پول ثبت‌نام اربعین چه می‌شود؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, اربعین
ورود به عراق بدون ویزا در مناسبت اربعین تنها به شرطی امکان‌پذیر است که زائر ایرانی گذرنامه معتبر و برگه ثبت‌نام در سامانه «سماح» را داشته باشد. هزینه این ثبت‌نام از طرف سازمان حج و زیارت ۲۵ هزار تومان اعلام شده است. مبلغی که علت دریافت آن و حتی تعیین میزان آن، با ابهام‌هایی مواجه شد اما طبق اعلام رسمی، این مبلغ بابت خدمات «بیمه» از زائران دریافت می‌شود. 

به گزارش ایسنا، آن‌چنان که سازمان حج و زیارت به عنوان مسؤول ثبت‌نام سفر اربعین توضیح داده، اگر زائر ثبت‌نام را شخصا و بدون مراجعه به آژانس زیارتی انجام دهد، سه‌هزار تومان از آن ۲۵ هزار تومان کم می‌شود و متقاضیان باید ۲۲ هزار تومان پرداخت کنند. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات در سازمان حج ـ به ایسنا توضیح می‌دهد که «این مبلغ صرفا بابت بیمه است و طبق تفاهم‌نامه بسته شده با یکی از شرکت‌های بیمه، تعیین شده است و این پول به سازمان حج و زیارت نمی‌رسد. »

 

مردم تصور می‌کنند درمان در عراق «رایگان» است

 

در گفت‌وگویی هم که از رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت منتشر شده، درباره جزئیات این هزینه توضیح داده شده که «هفت هزار تومان از این ۲۲ هزار تومان بابت خدمات درمانی و هلال احمر دریافت می‌شود و ۱۵ هزار تومان دیگر هم به خدمات بیمه تعلق دارد.»

 

دکتر محمدتقی حلی‌ساز از برخی اظهارنظرها درباره دریافت هزینه‌ای از زائران اربعین بابت بیمه و خدمات درمانی، ‌ انتقاد کرد و گفت: متاسفانه جوسازی‌های اشتباه از آن جایی ناشی شده که افراد تصور می‌کنند خدمات ارائه شده در مراکز درمانی کشور میزبان (عراق) «رایگان» است، در صورتی که چنین موضوعی هنوز ابلاغ نشده و وجود هم ندارد.

 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با این توضیح که چندین سال است خدمات پزشکی و درمانی به زائران اربعین حسینی ارائه می‌شود و این خدمات امسال از سوی مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر داده می‌شود، اظهار کرد: زائران با نام‌نویسی در سامانه سماح و پرداخت هفت هزار تومان بابت خدمات درمانی و هلال احمر، فقط بخشی از هزینه‌های جاری اعم از انتقال دارو، تجهیزات، اعزام کادر درمانی، اجاره محل‌های برخی از پایگاهها (اجاره هتل) و ... را جبران می‌کنند.

 

او با بیان این‌که بخشی از خدمات درمانی یا حادثه‌ها را نیز بیمه پرداخت می‌کند، افزود: وقتی زائر در صورت بروز حادثه مشمول بیمه باشد، هزینه‌های او توسط بیمه پرداخت می‌شود، به عنوان نمونه اعزام به بیمارستان‌های کشور میزبان، انتقال بیمار به کشور، پرداخت خسارت در صورت بروز حادثه یا فوت ناشی از حوادث و ... شامل حال افراد بیمه شده می‌شود.

 

حلی‌ساز همچنین توضیح داد: هزینه‌هایی همانند انتقال دارو و برقراری پایگاه‌ها بخشی از خدمات است، بخشی از هزینه‌ها به صورت ارزی است که شامل راه‌اندازی مرکز درمانی در برخی هتل‌ها خواهد بود که باید بابت آن هم اجاره بهاء به هتل پرداخت کنیم بنابراین بخشی از اقدامات صورت گرفته، مشمول پرداخت هزینه است.

 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به دیگر خدمات درمانی برای زائران اربعین اشاره کرد و گفت: به غیر از پایگاههای مرکز پزشکی هلال احمر خدمات انتقال بیماران با آمبولانس هم مدنظر خواهد بود و به همین منظور ۴۰ دستگاه آمبولانس برای این ایام تدارک دیده شده است. همچنین ۸ اتوبوس آمبولانسی با تیم پیشرفته در مسیرهای تردد و حضور زائران اربعین حضور دارند.

 

۱۶۰ تن دارو به عراق فرستاده می‌شود

 

به گفته حلی ساز، امسال در موسم اربعین بیش از ۱۶۰ تن دارو و تجهیزات بابت خدمات درمانی به زائران کشورمان در پایگاههای هلال احمر انتقال می‌یابد.

 

وی افزود: داروها و تجهیزات در نظر گرفته شده برای زائران اربعین، روز اول ماه صفر (۹مهرماه) به وسیله ۱۵ تا ۱۸ تریلر انتقال می‌یابد تا در پایگاه‌های هلال احمر و مراکز درمانی تعبیه شده توزیع و تجهیز شود و مشکلی در زمان ورود زائران وجود نداشته باشد. قبل از شروع راهپیمایی عظیم و پرشکوه اربعین حسینی تمام پایگاه‌های خدمات درمانی هلال احمر تجهیز می‌شود تا زائران کشورمان دغدغه‌ای در این رابطه نداشته باشند.

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان این‌که طی تفاهمنامه با کشور میزبان ۶۰ پایگاه در موسم اربعین از سوی مرکز پزشکی راه اندازی می‌شود، گفت: تعداد پایگاه‌های ما نسبت به سنوات قبل افزایش یافته است و خدمات درمانی و دارویی در این مراکز به زائران ایرانی ارائه می‌شود.

 

او با بیان این‌که این پایگاه‌ها در نقاط صفر مرزی، مسیر راهپیمایی زائران، کربلا، نجف، کاظمین و سامرا برقرار می‌شود، گفت: خدمات درمانی لازم در این ایام به زائران کشورمان داده می‌شود. هزینه بخش اعظمی از ارسال تجیهزات و نیروهای خدمات رسان تامین شده و تنها بخش اندکی از این هزینه‌ها را زائران پرداخت می‌کنند.

 

حلی ساز گفت: خدمات ارائه شده به زائران بیشتر از مبلغ دریافتی از آن‌ها خواهد بود، چنان‌که در سال‌های گذشته موارد بسیاری از مراجعه به پایگاهها و حتی عمل جراحی و بستری داشتیم.

 

پزشکان، پرستاران و کادر درمان دستمزد نمی‌گیرند

 

وی با بیان این‌که حدود دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ نفر پزشک، پرستار و کادر خدماتی و درمانی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اعزام  می‌شوند، گفت: این افراد به صورت داوطلبانه در ایام اربعین حسینی حضور می‌یابند و هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند. مرکز پزشکی نیز فقط هزینه های رفت و برگشت و اسکان آن‌ها را به عهده دارد.

 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: خدمات درمانی تیم‌های پزشکی جمعیت هلال احمر از حدود هشتم ماه صفر تا آخرین روز ماه صفر، یعنی در حدود ۲۲ روز (از ۱۵ مهر تا هفتن آبان‌ماه) به زائران اربعین حسینی ارائه می‌شود.

 

او تاکید کرد: عاقلانه است که تمام عزیزانی که قصد سفر به اربعین حسینی را دارند در سامانه «سماح» ثبت نام کنند و هزینه‌های اندک بیمه و خدمات درمانی را پرداخت کنند چراکه با پرداخت این هزینه از دغدغه آنها در طول مسیر کاسته خواهد شد.

 

حلی‌ساز همچنین به افرادی که توانایی کافی پیاده‌روی در راهپیمایی اربعین را ندارند هم توصیه کرد که سفر به عتبات عالیات را در ایام دیگری انجام دهند و افزود: افرادی هم که داروهای تخصصی مصرف می‌کنند این داروها را حتما در اختیار داشته باشند و به توصیه‌های پزشکی توجه کنند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------