اسکی صحرا نوردی چگونه انجام می شود و قوانین آن چیست؟



قوانین اسکی صحرانوردی

اسکی صحرانوردی

 

رشته اسکی صحرانوردی شامل اسکی کردن بر فراز دشت و ناهمواری های طبیعی سطح زمین است نکته مهم در این رشته چوب اسکی مخصوص است که نسبت به سایر چوب های اسکی از وزن کمتر و پهنای باریک تری برخوردار است. در ادامه بیشتر با این ورزش آشنا خواهید شد.

اسکی به چند گروه رشته ورزشی گفته می شود که در آن ورزشکاران تخته هایی را در اشکال مختلف به پای خود می بندند و برای سر خوردن روی سطوح مختلف از آن استفاده می کنند. اسکی را به دو قسمت اصلی تقسیم می کنند. نوع قدیمی تر اسکی اسکاندیناوی است که به صورت پاشنه آزاد و رها بوده و در آن تخته به پنجه چکمه اسکی باز وصل می شود. اسکی باز در این نوع اسکی می تواند مانور بیشتری داده و حرکت های پیچشی بیشتری ایجاد کند. همچنین اسکی باز توانایی خم شدن زانو را خواهد داشت. از انواع اسکی اسکاندیناوی می توان به: اسکی صحرایی (Cross-Country به معنی سرزمین نوردی)، اسکی پرش و اسکی تلمارک را اشاره کرد.

 

اسکی شمالی :

گروه دیگری از ورزش های اسکی که در آن ها پای اسکی باز از قسمت جلو به چوب اسکی محکم شده و اسکی باز می تواند پاشنه پا را بالا بیاورد که اسکی نوردیک نام دارد. از رشته های اسکی شمالی می توان: اسکی تلمارک، اسکی صحرانوردی و پرش با اسکی را نام برد.

 

اسکی صحرا نوردی

این رشته به مسافت 50 کیلومتر شامل اسکی کردن بر فراز دشت و ناهمواری های طبیعی سطح زمین است نکته مهم در این رشته چوب اسکی مخصوص است که نسبت به سایر چوب های اسکی از وزن کمتر و پهنای باریک تری برخوردار است. پوتین این اسکی نیز بسیار سبک بوده و از قسمت پنجه به اسکی متصل شده تا در مسیر طولانی موجب ناراحتی پای اسکی باز نشود.

 

اسکی مارپیچ بزرگ و کوچک

در این رشته اسکی باز باید مسیر مسابقه را از دامنه کوه آغاز و به صورت مارپیچ و زیگزاگ از بین موانع عبور نماید. سرعت اسکی باز و امتیاز موانع، تعیین کننده نفر اول رقابت خواهد بود.

اسکی صحرانوردی از جمله ورزش های زمستانی به شمار می آید. در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که دارای هوای سرد و کوهستانی هستند، این ورزش از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد. در کشور ایران نیز اخیرا مسابقات اسکی صحرانوردی برگزار می شوند. 

 

انواع اسکی صحرانوردی

قوانین اسکی صحرانوردی

 

انواع مسابقات و مسافت های اسکی صحرانوردی

اسکی صحرانوردی دارای مسابقات و مسافت های مختلفی می باشد. این رشته به صورت گروهی یا فردی برگزار می شود. انواع آن عبارتند از: 

مسابقات زمستانه گروهی، برای مردان 50 کیلومتر و برای زنان 30 کیلومتر 

مسابقات بهاره گروهی، برای مردان 15 کیلومتر و برای زنان 10 کیلومتر 

مسابقات بهاره تک نفره، برای مردان 2 کیلومتر و برای زنان 1 کیلومتر 

مسابقات زمستانه تک نفره، برای مردان 15 کیلومتر و برای زنان 10 کیلومتر 

 

اسکی تلمارک

در اسکی تلمارک نیز مانند اسکی صحرانوردی پاشنه پای اسکی باز روی چوب اسکی ثابت شده نیست و اسکی باز قادر خواهد بود در هنگام پیچ زدن، زانو بزند.

 

این روش برای شیب های تند زیاد مناسب نبوده و برای دامنه و تپه های کم شیب مناسب تر است. نام گذاری این ورزش از روی استان تلمارک در کشور نروژ گرفته شده است.  

 

کراس کانتری (صحرانوردی)

رشته اسکی صحرا نوردی را باید از جمله رشته های قدرتی و بسیار محرک در المپیک زمستانی معرفی کرد. در این رشته افراد مسابقه دهنده از طریق مقایسه زمان با هم رقابت می کنند و لازم است که دارای توانایی و قدرت بدنی کافی باشند تا بتوانند در مسیر ۱/۵ کیلومتری تا ۵۰ کیلومتری با دیگر حریفان خود رقابت کنند. این رشته ۶ رشته مختلف برای بانوان و آقایان دارد. 

 

از انواع آن می توان به تکنیک کلاسیک و تکنیک آزاد اشاره کرد. در تکنیک کلاسیک حرکت چوب اسکی به صورت موازی است و در تکنیک آزاد اسکی باز، اسکی ها را به شکل باز شده مثل اسکی سرعت، حرکت می دهد.   

 

اسکی صحرانوردی با تیراندازی

انواع مسابقات اسکی صحرانوردی

 

بیاتلون (اسکی صحرانوردی و تیراندازی)

یکی از رشته های صحرانوردی که به عنوان تکنیک آزاد، در این ورزش محسوب می شود، بیاتلون می باشد، این رشته از تکنیک جنگجویان اروپایی دوران گذشته، گرفته شده است. در این رشته سرعت و تحمل از موارد بسیار مهم و سخت هستند. برای تیر اندازی نیاز است که اسکی باز کنترل، اعتماد به نفس و دقت کافی داشته باشد. در صورتی که هر هدفی از دست رود، اسکی باز باید یک دقیقه یا ۱۵۰ متر در پیچ و خم ها جریمه شود. 

 

این رشته دارای ۵ شاخه مختلف برای زنان و مردان می باشد. در رشته بیاتلون اسکی باز پس از اینکه هر پیچ مسابقه پایان یافت، ۵ تیر خود را به سمت سیبل محل تیراندازی شکلیک کند. مرحله تیر اندازی در این رشته به گونه ای است که پس از اتمام پیچ، مرحله تیر اندازی یک بار به صورت خوابیده یا دراز کش انجام می شود و پس از اینکه پیچ بعدی به پایان رسید تیزاندازی به شکل ایستاده انجام می شود و محاسبه زمان ورزشکار نیز در هنگام تیراندازی انجام خواهد گرفت. 

 

اسکی صحرانوردی و پرش

اسکی صحرانوردی و پرش

 

نوردیک کمبینه (ترکیب اسکی صحرانوردی و پرش)

برای این مسابقه لازم است افراد مسابقه دهنده دارای تبحر کافی در رشته های اسکی پرش و اسکی صحرانوردی باشند. 

 

مسابقه طولانی انفرداری : 

فرد مسابقه دهنده کار خود را با یک اسکی پرش در مسیر بلند شروع کرده و سپس ادامه مسابقه خود را با اسکی صحرانوردی ۱۰ کیلومتر انجام می دهد. هر فردی که زودتر به نقطه پایان رسیده باشد، به عنوان برنده معرفی خواهد شد. 

 

مسابقه عادی انفرادی : 

فرد مسابقه دهنده کار خود را با اسکی شروع می کند و سپس ادامه مسابقه را با اسکی صحرا نوردی ۱۰ کیلومتر انجام می دهد. هر فردی که زودتر به نقطه پایان رسیده باشد، به عنوان برنده معرفی خواهد شد. 

 

مسابقه طولانی تیمی : 

در تیم اسکی مسابقه نوردیک کمبینه ۴ نفر وجود دارند. هر فرد مسابقه دهنده یک بار با اسکی پرش در مسیر طولانی خواهد پرید. سپس زمان افراد تیم با هم جمع شده و تیمی که دارای بهترین زمان باشد، ادامه کار خود را در رشته صحرانوردی شروع می کند. در رشته صحرانوردی هر یک از افراد تیم باید 5 کیلومتر اسکی کرده و تیمی که نفر آخر آن زودتر به نقطه پایان رسیده باشد، به عنوان برنده اعلام می شود. 

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------