مروری بر قوانین فوتبال دستی



 

فوتبال دستی

 

 

یک مزیت بسیار مهم برای این بازی این است که با هر بودجه ای میتوانید از خرید آن لذت ببرید. خرید فوتبال دستی با هر بودجه ای امکانپذیر است ولی باید بدانید که این بازی نیز قوانین مخصوص خود را دارد که شاید کمتر کسی بداند.

 

جزوه هایی چند ده صفحه ای درباره قوانین ریز و درشت این بازی نوشته شده است که برای شرکت در مسابقات جهانی باید حتما و حتما رعایت شود، اما در این جا به پایه ای ترین و مهم ترین این قوانین اشاره می کنیم. لطفا قبل از شروع فعالیت در این رشته حتما این قوانین را مطالعه کنید تا بازی به صورت اشتباه برای تان عادت نشود که بعد بگویید: «ترک عادت موجب مرض است». در پایان این را بدانید که قوانین این بازی تا حدودی شبیه به فوتبال پایی است!

 

 

بازیکنان باید با لباس و کفش ورزشی مناسب در مسابقات شرکت کنند. پس با شلوار لی یا کفش پاشنه بلند مسابقه تان را شروع نکنید!

 

 

 

در ابتدای مسابقه برای مشخص شدن این که چه کسی بازی را شروع کند از سکه استفاده می شود.

 

 

 

کسی که برای اولین بار یا بعد از گل خوردن بخواهد بازی را شروع کند توپ را جلو پای بازیکن وسط قرار می دهد و با صدای بلند به حریف اعلام آمادگی می کند. تا زمانی که حریف اعلام آمادگی نکرده است نمی توان بازی را شروع کرد. حتما در شروع بازی باید توپ بین دو آدمک میانی به حرکت دربیاید و بعد از یک مکث کوتاه ضربه زده شود. پس بی خیال اصل غافل گیری در ابتدای مسابقه شوید.

 

 

 

نکته مهم: از این به بعد جریمه حرکات اشتباه اعلام خطا خواهد بود. درباره نحوه اجرای خطا هم باید بدانید که هر سه خطایی که یک تیم مرتکب شود یک ضربه پنالتی به حریفش تقدیم خواهد شد! توپ بر روی نقطه پنالتی که کنار مهاجم وسط قرار دارد، کاشته می شود و توسط مهاجمان زده می شود.

 

 

 

صحبت کردن در حین بازی خطا محسوب می شود. نکته جالب تر این است که حتی نفس کشیدن با شدت و یا نچ نچ کردن هم خطا محسوب می شود. زمانی که تیمی به گل رسید می تواند خوشحالی از خود بروز دهد، ولی در حین بازی باید سکوت را رعایت کند.

 

 

 

ضربه زدن به میز و لرزاندن آن در حین بازی خطا محسوب می شود. همیشه دو داور در طرفین میز می ایستند و انگشت شست خود را بر روی میز قرار می دهد. اگر لرزشی را احساس کند به تیم خاطی اخطار خواهد داد. حواس تان باشد اخطارهای تان سه تا نشود!

 

 

 

هر تیم بعد از زدن گل، باید شمارنده کنار زمینش را یکی افزایش دهد. حال اگر بر اثر جوگیری یا آلزایمر فراموش کنند این کار را انجام دهند و بازی را شروع کنند گل آن ها پرپر خواهد شد و برای زدن آن دوباره باید تلاش کنند!

 

 

 

اگر توپی وارد دروازه شود اما به علت شدت زیاد ضربه زننده، توپ به داخل زمین برگردد گل محسوب می شود و بازی متوقف خواهد شد.

 

 

 

چرخاندن میله بیش از یک دور یعنی ۳۶۰ درجه خطا محسوب می شود. پس دسته را بین دو دست تان نگیرید و همین جوری بچرخانید تا شانس به شما رو بیاورد و توپ و دروازه بان و دروازه را به هم بدوزید !

 

 

 

زمانی که توپ زیر میله ۲ یا ۳ آدمکی است، بازیکن ۱۵ ثانیه فرصت دارد تا ضربه بزند در غیر این صورت خطا اتفاق خواهد افتاد. این زمان برای میله ۵ آدمکی ۱۰ ثانیه است. اگر توپ در زیر پای بازیکن شما باشد و حریف تان میله اش را الکی به کناره های زمین بکوبد زمانی که به شما فرصت داده شده است دوباره از اول شروع خواهد شد و شما ۱۰ یا ۱۵ ثانیه فرصت خواهید داشت. پس تا می توانید اعصاب حریف تان را برهم بزنید.

 

 

 

به توپی که بین دو بازیکن به صورتی قرار بگیرد که هیچ کدام نتوانند به آن ضربه بزنند توپ مرده می گویند. توپ مرده در هر قسمت از زمین متعلق به بازیکنی است که توپ به دروازه بان او نزدیک تر است. توپ را برمی دارد و بازی را از زیر میله دو آدمکی شروع می کند. حالا اگر توپ دقیقا در وسط زمین مرد! توپ متعلق به تیمی است که آخرین گل را خورده است.

 

 

 

اگر بر اثر شدت ضربه توپ از زمین خارج شود اوت اتفاق افتاده است و تیم حریف بازی را از زیر میله دو آدمکی اش شروع می کند.

 

 

 

زمانی که توپ در زیر پای بازیکن تان قرار دارد نباید دست تان را از روی میله بردارید و اگر این اتفاق افتاد نمی توانید از اصل غافل گیری استفاده کنید! یعنی باید حداقل بین دو بازیکن پاس کاری کنید و بعد ضربه تان را بزنید.

 

 

 

این را بدانید که هم چون تمام رشته های ورزشی، اشتباهات داوری جزو بازی می باشد و در صورت این اتفاق باز هم مثل تمام رشته های ورزشی باید احترام داور حفظ شود! حالا اگر دوست نداشتید حفظ کنید جریمه شما در مرحله اول، اعلام برد به نفع حریف تان و در مرحله دوم جریمه نقدی و در مرحله سوم محرومیت شما و تیم تان از مسابقات خواهد بود. حالا باز با داورها شوخی کنید!

 

منبع:روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------