تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -9بهمن



 

1296ش:درچنين روزهايي در سال 1296 هجري شمسي (ژانويه 1919 ميلادي ) با ورود نخستين نماينده دولت بلشويكي روسيه ، تهران كه دهها سال اسير بازيهاي انگلستان و روسيه بود و گاهي اوقات نمي دانست به ساز كدام يك برقصد چهره ديپلماتيك تازه اي به خود گرفته بود ، زيرا مسكو قبلا از همه دعاوي روسيه درقبال ايران و امتيازاتي كه به دست آورده بود و حتي پولي را كه قرض داده بود صرف نظر كرده بود.« براوين » نماينده ديپلماتيك دولت بلشويكي روسيه هشتم بهمن وارد تهران شده بود. ورود وي به دولت وقت ايران اين جرات را داده بود كه در همين ماه رسما از انگلستان بخواهد كه به نوبه خود ، همانند روسيه ، از دعاوي و امتيازاتش صرفنطر كند ؛ موافقتنامه سال 1907 سن پترزبورگ ( تقسيم ايران ) را لغو و نيروي « اس پي آر » را كه طبق نقشه ژنرال پرسي سايكس به وجود آمده و تابع انگلستان است منحل و يا به ايران تحويل دهد.پاره اي از نويسندگان فشار و تهديد مسلحانه چند افسر ايراني را در همين ماه به تغيير فرمانده روس پادگان باغشاه كه احتمال داده مي شد متمايل به دولت تازه مسكو باشد به حساب انگليسي ها و واكنش آنها به تحولات تهران نوشته اند. واكنش هاي انگلستان تا كودتاي سال 1299 و تغيير دولت ادامه داشت . ديدار و مذاكرات دهم بهمن سال 1299 ژنرال آيرونسايد كه سالها بعد يك قهرمان ملي انگلستان شد با ژنرال رضا خان پهلوي فرمانده تيپ قزاق و متعاقب آن حركت تيپ از قزوين به سمت تهران و انجام كودتا بزرگترين ورق همين بازي بود.

 

1340ش:دستگيري هواداران دكتر مصدق و پيروان خط او در پي يك رشته تظاهرات وسيع و خونين در تهران كه از اولين روز بهمن 1340 (21 ژانويه 1962) آغاز شده بود تا دهم بهمن ادامه داشت و بيش از 200 تن از جمله وزيران و همكاران نزديك رهبر پيشين ملت بازداشت شدند. موج دستگيري ها با بازداشت دکتر مهدي آذر، دکتر سنجابي و دکتر غلامحسين صديقي آغاز شده بود. درپي آن مهندس داريوش فروهر، مهندس زيرك زاده، مهندس حسيبي، دکتر شاپور بختيار، دكتر امير علايي، مسعود حجازي و مهندس خنجي زنداني شدند و متعاقب اين گروه، دويست تن دگر. پيروان خط مصدق از زمان برچيده شدن فرمانداري نظامي در تهران و در فاصله فعال شدن دستگاه تازه تاسيس «ساواك» دوباره فعال شده بودند به گونه اي كه توانسته بودند يك اجتماع تقريبا دويست هزارنفري در ميدان جلاليه تهران (پارك لاله فعلي) برپادارند و از شاه و دولت وقت كه آن را دست نشانده خارجي مي دانستند صريحا انتقاد كنند. پس از تظاهرات هزاران نفري معلمان تهران در بهار 1340 (1961) و نخست وزير شدن دکتر علي اميني و اعلام برنامه اصلاحات، برپايي اجتماعات مشکلات قبلي را نداشت.

 

از راست به چپ : بختيار، صديقي، فروهر، حسيبي و سنجابي


1844م: 29ژانويه سال 1844 با انتشار كتاب «تعريف مالكيت» به زبان فرانسه در پاريس، جهان داراي يك فرضيه پرداز سوسياليست تازه شد كه «مورخان» انديشه هاي اورا بي ثاتير در انقلاب هاي سال 1848 اروپا ندانسته اند. وي، «پير ژوزف پرودو» است كه در سال 1809 به دنيا آمد و در سال 1865 از اين دنيا رفت. «پرودو» كه يك روزنامه نگار و در عين حال از بانيان آنارشيسم اروپايي بود عقيده داشت كه زيان سياسي "انباشت ثروت در دست افراد معدود" عمدتا هنگامي آغاز مي شود كه از آن به صورت "ابزار قدرت" سوء استفاده شود و فرد ثروتمند بخواهد با اين ابزار (پول) برپايه منافع خود در سياست مداخله كند و افراد مورد نظررا وارد حكومت سازد كه اگر به نتيجه برسد بر تضاد طبقاتي در جامعه خواهد افزود و فشار بر كارگر و مصرف كننده افزون خواهد گشت و حالت خصومت نادار و دارا از صورت پنهان به آشگار تبديل خواهد شد كه در موارد بسيار به ايجاد انفجار در جامعه منجر خواهد گرديد. نتايج مداخله ثروتمند و صاحب منافع، منحصر به امور داخلي نيست بلکه سياست خارجي دولت مربوط را نيز در بر مي گيرد و اگر چنين دولتي نيرومند باشد آن هم به نوبه خود سلطه گر و استثمارگر خواهد شد و ....

«پرودو» گويد كه مردم نادار كه اكثريت هرجامعه را تشكيل مي دهند چشم ديدن ثروتمندان - مخصوصا آنان را كه ثروتشان بادآورده است ندارند و با كوچكترين فرصتي بر ضد آنان اقدام و قيام مي كنند و مشاهده خشونت در انقلابها، عمدتا به همين سبب است.

«پرودو» براي پيشرفت جامعه خواستار «آزادي انديشيدن، بيان و عملي ساختن آن و استفاده از استعدادها» است. او گويد كه اين، حق يك فرد است كه در طول عمر خود استعدادش را به كار اندازد. محروم کردن فرد و يا افراد از سه عنصر؛ آزادي بيان انديشه، آزادي عمل و آزادي بكار گيري استعداد بالاخره باعث اعتراض و طغيان خواهد شد كه او (پرودو) از اين اعتراض که اگر رئيس دولت به آن توجه نکند طغيان خواهد شد حمايت كرده است که تعبير به آنارشيست بودن او شده است. او گويد که هرنوع اعتراض هشداري است به مديران جامعه که در صدد حل مسئله برآيند زيرا يک فرد و يا گروه هنگامي صداي اعتراض خودرا بلند مي کند که کارد به استخوان رسيده باشد و اگر گوش شنوا براي حل مسئله نباشد اين صدا فرياد مي شود و فرياد به انقلاب و زير و رو شدن همه چيز.

 

پرودو


1860م:امروز، 29 ژانويه، زادروز آنتون پاولوويچ چخوف نويسنده تواناي روسيه است که در سال 1860 به دنيا آمد. الكساندر پوشكين نويسنده بزرگ روس نيز در همين روز در سال 1837 در جريان يك دوئل كشته شد. در باره سبك نوشته و كارهاي اين دو، در زمان خود در ستون در دنياي ادبيات اين سايت مطالبي آمده است. براي مشاهده اين مطالب، از پنجره جستجو در بالا - سمت راست اين صفحه استفاده کنيد.

 

پوشکين

 

1886م:«كارل بنز» 29 ژانويه سال 1886 اختراع تازه خود (موتور يا انجين بنزيني، يا انفجاري) را در كارلسروهه آلمان به ثبت داد.

وي براي نخستين بار در جهان، جزئيات ساختار اتومبيلي را به ثبت داده بود كه داراي كاربوراتور، كلاچ و شمع ( سيستم توليد جرقه) بود.

كارل بعدا با «گوتليب دايملر» شريك شد و كسب و كار اتومبيلسازي خود را تحت نام «دايملر بنز» رونق بخشيد.

 

كارل بنز


2007م:27 ژانويه 2007 آژانس آمريكايي دارو و غذا بر انسولين استنشاقي به نام «اگزوبرا» مهر تاييد گذارد تا وارد بازار شود. از 80 سال پيش تاكنون، مرض قندي ها از انسولين تزريقي استفاده مي كرده اند. برخي از پزشكان به «اگزوبرا» ايراد گرفته و گفته اند كه مصرف آن عوارض جانبي از جمله دشوار ساختن تنفس دارد. با توجه به اين ايراد ها، آژانس دولتي مربوط به پزشكان توصيه كرده است كه پس از معاينات كامل و اطمينان از سالم بودن ريه بيماران، انسولين استنشاقي را تجويز كنند و بعدا هم هر شش ماه يك بار اين بيماران تحت معاينه كامل ريه قرار دهند و تنها پس از اين اقدام است كه مجاز به تجويز اين دارو هستند.

 

2010م:در ايالات متحده، 27 ژانويه 2010 «ستيت آو يونيون آدرس» 220 ساله شد. نخستين بار چنين نطقي كه بايد از سوي رئيس جمهور ايالات متحده (رئيس دولت فدرال آمريكا) در برابر نمايندگان مقننه، قضات ديوان عالي، مقامات نظامي و كشوري، نمايندگان ساير كشورها و برخي از مدعوين معمولي ايراد شود در هشتم ژانويه1790 توسط جورج واشنگتن ايراد شده بود. در ژانويه 1801، توماس جفرسون براي چگونگي تشريفات آن يك برنامه نوشت كه از آن پس به همانگونه اجرا مي شود. قبلا سران آمريكا شخصا نطق را كه گزارش رسمي به ملت است مي نوشتند كه در دهه هاي اخير، اين كار برعهده نطق نگاران كه عمدتا روزنامه نگار هستند محول شده و رئيس جمهور پيش از ايراد، آن را چندبار تمرين مي كند و با اين ترتيب به صورت رتوريك (لفاظي) درآمده است. اين نطق در اجراي بند 3 اصل دوم قانون اساسي آمريكا ايراد مي شود كه رئيس جمهور را مكلف كرده است نمايندگان را از اوضاع، سياست ها و برنامه ها آگاه سازد. رسم براين است كه از حزب ديگر (حزبي كه رئيس جمهور وابسته به آن نيست) به اظهارات رئيس جمهور پاسخ داده شود كه اين پاسخ معمولا نوعي انتقاد است. ديده شده است که برخي از سران ايالات متحده در همين نطق، دکترين تازه اي را اعلام کرده اند که سياست هاي آن کشور بعدا برآن استوار شده است.

جورج دبليو بوش از زمان روي كار آمدن در ژانويه 2001، در نطق هاي سالانه خود دولت جمهوري اسلامي ايران را مورد انتقاد قرارداده و در نطق ژانويه 2002 ايران را يكي از سه ضلع مثلث شرارت خطاب كرده بود. در نطق 28 ژانويه 2008 كه آخرين سخنراني او از اين دست بود، وي باز دولت جمهوري اسلامي ايران را مورد حمله قرارداد. بوش در اين نطق گفته بود: «آمريكا با آنهايي كه (اشاره به دولت ايران) نيروهاي نظامي مارا تهديد كنند برخورد خواهد كرد، و ما در كنار متحدان خود خواهيم ايستاد و از منافع حياتي خود در خليج فارس دفاع خواهيم كرد.»، و جمله آخر او تكرار دكترين كارتر در 28 سال پيش از آن (استقرار نظامي در خليج فارس و حضور در منطقه) بود.

 

ابراهام لينکن يکي از نطق هاي خود را در نبردگاه گتيسبورگ ايراد کرد

 

1927م:29 ژانويه سال 1927 آمار جهاني خودرو مربوط بهسال 1926 انتشار يافت كه نشان مي داد 39 درصد كل خودروهاي جهان در ايالات متحده سرگرم بکار بودند و مردم اين كشور كه دلبستگي ويژه به خودرو يافته اند در آن سال داراي 9 ميليون خودرو شماره شده ــ داراي پلاك - بودند. كل خودروهاي جهان در آن سال، كمي بيش از 23 ميليون بود. طبق همين آمار ظرف سه سال منتهي به دسامبر 1926 هشت ميليون خودرو تازه درجهان ساخته شده بود.

 

زيباترين خودرو سواري كوپه ساخت1926

 

1982م:بيست و نهم ژانويه 1982 ژنرال آمريكايي جيمز دازير James Dozier از اسارت گارد سرخ ايتاليا رها شد. وي كه در پايگاه «ورونا» در شمال ايتاليا مستقر بود 42 روز پيش از آن ربوده شده بود. گارد سرخ ايتاليا مركب از چپگرايان از آغاز تاسيس خود - 11 سال پيش از ربودن ژنرال آمريکايي - تا آن زمان دهها تن از جمله «آلدومورو» نخست وزير ايتاليا را ربوده بود. آلدو مورو در طول اسارت كشته شده بود. براي يافتن ژنرال "دازير" بيش از پنج هزار پليس ايتاليا بسيج شده بودند که سرانجام اورا در آپارتماني يافتند. در اين آپارتمان پنج عضو گارد سرخ از ژنرال دازير مراقبت مي كردند كه همگي دستگير شده بودند. اين عمليات به صورتي ديگر و حاد از آغاز قرن 21 در خاورميانه و بويژه عراق و افغانستان آغاز شده و برخي از قدرت ها بويژه دولت واشنگتن براي انجام مقاصد خاص خود درصدد استفاده از اين وضعيت (مبارزه با تروريسم) برآمده اند و .... با وجود اين، هنوز تروريسم مورد نظر اين دولت ها از سوي يک مرجع جهاني تعريف نشده است.

 

ژنرالJames Dozier


1995م: 29ژانويه 1995 ، 12 روز پس از وقوع زمين لرزه در منطقه صنعتي كوبه در ژاپن هنوز از ميزان تلفات رقم درستي به دست نيامده بود و ظرف اين مدت چهار هزار جنازه از زير قطعات سيمان و تير آهن هاي آپارتمانها بيرون كشيده شده بود كه سختي عمليات نجات در دنياي صنعتي را ثابت مي كند. اين زلزله 20 ثانيه طول كشيده بود و به همان گونه كه از عكس بر مي آيد خيابان اسفالته و پلهاي اهنين را همانند مقوا در هم مچاله كرده بود. جمع تلفات بيش از شش هزار تن گزارش شده است.

 

زمين لرزه ژانويه 1995 ژاپن

 

2006م:كشف يك تونل زير زميني به طول727 متر ميان مكزيك و ايالات متحده، بسياري را مبهوت ساخته و اين سئوال برايشان مطرح شده بود كه چطور اين همه مامور امنيت ملي با اين هزينه و دستگاههاي الكترونيك نتوانسته بودند قبلا آن را كشف كنند. خبر كشف اين تونل 27 ژانويه 2006 و به تفصيل از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا پخش شد. ظاهرا پليس مكزيك آن را كشف و به ماموران مرزي آمريكا گزارش كرده بود. هنوز معلوم نيست كه تونل از چه زماني داير شده بود. ماموران مربوط در اين تونل چندين تن انواع مواد مخدر بسته بندي شده را به دست آورده بودند. اين تونل كه با سيمان و مصالح مرغوب ساخته شده بود به چراغ، هواكش و دستگاه تخليه آب مجهز بود. تونل در عمق 26 متري از سطح زمين ساخته شده بود. عرض تونل يك و نيم متر بود. يك سر تونل در انبار بزرگي در شهر «تي هوانا»ي مكزيك و سر ديگرش در شهرك «اوتاي مسا»ي كاليفرنيا واقع در نزديكي شهر سن ديه گو قرارداشت.

شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گفتند كه از طريق اين تونل نه تنها مواد مخدر و از جمله «مت» با حجمي زياد به داخل آمريكا وارد مي شد، بلكه قاچاق آدم و احتمالا تروريست هم صورت مي گرفت، و اين در حالي است كه وزارت امنيت ملي بيشتر نيرو و پولش را صرف بازرسي مسافران هوايي مي كند كه باعث رنجش برخي از مردم است.

 

2006م:بيست و هفتم ژانويه 2006 لوسيا پينوچتLucia Pinochet (پينوشه) دختر بزرگ و 60 و چند ساله ژنرال پينوشه ديكتاتور سابق شيلي، پس از دو روز ماندن در زندان آمريكا تقاضاي پناهندگي سياسي خود را پس گرفت و دولت آمريكا وي را به آرژانتين ديپورت كرد كه از اينجا روانه شيلي شد.

لوسيا 22 ژانويه 2006 پس از اين كه از سوي قاضي شيليايي مامور رسيدگي به سوء استفاده هاي مالي خانواده پينوشه احضار شده بود، از شيلي فرار كرد، وارد آرژانتين شد و از آنجا با يك گذرنامه جعلي به آمريكا پرواز كرد كه طبق تقاضاي قبلي دولت شيلي از پليس بين الملل، 25 ژانويه در فرودگاه دالاس (پايتخت آمريكا) بازداشت شد.

وي با اطمينان از اين كه دولت آمريكا به دليل سابقه دوستي با پدرش، او را مسترد نخواهد داشت، در فرودگاه از اين دولت تقاضاي پناهندگي كرد و قرار بود دوشنبه (30 ژانويه) از زندان به دادگاه برود و دلايل خود را براي قبولاندن "درخواست پناهندگي" بيان دارد كه دو روز پس از بازداشت، تقاضايش را پس گرفت. در همان روز بازداشت، روزنامه هاي آمريكا نوشته بودند كه دولت آمريكا دولت شيلي را يك دولت دمكراتيك و داراي دادگاههايي در استاندارد جهاني مي شناسد و لذا قبول پناهندگي سياسي دختر پينوشت بعيد به نظر مي رسد. اين روزنامه ها اشاره كرده بودند كه دولت آمريكا در اين شرايط (چپ تر شدن دولت شيلي پس از آخرين انتخابات) مايل نيست كه در مناسباتش با دولت شيلي خلل وارد شود.

در شيلي براي پينوشه و اعضاي خانواده و بستگانش پرونده هاي متعدد تشكيل شده است كه يكي از آنها مربوط به پولهايي است كه پينوشه به نام همسر، فرزندان و ساير بستگانش به حسابهاي بانكي وازير كرده بود كه 27 ميليون دلار از اين پولها به بانكهاي خارجي سپرده شده اند. لوسيا همچنين متهم است كه ماليات 856 هزار دلاري خود را به دولت پرداخت نكرده است.

پينوشه در سال 1973 با كمك سازمان «سيا» برضد سالوادور آلنده (آينده)) رئيس جمهور سوسياليست شيلي كودتا كرد و سپس حدود سه هزار روشنفكر، چپگرا و مخالف در شيلي سر به نيست شدند و .... پينوشه چند روز پس از ورود به 91سالگي در حبس خانگي و در انتظار محاکمه و مجازات شدن درگذشت.

 

لوسيا پينوشه

 

2006م:نيمه شب 27 ژانويه 2006 «ماروين بيگلرMarvin Bieghler» پنجاه و هشت ساله و تفنگدار سابق به جرم كشتن مرد 20 ساله اي به نام "تامي ميلر" و زن حامله 19 ساله اش كيمبرلي، با تزريق زهر در زندان ميشيگان سيتي اعدام شد. وي در سال 1981 (25 سال پيش) مرتكب اين جنايت شده بود و در اين مدت در زندان بود. قتل در ايالت ايندياناي آمريكا صورت گرفته بود. وي به هريك از قربانيان خود چندين گلوله زده بود. ظاهرا درگيري در رابطه با مواد مخدر بود. چند سال پرونده ماروين به خاطر اعتراض او به نحوه اعدام كه تزريق سم ايجاد درد مي كند و قانون اساسي مجازات ظالمانه را رد كرده است به تعويق افتاده بود تا بالاخره ديوان عالي باتوجه به نظر پزشكان كه تزريق زهر نخست فرد را بيهوش و سپس بي جان مي كند و فاقد درد است دادخواست او را وارد ندانسته بود.

 

Marvin Bieghler

 

1943: (1321) دكتر ميلسپو كارشناس آمريكايي امور مالي و اداري براي اصلاح اين امور در ايران و نوسازي ماليه ايران وارد تهران شد و با اختيارات كامل كار خود را آغاز كرد . ايران از شهريور سال 1320 تحت اشغال نظامي كشورهاي در حال جنگ با آلمان بود.

1980: (1358) شش تن از اعضاي سفارت سابق آمريكا در تهران كه در جريان تصرف اين سفارت فرار كرده و در سفارت كانادا پنهان شده بودند با گذرنامه ديپلماتيك كانادا به عنوان اعضاي سفارت اين كشور با يك پرواز عادي از تهران خارج شدند. مهر ويزاي ورودي آنان به تهران را « سيا » ساخته بود تا ايجاد ترديد نكند.

1987: گورباچف رهبر وقت شوروي اعلام كرد كه فضاي باز سياسي شوروي هنوز به كمال نرسيده و براي رسيدن به دمكراسي به تمرين آزادي بيشتري نياز است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------