنها فعالیت در زمینه همسریابی نیست و مدتی است که این پلتفرم اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جوانان مجرد و فعالیت در خصوص اعطای جهیزیه به عروس و دامادهای واجد شرایط و نیازمند کرده است، ادامه داد: در حال حاضر در هر هفته قرار چند ازدواج تعیین می شود اما ما این موارد که به بله برون و... معطوف می‌شوند را جزء آمار ازدواج‌ها محاسبه نمی‌کنیم و تنها آمار عقد محضری را محاسبه کرده و از این رو ازدواج‌های نهایی شده ما طی این هشت ماه بالغ بر ۲۲۰ نفر است.

 

به گفته حسینی، ماهیانه به طور متوسط ۱۶ هزار سوال به پشتیبانی این پلتفرم ارسال می‌شود و تا کنون مورد خاصی از این پلتفرم شکایت نکرده است.

 

وی همچنین درباره سوء استفاده‌های انجام شده از این پلتفرم توضیح داد: تا کنون مورد خاصی پیش نیامده اما تنها یک بار کاربری اشتباها در سایت دیگری ثبت نام کرده و اطلاعات خود را آنجا گذاشته بود و پس از افشای اطلاعات تصور می‌کرد آن اطلاعات توسط همدم افشا شده که اشتباه بود. چون غربالگری ما دقیق  است و صحت سنجی اطلاعاتمان را دقیق انجام می‌دهیم، معمولا افرادی که قصد جدی برای ازدواج ندارند و به قصد تفریح و وقت گذرانی وارد این پلتفرم می شوند نمی‌توانند به مرحله تایید و ثبت نام برسند.

 

مدیر پلتفرم همسریابی "همدم" در پاسخ به این سوال که به نظر شما آمار ازدواج ۲۲۰ نفر در مدت هشت ماه به واسطه ثبت نام در "همدم" قابل توجه است؟، گفت: اینکه یک ازدواج به ثمر برسد نیاز به زمان دارد  و نباید انتظار داشت پس از معرفی دختر و پسر به هم سریعا به نتیجه ازدواج برسند، چراکه حداقل سه الی شش ماه زمان نیاز دارند تا یکدیگر را بشناسند و تصمیم نهایی را بگیرند و گاهی بعد از طی این مدت هم بنا به دلایل متعددی از جمله مخالفت خانواده‌ها و ... با هم ازدواج نمی‌کنند. از این رو با توجه به اینکه آمارهایمان نشان می دهد روند ازدواج از طریق پلتفرم همدم صعودی است و هرچه جلوتر رفته‌ایم درخواست‌ها و ازدواج‌ها بیشتر شده است، این آمار ۲۲۰ تایی نیز برای ما امیدوار کننده است.

 

از همه اقشار جامعه در همدم ثبت نام کرده‌اند

وی همچنین درباره سطح اعتقادت افرادی که در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند، توضیح داد: از همه اقشار جامعه در همدم ثبت نام کرده‌اند. ضریب نفوذ همدم خوب است و ما حتی از شهرها و روستاهای دورافتاده برخی استانها نظیر همدان، یزد و گیلان و حتی از بین عشایر نیز ثبت نام داشته‌ایم. ازدواج‌هایی از مروست، ششده، بازارجمعه، قهاوند، سامن و ... نشان دهنده آن است که همدم تا دل شهرها و روستاهای کوچک نفوذ کرده است.

 

ماجرای «سیب داریم، انار داریم، عروس با وقار داریم» چه بود؟

حسینی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر حواشی که پیرامون تبلیغات این پلتفرم در سطح شهر تهران و بر روی بیلبوردها با اشعاری نظیر "نون و پنیر آوردیم، دخترتون رو بردیم" و یا "سیب داریم، انار داریم، عروس با وقار داریم" که بعضا نقدهایی به نوع نگاه "جنسیت زده" به زن وارد شد، اظهار کرد: نظر ما بر این بود که برای تبلیغ این پلتفرم و فرهنگ سازی استفاده از این پلتفرم برای ازدواج جوانان و در بین خانواده‌ها، از اشعار فرهنگ عامه که در مراسم عروسی و پاتختی خوانده می‌شود، استفاده کنیم. این اشعار در مراسمات شهرهای مختلف وجود دارد. برای مثال در روستاهای مختلف کشورمان می بینیم زمانی که عروس به خانه داماد برده می شود به طور نمادین داماد سیب یا انار را به سمت عروس می اندازد و جوانان دیگر برای گرفتن سیب و انار از هم پیشی می گیرند و اشعاری نظیر آنچه که ما در تبلیغات استفاده کردیم خوانده می شود. خانواده عروس و داماد با خواندن این اشعار شادی می کنند و این مراسم کاملا پذیرفته شده است. ۴ شعر این چنینی در ۴ بیلبورد تهران  نصب شده بود. در کنار انتقاداتی که وارد شد استقبال زیادی هم از این تبلیغات شد.

 

مدیر پلتفرم همسریابی "همدم" تاکید کرد: هدفمان از این تبلیغات تنها این بود که فرهنگ مراسمات مختلف شهرها را به تصویر بکشیم  و اینگونه در دل مردم جای باز کنیم تا بتوانیم برای خانواده‌هایی که استفاده از این پلتفرم را بد می‌دانند، فرهنگ سازی کرده باشیم. کما اینکه پس از آن تبلیغات بسیاری از کاربران ساکن شهرستان از ما درخواست کردند این تبلیغات را در شهرهای آنها نیز نصب کنیم تا خانواده‌ها راحت‌تر با این نوع آشنایی پیش از ازدواج و استفاده از پلتفرم‌های قانونی آشنایی ازدواج کنار آیند.

 

آیا یافتن «فرد» مناسب برای ازدواج، مشکل جوانان امروزی است؟

مدیر پلتفرم همسریابی "همدم"  در پاسخ به این سوال که بعضا انتقادهایی به این پلتفرم می‌شود که مشکل کنونی جوانان برای عدم ازدواج پیدا نکردن مورد مناسب برای ازدواج نیست، تصریح کرد: یافتن فرد مناسب هم یکی از  دغدغه‌های جوانان است. دختر خانم‌ها به خاطر مسائل فرهنگی که در جامعه وجود دارد هیچگاه برای ازدواج پیش قدم نمی‌شوند و اگر پیش قدم نشوند، در جامعه دیده نشوند و یا خواستگار مناسبی نداشته باشد آیا نباید برای آنها خواستگار مناسبی را پیدا و معرفی کرد؟. پسرانی داریم که از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارند اما برای ازدواج پیش قدم نمی‌شوند اینجا قطعا مشکل اقتصادی دلیل آنها برای ازدواج نیست بلکه موضوع فرهنگی است و برای موضوعات فرهنگی هم باید ما پیش قدم شویم. اگر این نیاز (یافتن فرد مناسب برای ازدواج) وجود نداشت، چرا تا کنون این مقدار درخواست در همدم و یا سایت‌های دیگر ثبت شده است؟.

 

ثبت نام در پلتفرم همسریابی «کسر شان» دارد؟

وی همچنین درباره اینکه آیا جوانان از این پلتفرم به راحتی استقبال کردند و نسبت به ثبت نام در آن احساس کسر شان نداشتند؟، توضیح داد: چون این کار اقدامی جدید است تا جا بیافتد حتما نیاز به فرهنگ سازی بین خانواده‌ها دارد. ما آمار ثبت نام نسبتا خوبی داریم اما قطعا برای اینکه این کار را به طور فراگیر انجام دهیم نیاز به تبلیغات داریم. همچنین باید مسائلی که ممکن است باعث ترس خانواده‌ها و نگرانی افراد شود را حل کنیم و برای این امر هم سعی داریم با گزارش دهی بیشتر و تعاملات بیشتر با مردم و با نهادها و سازمان‌های مختلف این فرهنگ را جا بیاندازیم تا آنهایی که مایل هستند، از این مسیر استفاده کنند.

 

مدیر پلتفرم "همدم" ادامه داد: مسیرهای همسریابی در کشور ما متنوع است و هنوز بیشترین آمار ازدواج مربوط به افرادی است که به شکل سنتی از طریق خانواده‌ها ازدواج می‌کنند و ازدواج‌های خوبی هم دارند. برخی از جوانان هم ممکن است اصلا خودشان همسر را در محل کار و تحصیل پیدا کنند. این پلتفرم ها از جمله همدم روشهای جدید برای ازدواج ارائه می‌دهند تا  افرادی که نتوانسته‌اند همسر مناسب خود را پیدا کنند از مسیر علمی و دقیق اقدام کنند.

 

شرایط ثبت نام و صحت سنجی اطلاعات در "همدم" به چه شکل است؟

حسینی درباره شرایط ثبت نام در این پلتفرم خاطر نشان کرد: کاربران لازم است در ابتدا همدم را بر روی گوشی خود نصب کنند، به قسمت "همدم یاب" بروند، ۱۰ فرم که در آن اطلاعاتی از افراد خواسته شده است را پر کرده و در صورت لزوم تصاویر خواسته شده از صفحات شناسنامه و کارت ملی و... را بارگزاری کنند. دو آزمون روانشناسی در همدم طراحی شده است که متقاضیان باید در آن شرکت کنند. این آزمون‌ها استاندارد بوده و نشان می‌دهد افراد پیش از ازدواج آمادگی لازم برای ازدواج را دارند یا اینکه لازم است برای کسب آمادگی به مشاور مراجعه کنند.

 

وی همچنین درباره راستی آزمایی اطلاعات وارد شده توضیح داد: ما هم اطلاعات افراد را از طریق تصایر شناسنامه و کارت ملی و دیگر مدارک که باید برایمان ارسال کنند چک می‌کنیم و هم اینکه از طریق سامانه‌های احراز هویت از صحت اطلاعات مطمئن می‌شویم.

 

پیشنهادات ازدواج طبق چه شاخص‌هایی به افراد ارائه می شود؟

مدیر پلتفرم "همدم" با بیان اینکه این پلتفرم متناسب با اطلاعات وارد شده از دختر و پسر به آنها پنج مورد برای ازدواج پیشنهاد می دهد و در صورت تایید دو طرف اطلاعات آنها برای بررسی به معرف ارسال می شود، درباره ملاک‌هایی که بر اساس آن همدم پنج پیشنهاد به افراد ارائه می دهد، افزود: ما در این پلتفرم تصویر خود افراد را نشان نمی دهیم و توصیه به ملاقات حضوری داریم. دختر و پسر اطلاعات اولیه ظاهری نظیر قد و وزن و ... را در پلتفرم می بینند و سپس طبق توصیه معرفان با هم ملاقات حضوری خواهند داشت. ملاک ها در شاخه های سلامتی و هماهنگی دسته بندی می شوند. در شاخه سلامتی سلامت جسم، روان و ...  و در شاخه هماهنگی، هماهنگی های اعتقادی، فرهنگی، شاخص‌های خلقی شخصیتی و مسائل اقتصادی سنجیده می شود و سپس اقدام به پیشنهاد میش‌ود.

 

معرف بر چه اساسی انتخاب‌ها را رد یا تایید می‌کند؟

وی تصریح کرد: اطلاعات افرادی که همدیگر را برای آشنایی تایید کرده‌اند، به معرف ارسال می‌شود، اگر نظر دو طرف مساعد باشد و معرف نیز این افراد را مناسب یکدیگر تایید کند با آنها تماس گرفته می‌شود تا در ابتدا دختر و پسر با هم به تفاهم اولیه‌ برای معرفی برسند و سپس با تایید آنها اطلاعات تماس با اطلاع خانواده‌ها رد و بدل می شود. در امر معرفی معمولا به مسائلی نظیر سن طرفین و شئونات خانوادگی آنها توجه می شود که مطابق با آن عمل شود. همچنین معرف این اختیار را دارد که اگر متناسب با آموزشهایی که دیده است تشخیص دهد دو نفر مناسب یکدیگر نیستند این درخواست ازدواج را رد کند. به عنوان مثال اگر اختلاف سن طرفین بسیار زیاد باشد و از دو نسل متفاوت باشند معرفی انجام نمی شود که این موارد معمولا کم است و دختران و پسران معمولا انتخابهای درستی دارند.

 

حسینی افزود: معرفان بر مبنای آموزش هایی که دیده‌اند معرفی‌ها را بازنگری می کنند و بیش از ۹۸ درصد درخواستهای معرفی معمولا توسط معرفان هم تایید می‌شوند اما گاه به شکل محدود و کم دیده می‌شود انتخاب، انتخاب درستی نیست. مثلا آقایی با ۴۰ سال سن، دخترخانمی ۲۰ ساله را انتخاب کرده است که معمولا این موارد از سمت معرفان رد  می شود و معرفان به طور یکپارچه و هماهنگ بر مبنای آموزش‌ها عمل می کنند لذا عملکردشان درخصوص اینگونه انتخابها یکسان است.

 

به گفته حسینی، معرفان ازدواج در این پلتفرم افراد معتمدی هستند که برای امر همسریابی و تعامل و ارتباط با خانواده‌ها آموزش دیده‌اند و تا چهار سال بعد از عقد نیز هر شش ماه یک بار با زوجین ارتباط می‌ گیرند و آنها را تشویق به انجام مشاوره خانواه می‌کنند تا از اختلافات احتمالی جلوگیری شود.

 

«تاهل» شرط اصلی معرفان "همدم"

وی درباره شرایط عمومی و تخصصی استفاده از این معرفان، تصریح کرد: متاهل بودن معرفان شرط اصلی است. معرفان حتما باید تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی داشته باشند و تحت آموزشهای ما قرار گرفته باشند تا بتوانند این کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهند. ترجیح ما بر این است که با افراد ۳۰ سال به بالا همکاری کنیم و البته این به این معنی نیست که با جوان‌تر ها همکاری نمی‌کنیم.  همچنین به دلیل گستره ملی فعالیت همدم، معرف‌ها از طریق تلفن با دختر و پسر تماس گرفته و تعامل دارند.

 

به گفته مدیر پلتفرم "همدم"، حدود ۹۰ درصد معرفان ازدواج این پلتفرم را زنان و ۱۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند و اصولا خانمها هم نسبت به این کار علاقه بیشتری دارند و با جزیی نگری ذاتی خود اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع دارند.

 

هزینه ثبت نام در "همدم" چقدر است؟

حسینی افزود: ثبت نام و صحت سنجی، تستهای روانشناسی و خلاصه تفسیر آنها و پنج پیشنهاد اولی که به افراد برای ازدواج داده می شود در همدم رایگان است. البته اگر پنج پیشنهاد اول مورد قبول افراد واقع نشد، می‌توانند از فرصت انتخاب ده تایی استفاده کرده که برای این امر باید به ازای هر پیشنهاد ۴ هزار تومان یعنی مجموعا ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند. همچنین به زودی قصد داریم بخش مشاوره همدم را با کمک گرفتن از مشاوران متخصص مورد تایید سازمان نظام روانشناسی کشور به این پلتفرم اضافه کنیم که در صورت عملیاتی شدن این بخش هم برای آن هزینه مناسب و کم در نظر خواهیم گرفت.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------