چند تاثیر ورزش برسلامتی



ورزش بانوان

شما نه تنها برای کسب تناسب اندام بلکه برای حفظ سلامتی و زندگی کردن ورزش می کنید‎

 

ورزش به شما کمک خواهد کرد تا چربی از دست داده و لاغر شوید. اما باید دلایل مهم بیشتری برای ورزش کردن وجود داشته باشد. شما نه تنها برای کسب تناسب اندام بلکه برای حفظ سلامتی و زندگی کردن ورزش می کنید.

 

تاثیر ورزش بر افزایش کارایی ریه‌ها
مطالعات اخیر نشان داده است که انجام ورزش باعث کارایی بهتر ریه‌ها می‌شود.محققان دریافته‌اند که ورزش کردن و افزایش کارایی قلبی – عروقی بر کارایی ریه‌ها تاثیرگذار است.

بررسی‌ها نشان داد افرادی که آمادگی قلبی – عروقی بیشتری دارند. در طول بیست سال کمتر دچار کاهش کارایی ریه‌ها می‌شود.

هر چقدر که سن افزایش می‌یابد کارایی ریه‌ها کمتر می‌شود. به غیر از سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده فاکتورهای دیگری نیز بر کارایی ریه‌ها تاثیرگذار هستند.

در این مطالعات 5 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفتند.بررسی‌ها نشان داد افرادی که ورزش می‌کنند و کارایی قلبی – عروقی بیشتری دارند کمتر دچار کاهش کارایی ریه‌ها می‌شوند.

 

ورزش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد
طبق مطالعات انجام شده در موسسه سرطان روزدل پارک، 30 دقیقه ورزش در طول هفته احتمال ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

ورزش کردن به صور کامل باعث کاهش ابتلا به سرطان می‌شود. مدیر این تحقیقات می‌گوید نداشتن فعالیت با ابتلا به سرطان دهانه رحم در ارتباط است.

نداشتن فعالیت به معنای کمتر از 4 جلسه ورزش در ماه است.بررسی‌ها نشان داد زنانی که فعالیت کافی ندارند 2 و نیم برابر بیشتر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند. انجام هر میزان ورزش می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک کند.

 

فواید ورزش

ورزش کردن به صور ت کامل باعث کاهش ابتلا به سرطان می‌شود‎

 

 

پیاده‌روی باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ می‌شود
اگر همه ما فقط روزی نیم ساعت با سرعت نه خیلی زیاد راه برویم، خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده‌ایم.

دکتر جهانی مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش هیأت پزشکی ورزشی در این باره افزود: پیاده روی دائم می تواند در کمک به ترک سیگار و کنترل اشتها کمک کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بهره ممکن را از پیاده روی حاصل کنیم، باید ۳ یا ۴ روز در هفته، بین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه تمرین کنیم، یعنی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده روی معمولی راه برویم. به این ترتیب علاوه بر مزیت‌های فوق، می توانیم میزان چربی خون را نیز کاهش دهیم.

جهانی در ادامه توصیه کرد: نوشیدن آب قبل از پیاده روی توصیه می شود، یعنی یک لیوان آب ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قبل از شروع پیاده روی و یک لیوان دیگر ۵ دقیقه پیش از شروع حرکت میل شود. البته بهتر است به جای سطوح آسفالت و سنگفرش، زمین‌های نرم وخاکی را برای پیاده روی انتخاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیاده روی سریع برای قلب بسیار مفید است. چرا که قلب یک عضو ماهیچه‌ای است و هر چیزی که باعث شود جریان خون بیشتری در یک ماهیچه ایجاد شود، باعث قدرت بیشتر آن ماهیچه می شود و از طرف دیگر راه رفتن به طور منظم باعث کاهش فشار خون می گردد. هم‌چنین افرادی که حدود ۲۰ دقیقه در روز پیاده روی می کنند، حدود ۴۰ درصد از خطر ایجاد سکته مغزی توسط لخته های خون در آنها کاسته می شود.

وی با بیان این که پیاده روی با سرعت متوسط به مدت نیم ساعت، نه تنها باعث سوزاندن حدود ۲۰۰ کیلو کالری می شود بلکه سرعت سوخت وساز را در بدن را بالا می برد، گفت: کسانی که سعی دارند چربی اضافه بدنشان از بین برود می توانند با روزانه یک ساعت پیاده روی به هدف خود برسند. البته بدن بعد از نیم ساعت فعالیت تازه شروع به سوزاندن چربی اضافه خواهد کرد. راه رفتن نه تنها باعث قوی شدن عضلات می‌گردد، بلکه باعث محکم ترشدن استخوانهای محل اتصال می‌شود. در زنانی که در سنین جوانی بطور مرتب ورزش کرده و میزان کلسیم رژیم غذایی آنها مناسب است، خطر پوکی استخوان در سنین بالا حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد.

جهانی افزود: تعداد بسیاری از مردم با بالا رفتن سن، دچار آرتروز زانو می شوند، راه رفتن به علت قوی ساختن عضلات اطراف مفصل، باعث کاهش درد می شود. در این حالت ورزش باید یک روز در میان انجام شود تا در این بین فرصتی هم برای استراحت کردن به مفاصل داده باشیم. همچنین در افرادی که وزن بالا و بیماری پیشرفته دارند، فشار آوردن به زانو توصیه نمی شود.

وی تاکید کرد: طی تحقیقات انجام شده، افراد افسرده‌ای که به جای درمان دارویی، از ورزش و پیاده روی برای درمان استفاده کرده‌اند در مقایسه با افرادی که تنها با دارو درمان شده اند‌، عود بیماریشان کمتر بوده است.

جهانی در پایان اظهار کرد: پیادروی می تواند باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ شود. شاید به این علت که راه رفتن باعث به حرکت در آمدن مواد در روده‌ها و دفع مواد زاید باقی مانده می‌شود. ضمن این که در هنگام پیاده‌روی ، تنفس عمیق را فراموش نکنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

منبع: ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------