بانوی پیر، خواستگار سردار!



 ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

شاید اگر قرار باشد تکراری‌ترین خبرهای ۱۰ سال گذشته فوتبال ایران را مرور کنیم، نخستین آنها خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال باشد و دومین‌شان، انتقال سردار آزمون به یک باشگاه بزرگ اروپایی!

 

اتوبوس جهانگردی سردار سال‌هاست که راه افتاده و هر هفته در یک گوشه دنیا توقف می‌کند؛ از منچستر تا لندن و از میلان تا رم! این اواخر بحث پیوستن سردار به لیون بسیار جدی شده بود و به نظر می‌رسید غیر از مختصر اختلاف بر سر مبلغ رضایت‌نامه، مانعی پیش روی حضور آزمون در لیگ فرانسه وجود نداشته باشد. کمی بعدتر هم گفتند که او مورد علاقه مالکان جدید نیوکاسل قرار گرفته است.

 

به هر حال سردار شش ماه دیگر آزاد خواهد شد و جذب او بدون نیاز به دریافت رضایت‌نامه میسر می‌شود. بنابراین عجیب نیست که باشگاه‌های زیادی برای استخدام مهاجم ایرانی زنیت سن‌پترزبورگ وسوسه شوند و سمت و سوی گمانه‌زنی‌ها هر لحظه تغییر کند. با این حال خبری که به تازگی منتشر شده، خیلی داغ‌تر از چیزی است که می‌شد انتظار داشت.

 

شایعه شده یوونتوس، باشگاه پرافتخار ایتالیایی ملقب به «بانوی پیر» در پی جذب سردار است. این خبر را جان‌لوکا دی‌مارتزیو، خبرنگار سرشناس ایتالیایی و کارشناس نقل‌وانتقالات شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت ایتالیا اعلام کرده است. او ادعا می‌کند با توجه به پارگی رباط صلیبی فدریکو کیه‌زا که باعث غیبت او تا پایان فصل خواهد شد، ماسیمیلیانو آلگری سرمربی یوونتوس برای یافتن جانشین این مهاجم روی چند گزینه دست گذاشته که نخستین آنها سردار آزمون است. می‌بینید که این‌بار منابع قرص و محکمی با استدلال و منطق چنین خبری منتشر کرده‌اند. آیا یکی از بزرگ‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال ایران در راه است؟

 

   اگر سردار بازیکن ژاپنی بود

نه اینکه چون سردار هموطن ماست قرار باشد به او اعتبار ویژه و اضافی بدهیم، اما حقیقتا این مهاجم توانایی بازی کردن در سطح تیمی همچون یوونتوس را دارد. یک لحظه تصور کنید آزمون با این آمار درخشان، با این همه توانایی در بازی روی زمین و هوا، فوتبالیستی ژاپنی یا چینی و کره‌ای بود. در این صورت رسانه‌های متنفذ بومی انبوهی از تبلیغات را حول محور او به وجود می‌آوردند و نیز وسوسه کسب منافع مالی (اعم از فروش پیراهن و حق پخش تلویزیونی در زادگاه بازیکن) باشگاه‌های بزرگ را به صرافت جذب چنین ستاره‌ای می‌انداخت.

 

امثال آزمون و طارمی اما از چنین امتیازاتی محروم مانده‌اند. رسانه‌های ما برد بین‌المللی چندانی ندارند، روی این بچه‌ها به اندازه کافی تبلیغ نمی‌شود و ساختارهای اقتصادی کشور اجازه فروش پیراهن یا حق پخش تلویزیونی را به اروپایی‌ها نمی‌دهد.

 

در نتیجه بازیکنان ما به ندرت در معرض چنین انتقال‌هایی قرار می‌گیرند، وگرنه واقعا بعضی از آنها استحقاق بازی در باشگاه‌های اسم و رسم‌دار را دارند. روزی مهدی مهدوی‌کیا در مورد مظلومیت بازیکنان ایرانی می‌گفت: «من سال‌ها ستاره هامبورگ بودم و هیچ‌وقت هیچ خبرنگار و عکاسی برای تهیه گزارش از ایران به آلمان نیامد. در حالی که تیم ما یک فصل یک بازیکن معمولی ژاپنی خرید و در نخستین جلسه تمرینی دیدیم ده‌ها ژورنالیست و عکاس از ژاپن به محل تمرین سرازیر شدند تا اخبار مربوط به او را پوشش بدهند.» بله؛ این تفاوت کمی نیست.

 

   مقتول در جست‌وجوی قاتل

علاقه یوونتوس به سردار آزمون اما چندان تصادفی یا بی‌دلیل نیست. آنها ستاره ایرانی را خوب می‌شناسند. امسال زنیت در شرایطی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با نتیجه ۴‌بر‌۲ مغلوب یوونتوس شد که سردار آزمون یکی از گل‌های نماینده روسیه را به ثمر رساند. سردار در آخرین دقایق این بازی پاس همبازی‌اش را گرفت و با یک ضربه آرام و فنی، همان‌طور که تخصص دارد دروازه یووه را باز کرد. آزمون با شش گل زده بهترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. حتی اگر هیچ‌کدام از اینها هم نبود، پیوستن آقای گل دو دوره لیگ روسیه به یوونتوس چندان عجیب نیست. چنین انتقالی از نظر فنی جای تعجب ندارد؛ فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم این‌بار همه‌چیز نهایی خواهد شد یا باز قرار است رویای حضور آزمون در یک باشگاه بزرگ نقش بر آب شود.

 

دنياي اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------