تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 16 تیر



1071م:مورخان، متفق القول، هفتم ژوئيه (16 تيرماه) سال 1071 ميلادي را روزي مي دانند كه حسن صبّاح كار ديواني [امور اداري دولتي] را رها كرد تا راه مبارزه با فساد، تجاوز، سلطه گري و زورگويان را در پيش گيرد و جهان بهتري بسازد. وي از نظر فلسفي معتقد به آزادي اجتماعي، تعاون، برادري، عدم تصرف مناطق و برتري بر ملل ديگر با توسل به نيروي مسلح بود و بخشودن پشيمان شدگان را تشويق و «حرص مال زدن» را نهي مي كرد.

 

تصوير حسن صباح

 

1811م:دولت وقت ايران (دوران فتحعلي شاه) هفتم ژوئيه سال 1811 ميلادي دو ايراني را به عنوان دانشجو روانه انگلستان كرد. اين تصميم كه از سوي عباس ميرزا وليعهد وقت گرفته شده بود به تاييد وزير اعظم هم رسيده بود و سبب اتخاذ اين تصميم افزايش رفت و آمد فرستادگان انگلستان به ايران و نياز مبرم به مترجم ماهر و مورد اعتماد بود و نيز كساني بود كه انگلستان را ديده و از اوضاع واقعي آن آگاه باشند.

سه سال بعد (1814) به همين ترتيب پنج دانشجوي ديگر از سوي عباس ميرزا به انگلستان اعزام شدند.

 

تصوير عباس ميرزا

 

1358ش:16 تيرماه 1358 (7 ژوئيه 1979) مهندس مهدي بازرگان نخست وزير دولت موقت مصوبه شوراي انقلاب را مبني بر ملي شدن صنايع تحت عنوان «قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران» اعلام داشت. يك پاراگراف از مقدمه اين مصوبه چنين مي گويد :

«نظام گذشته صنايع كشور را به صورت وسائلي براي چپاول سرمايه هاي ملي به دست عمّال خود و وابستگي اقتصاد ايران به سرمايه داري خارجي و مصرفي ساختن كشور درآورده بود.».

 

2004م:در سالروز اعلام فرضيه «دمكراسي محدود» از جانب دكتر احمد سوكارنو رئيس جمهوري وقت اندونزي، دختر او (رئيس جمهوري وقت - سال 2004) نتوانست در انتخابات پنجم ژوئيه 2004 اكثريت آراء را به دست آورد و يك ژنرال، آراء بيشتري كسب كرد. نفر سوم هم يك ژنرال ديگر بود! و به همين لحاظ هم بود كه فرضيه دمكراسي محدود بار ديگر مورد تحليل قرار گرفته است.

دكتر سوكارنو پنجم ژوئيه سال 1959 پارلمان اندونزي را منحل كرد و اعلام داشت كه تا مردم اهميت و جزئيات دمكراسي را درك نكنند و ارزش و بهاي «آراء» خود را ندانند بهتر است كشور دمكراسي محدود داشته باشد و سران احزاب و كارشناسان دلسوز به جاي منتخبين آنان تصميم گيري كنند. اندونزي كه از 13 هزار جزيره به وجود آمده، در ژوئيه 2004 با 210 ميليون نفوس چهارمين كشور پر جمعيت و بزرگترين كشور اسلامي جهان بوده است.


1351ش:نيمه تيرماه 1351 (ژوئيه 1972) كتاب «چهره مطبوعات معاصر» تاليف غلامحسين صالحيار، حاوي تاريخچه مطبوعات و شرح احوال و عكس روزنامه نگاران وطن انتشار يافت و به هر روزنامه نگار يك جلد از آن داده شد. در گردآوري مطالب اين كتاب رفرنس (مرجع)، چند روزنامه نگار ديگر ازجمله «منصور رهباني» همكاري كرده بودند. مطالعه اين كتاب، تاحدي قابل ملاحظه مسير تكامل ژورناليسم ايران را كه در ميهن ما حرفه اي «خودجوش» است و الگوي معين (وارداتي) نداشته است به دست مي دهد. تا اواخر دهه 1340، تنها در يك مورد و آنهم در سالهاي 1336 و 1337، دو استاد آمريكايي به ايران آمدند و مدل اين كشور را به روزنامه نگاران شاغل تدريس كردند.

... گلستانه كه هنور در سازمان راديو تلويزيون ايران به كار ادامه مي دهد از اواسط دهه 1320 (دهه 1940 ميلادي) كار روزنامه نگاري را از «كيهان» آغاز كرد. در آن زمان نوشتن اخبار حوادث شهري در مطبوعات ايران به گونه اي كه در غرب صورت مي گرفت رسم نبود. روزنامه هاي ايران در رابطه با چنين اخباري (قتل، خودكشي، سرقت، حوادث رانندگي، حريق و ...)، تنها به درج اعلاميه هاي رسمي موسسات مربوط اكتفا مي كردند.

 

عنايت الله گلستانه


797م:هفتم ژوئيه سال 797 ميلادي، ايرن Irene كه پس از مرگ شوهرش«لئونLeo چهارم»، نايب السلطنه روم شرقي (بيزانتيوم) شده بود تا پسرش به سن لازم براي پادشاهي برسد و سلطنت را به او بسپارد، تحت تاثير حس خودخواهي، فرزند را كور كرد كه تا آخر عمر قدرت را در دست داشته باشد!.

يك روز پيش از اين واقعه، ژنرالهاي ارتش و مقامات تراز اول كشوري در ملاقاتي به «ايرن» توصيه كرده بودند، حال كه سن پسرش به نصاب مقرر رسيده است بهتر است كه اختيارات را به او بدهد و وي همان شب با ترفندي فرزند را كور كرد كه تا پايان عمر نايب السلطنه «شاه نابينا» باقي بماند و بعدا چون متوجه محبوبيت «پادشاه نابينا» كه به نام كنستانتين ششم تاجگذاري كرده بود ميان مردم و ارتش شد او را ترغيب به گرفتن زن دوم كرد و سپس محرمانه قضيه را به سران كليسا اطلاع داد و آنان را وادار به تكفير فرزند کرد كه با ارتکاب تعدد زوجات، آيين مسيح را ناديده گرفته است. اما، دسيسه هاي ايرن بر ارتش فاش شد و ژنرالها وي را مجبور به كناره گيري كردند كه بعداً چون خانه نشيني او را كه شيفته بي قرار قدرت بود رنج مي داد خودكشي كرد.

 

عكس مجسمه ايرن در موزه كه از پشت شيشه گرفته شده است


1898م:هفتم ژوئيه 1898، دولت واشنگتن هاوايي را كه مجمع الجزايري در اقيانوس آرام است و پيش از آن حكومت سلطنتي داشت به قلمرو خود ضميمه ساخت. قبلا (روز چهارم ژوئيه ـ سالروز صدور اعلاميه استقلال ايالات متحده) كنگره (دستگاه مقننه) اين كشور قطعنامه «نيولاندز» را كه مجوز الحاق هاوايي به آمريكا بود تصويب كرده بود و هفتم ژوئيه مكينلي رئيس جمهور وقت آمريكا با امضاي مصوبه، آن را به صورت قانون درآورد. بعدا مجمع الجزاير هاوايي به صورت يک ايالت آمريکا در آمد. آخرين پادشاه هاوايي ملکه هاوايي ملکه« لي ليواوکالاني» بود که در دوم سپتامبر 1838 در هونولولو به دنيا آمده بود و پس از مرگ برادرش از سال 1891 پادشاه هاوايي شده بود.

 

ملكه «لي ليواكالاني» آخرين پادشاه مجمع الجراير هاوايي كه تا سال 1917 زنده بود


1875م:احزاب سوسياليست آلمان كه در ماه مه سال 1875 با هم ائتلاف كرده و با گزينش بخش هايي از عقايد و فرضيه هاي «ماركس» و «لاسال»، تحت نام «سوسيال دمكراسي» متحد شده بودند هفتم ژوئيه اين سال ضمن صدور اعلاميه اي خواستار آموزش عمومي اجباري و رايگان، تعطيل عمومي اجباري يكشنبه ها براي همه، غير قانوني شدن اشتغال زنان در اموري كه براي سلامت آنان زيان آور و خلاف اخلاق است، انتخاب مديران كارگاه ها توسط كارگران و كاركنان و وضع قانوني تازه براي تملك و يا مشارکت در تملک وسايل توليد توسط كاركنان شدند. قسمت آخر اعلاميه از نظريه «لاسال» گرفته شده است، زيرا «ماركس» خواهان مالكيت عمومي وسائل توليد بوده است.

 

2004م:يك كاست ويدويي كه براي مجله خبري تايم ارسال شده و اين مجله 5 ژوئيه 2004 جزئيات آن را منتشر ساخته بود نشان مي دهد كه مخالفان سياست آمريكا و مداخله اين دولت در امور كشورهاي عربي صاحب نفت كه دسته ـ دسته و يا منفردا به عراق رخنه و وارد مبارزه مسلحانه برضد آمريکا و دولت هاي موتلف مي شوند و در اين راستا از جان شيرين مي گذرند و انفجار انتحاري به وجود مي آورند، مي روند تا آتش يك جنگ بين المللي ويژه و نوظهور را روشن سازند ـ جنگي كه يك طرف آن غير دولتي است. طبق اين ويديو؛ اين مبارزان تاكنون از كشورهاي مختلفي از الجزاير، تونس، مراكش، مصر و يمن گرفته تا عربستان سعودي و حتي اروپا و نقاط ديگر جهان بوده اند و گروهاي مختلفي را تشكيل مي دهند كه شناخت مسئول كل براي مذاكره و احتمالا سازش دشوار است.

 

2004م:ششم ژوئيه 2004 در گرماگرم مبارزات انتخاباتي آن سال ايالات متحده كشف تازه كميسيون ويژه سناي اين كشور همه را متعجب كرده بود كه چرا «سيا» پيش از آغاز جنگ عراق اسناد دال بر نبودن اسلحه كشتار جمعي در اين كشور را كه به دستش افتاده بود به رئيس جمهوري و ساير مقامات تصميم گيرنده گزارش نكرده بود؟!.

كميسيون ويژه اعلام كرد كه نتيجه را پس از انجام تحقيقاتش منتشر خواهد كرد كه چرا و به دستور چه مقامي رئيس جمهوري و دولت از اين حقيقت آگاه نشده بودند. يك عضو اين كميسيون گفته بود كه اگر اعضاي سنا از اين موضوع قبلا آگاه شده بودند؛ هنگام بررسي درخواست رئيس جمهور مبني بر دادن اجازه جنگ، با چنين درخواستي موافقت نمي كردند.


2008م:گروه 8 كه سران آن از هفتم ژوئيه 2008 در گوشه اي از جزيره «هوكايدو» ژاپن نشست سالانه خود را برگذار كرده بودند و اين هفته (هفته دوم ژوئيه 2009) در ايتاليا تشکيل جلسه خواهند داد پيشينه اي 35 ساله دارد.

در پي تحريم صدور نفت از جانب اعراب در اواخر سال 1973، در واكنش به حمله نظامي اسرائيل به مصر و سوريه و حمايت ضمني غرب از اين تعرض و در نتيجه كمبود نفت و افزايش بهاي آن در كشورهاي بلوك غرب و احتمال ورود آنها به يك ركود اقتصادي؛ در سال 1974سران وقت آمريكا، انگلستان، فرانسه، ژاپن و آلمان غربي با هدف پيشگيري از يك تحريم ديگر و نيز اقدامات مشابه ملل داراي مواد خام و نيروي كار و بازار خريد ميان خود تماس هايي را آغاز كردند و نتيجه اش اين شد كه سال بعد (سال 1975) ژيسكار دستن رئيس جمهور وقت فرانسه سران آن ممالك به علاوه ايتاليا را دعوت به تشكيل يك اجلاس مشترك كند و ماحصل اين نشست ايجاد «گروه 6» تحت عنوان فوروم كشورهاي صنعتي ثروتمند شد و قرار شد وزيران دارايي اين كشورها هر سال چهار بار، وزيران امور خارجه هرچندبار كه لازم باشد و سران آنها سالي يكبار و به نوبت در يك كشور عضو گرد هم آيند. جهان دوقطبي آن زمان اين فرصت را به دست داده بود تا مفسران بي طرف و چپگرا به انتقاد از تشكيل اين گروه دست بزنند و بنويسند كه تازه مردم معمولي كشورهاي صاحب نفت متوجه اهميت اين متاع خود (نفت) شده اند كه قبلا براثر سازش دولتهايشان با دولت هاي صاحب كمپانيهاي بزرگ نفتي و احيانا توطئه اين كمپاني ها تقريبا به رايگان بفروش مي رسيده و بنابراين زير بار كاهش بها نخواهند رفت. برخي از مفسران حتي كارتل كشورهاي نفتدار را «عاملي ساختگي» خواندند. طنزنگاران به نوبه خود مفهوم ايتاليايي فوروم را كه «محلي براي معامله» است پيش كشيدند و نوشتند كه نشست سران كشورهاي ثروتمند براي معاملات است.

 

اعتراض به نشست گروه8 در هوکايدو ژاپن (هفتم ژوئيه 2008)

 

1753: پارلمان انگلستان قانون اعطاي تابعيت انگلستان به يهوديان را تصويب كرد.

1815: نيروهاي متحدين پس از شكست ناپلئون در جنگ واترلو و تسليم شدنش ، وارد پاريس شدند.

1937: با تعرض ارتش ژاپن به حومه پكن ، جنگ پرتلفات ژاپن با چين اغاز شد.

1966: ( 1345 خورشيدي ) : قانون ايجاد شوراهاي داوري در مناطق شهري ايران لازم الاجرا شد. اعضاي اين شوراها كه انتخابي بودند اختلافهاي كوچك را از راه داوري و كدخدا منشي حل مي كردند ، تقريبا همان كاري كه خانه هاي انصاف در روستاها انجام مي دادند. تشكيل اين شوراها بار دادگستري را تا حدي كم كرد.

1966: ( 1345 ) : ايران داراي خطوط هواپيمايي ملي ( دولتي ) در سطح بين المللي شد . قانون اساسي جمهوري اسلامي هم دولتي بودن شركتهاي هوايي ايران را تصريح كرده است.

1978: (1357 خورشيدي ) : بخش فارسي راديو دولتي انگلستان ( بي بي سي ) بر ميزان مطالبي كه ضديت با شاه وقت ايران در آنها آشگار بود به صورتي چشمگير افزود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------