درخواست کنکوری‌ها از مجلس/ طرح تاثیر قطعی معدل به دلیل تقلب در امتحانات نهایی لغو شود



کنکور،اخبار کنکور،خبرهای کنکور
کنکوری‌ها با مطرح کردن دلایلی مانند تقلب در امتحانات نهایی، تصحیح سلیقه‌ای برگه‌های آزمون و غیره از نمایندگان مجلس خواستند طرح تاثیر قطعی مدل لغو و تاثیر مثبت معدل جایگزین آن شود.

ایسکانیوز نوشت: نگرانند و دلهره دارند؛ با هر خبری که درباره کنکور می‌شوند استرس مثل خوره جانشان می‌افتد. فیلم‌های تقلب در امتحانات نهایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، داغ دلشان را تازه می‌کند. دیگر نمره بالای ۱۷ برایشان کافی نیست؛ همین نمره‌ها رتبه کنکورشان را چند صد یا حتی چند هزار نفر جابجا می‌کند؛ پس اگر می‌خواهند رویای تحصیل در رشته‌های برترشان به تحقق بپیوندد، باید ۱۹ و ۲۰ بگیرند، اما این پایان ماجرا نیست...

 

آموزش و پرورش باید جلوی تقلب و ناعدالتی در امتحانات نهایی را بگیرد

برگزاری ۲ بار کنکور در سال، حذف دروس عمومی از کنکور و اعمال نمره آن‌ها فقط در سوابق تحصیلی و انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه، از جمله تغییرات مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که ۲۵ تیر ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. برخی از مجلسی‌ها مخالف سفت و سخت اجرای این مصوبه بودند و حواشی بسیاری پیرامون این مصوبه بین شورا و مجلس ایجاد شد، اما در نهایت مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه شد و مصوبه به اجرا درآمد.

 

بسیاری از داوطلبان در تماس با ایسکانیوز، خواهان پیگیری لغو تاثیر قطعی معدل و جایگزینی آن با تاثیر مثبت معدل شدند. تقلب در امتحانات نهایی، تصحیح سلیقه‌ای برگه‌های آزمون، یکسان نبودن سطح آموزش کشور و ... از جمله مواردی است که کنکوری‌ها مطرح کردند. مشروح گفت‌وگوی ایسکانیوز با داوطلبان کنکوری در ادامه آمده است:

 

شرایط متفاوت حوزه‌های امتحانی

یکی دیگر از داوطلبان کنکور نسبت به شرایط متفاوت حوزه های امتحان نهایی اعتراض دارد و در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: مراقبان برخی از حوزه‌های امتحانی بسیار سخت‌گیر هستند، اما در برخی از حوزه‌ها از تقلب‌ دانش‌آموزان چشم‌پوشی می‌شود.

 

وی می‌افزاید: امکانات آموزشی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، در سراسر کشور یکسان نیست. مثلاً یک معلم در روستا ممکن است برخی از مباحث را به خوبی منتقل نکند، اما دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ از امکانات بهتری بهره‌مند می‌شوند. بسیاری از دانش‌آموزان مدارس برتر در خرداد ماه مشغول جمع بندی دروس کنکور هستند اما چنین امکاناتی برای دانش‌آموزان شهرهای کوچکتر فراهم نیست. 

 

این داوطلب ادامه می‌دهد: تصحیح سلیقه‌ای برگه‌های امتحانات نهایی از دیگر مشکلات ما است. ممکن است یک معلم سخت‌گیری بیشتری نسبت به تصحیح برگه‌ها داشته باشد و سخت‌تر به دانش‌آموزان نمره دهد. از طرفی معلمی دیگر دلسوزی بیشتری به خرج دهد و در نمره‌دهی به دانش‌آموزان خساست به خرج ندهد.

 

یکسان نبودن سطح آموزش در کشور

سطح آموزش در کشور ما یکسان نیست پس طبیعتا نمی‌توان تاثیر معدل را قطعی در نظر گرفت، این موضوع یکی از دلایل لغو تاثیر قطعی معدل از دیدگاه داوطلب کنکور امسال است. وی در این باره می‌گوید: تاثیر قطعی معدل باید زمانی اتفاق بیفتد که سطح مدارس تهران با سطح مدارس کردستان و مناطق مرزی کشور یکسان باشد، اما اجرای آن در شرایط کنونی صحیح به نظر نمی‌رسد.

 

هزینه‌های ترمیم معدل و کتب امتحان نهایی

یکی ازداوطلبان از افزایش هزینه‌های داوطلبان کنکوری گلایه دارد و در این‌باره به ایسکانیوز می‌گوید: در گذشته هر کسی که توانایی مالی کافی داشت، کتب تستی کنکور را تهیه می‌کرد و افرادی که وضعیت مالی خوبی نداشتند، این کتب را خریداری نمی‌کردند. در حال حاضر افرادی که در تهیه نان شبشان هم مانده‌اند، چگونه می‌توانند هزینه تهیه کتب امتحان نهایی یا ترمیم معدل را پرداخت کنند؟

 

به گفته وی، هزینه‌های ترمیم معدل در نقاط مختلف کشور یکسان نیست؛ هر شهری یک نرخی را در نظر گرفته است و این موضوع باعث افزایش هزینه های داوطلبان خواهد شد.

 

خریداری معدل ۲۰ توسط پولدارها!

یکی از داوطلبان از تقلب در امتحانات نهایی و  هزینه‌های بالای ترمیم معدل گلایه دارد. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: استرسی که به ما داوطلبان و خانواده‌هایمان وارد می‌شود، بی اندازه است. این عدالت نیست که پولدارها معدل بیست بخرند و و ما هم تماشاگر باشیم و ببینیم که آینده و زندگی مان تباه می‌شود؟

 

این داوطلب از مسئولان می‌خواهد که به طرح مثبت معدل رای دهندو تاثیر قطعی معدل را لغو کنند.

 

روز به روز شاهد ضعیف‌ترشدن روحیه فرزندانمان هستیم

یکی از والدین داوطلبان کنکور به گفته خودش از قشر معمولی جامعه است و نمی‌تواند فرزندش را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کند. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: مخالفات اولیا درباره طرح تاثیر قطعی معدل را به گوش مسئولان برسانید؛ ما از این همه تقلب و تضییع حق فرزندانمان خسته شده‌ایم. وضعیت کنونی تاثیر معدل اصلا به نفع فرزندان ما نیست، چون اولیای دانش‌آموزانی وضعیت مالی بهتری دارند، با ثبت‌نام فرزندانشان درمدارس غیرانتفاعی و... مطمئن هستند که نمره امتحانات نهاییشان بیشتر خواهد شد، اما خانواده‌هایی مثل ما که جزو قشر معمولی جامعه هستیم، چطور باید این امکانات را برای فرزندانمان فراهم کنیم؟

 

وی ادامه می‌دهد: طرح تاثیر قطعی معدل هیچ کمکی به برقراری عدالت آموزشی نکرده و نخواهد کرد؛ چرا که سوالات امتحانات نهایی لو می‌رود و اصلا امکانات خاصی برای بازرسی بدنی دانش‌آموزان وجود ندارد؛ حتی امکان همراه داشتن گوشی در جلسه امتحان نیز وجود دارد. ما روز به روز شاهد ضعیف‌ترشدن روحیه فرزندانمان هستیم ولی کاری از دستمان بر نمی‌آید.

 

یکی از داوطلبان عدم امکان هم ترازی نمرات یکسان در سال‌های متفاوت و وجود هزاران معدل ۱۹ الی ۲۰ را دلایلی برای لغو تاثیر قطعی معدل می‌داند و از نمایندگان مجلس می‌خواهد که تاثیر مثبت کنکور را در صحن مجلس مطرح کنند.

 

با وجود ۲۳ نوع مدرسه، چرا معدل ملاک پذیرش کنکوری‌ها می‌شود؟

یکی دیگر از کنکوری‌ها از وضعیت داوطلبانی را توضیف می‌کند که به جای درس خواندن برای کنکور، به نحوه تقلب در امتحانات نهایی فکر می‌کنند. وی در این باره می‌گوید: این دانش‌آموزان می‌دانند اگر بدون تقلب نمره ۱۸ یا ۱۹ بگیرند، رتبه کنکورشان چندین هزار نفر جابجا می‌شود. مگر رشته‌های برتر کشور چقدر ظرفیت دارند؟ صندلی‌های خالی همین رشته‌ها را نیز متقلبان پر می‌کنند. ما ۲۳ نوع مدرسه مختلف داریم؛ چرا باید ملاک پذیرش دانشجو معدل باشد زمانی که آموزش در کشور یکسان نیست؟ 

 

برای ترمیم معدل مرخصی ندارم!

یکی از داوطلبان به تازگی خدمت سربازی خود را به پایان رسانده و مشغول به کار شده است. وی از نداشتن فرصت برای شرکت در امتحانات نهایی گلایه دارد و در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: من پیش از دوران خدمت شرایط ادامه تحصیل نداشتن اما حال که این امکان برایم فراهم شده، از محل کارم مرخصی بگیرم تا ترمیم معدل کنم. آیا این انصاف است؟ از مسئولان خواهشمندم طرح تاثیر قطعی معدل را لغو و تاثیر مثبت معدل را جایگزین کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------