آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

انواع اتصالات فلزی لوله کشی



انواع اتصالات فلزی,انواع اتصالات فلزی لوله کشی

انواع اتصالات فلزی

 

اتصالات فلزی از مهم ترین قطعاتی هستند که امروزه در انواع سیستم های لوله کشی به کار می روند. نقش اصلی این قطعات در پیوند زدن لوله ها به یکدیگر می باشد و در حقیقت بدون این قطعات امکان ساخت سیستم های لوله کشی وجود ندارد. انواع اتصالات فلزی لوله کشی برای مصارفی همچون انتقال گاز ، اب و... وجود دارد و همچنین بر اساس شکل و فرم آن ، برخی برای گرفتن انشعاب ، برخی دیگر برای ادامه لوله یا برخی دیگر برای قطع مسیر سیالات به کار می روند.

 

در نهایت مجموعه ای از اتصالات فلزی لوله کشی در کنار هم موجب می شود تا امکان ساخت یک سیستم با کیفیت و استاندارد برای شما فراهم شود. این قطعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند چرا که استفاده از نوع بی کیفیت با نوع نا مناسب آن می تواند خسارات بسیار زیادی را به شما وارد کند. در این مطلب قصد داریم تا به انواع اتصالات فلزی لوله کشی  و توضیح مزایا و کربرد آن بپردازیم. پس جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دست از اتصالات با ما همراه باشید.

 

انواع اتصالات فلزی لوله کشی از نحوه اتصال

یکی از مهم ترین دسته بندی انواع اتصالات فلزی مربوط به شیوه نصب آن می باشد . بر اساس این معیار انواع اتصالات فلزی لوله کشی به نوع تقسیم بندی می شوند :

 

دنده ای : اتصالات دنده ای اتصالاتی می باشند که در قسمت ابتدا و انتهایی خود از رزوه یا پیچ برخوردار می باشند و نقاط اتصال خود پچیده می شوند.

جوشی : اتصالات جوشی دقیقا برخلاف اتصالات دنده ای می باشند و برای نصب به لوله یا سایر اتصالات باید جوش داده شوند.

 

اتصالات دنده ای یا جوشی هر کدام از مزایا و معایب مربوط به خود برخوردارند. در مورد اتصالات دنده ای این ویژگی ها شایان ذکر است و باید به آن توجه بشود :

 

• قابلیت نصب آسان و سریع

• مناسب برای محیط های مستعد حریق (به علت عدم نیاز به جوشکاری)

• مناسب برای سیستم های با فشار کم یا متوسط (استفاده از این قطعه برای سیالات فشار قوی نا مناسب می باشد.)

• عدم نیاز به برش برای تعمیر

 

در زمان خرید این دسته از انواع اتصالات فلزی لوله کشی حتما به این موارد توجه داشته باشید. در مورد اتصالات جوشی نیز این موارد شایان ذکر است :

 

• نصب به مراتب دشوار تری دارد.

• برای محیط های مستعد حریق و آتش سوزی باید با احتیاط نصب شود.

• برای انواع سیستم های لوله کشی کم فشار یا پر فشار مناسب می باشد.

• در صورت نیاز به تعمیر باید از نقطه جوش برش داده شود.

 

انواع اتصالات فلزی,انواع اتصالات فلزی لوله کشی

انواع اتصالات فلزی لوله کشی

 

انواع اتصالات فلزی لوله کشی بر اساس ساختار

یکی دیگر از مهم ترین تقسیم بندی های اتصالات فلزی مربوط به شیوه ساخت و نحوه تولید اولیه آن است. این مورد آن چنان اهمیت دارد که عملا در زمان خرید به یک عامل تعیین کننده تبدیل می شود. انواع اتصالات فلزی لوله کشی از نظر شیوه ساخت به این مواد تقسیم می گردد :

 

اتصالات درزدار

اتصالات درزدار ابتدایی ترین و قدیمی ترین نوع این قطعات به شمار می رود و به همین علت در مقایسه با سایر اتصالات از مقاومت کمتری برخوردار می باشد. این دسته از انواع اتصالات فلزی لوله کشی به وسیله جوشکاری ساخته می شوند و به همین علت نیز در بدنه خود از درز هایی برخوردار می باشند. وجود درز در بدنه این قطعه موجب می گردد که در زمان انتقال سیالات پر فشار در نقطه درز ها تنش فشاری به وجود بیاید و در دراز مدت از همان ناحیه دچار ترکیدگی شود. با این وجود این دسته از اتصالات به علت قیمت مناسب همچنان استفاده گسترده ای در بزار دارد.

 

اتصالات مانیسمان

نوع جدید تر و با کیفیت تری از انواع اتصالات فلزی می باشد که شیوه ساخت آن باعث افزایش مقاومت و کیفیت آن تا حد بسیار زیادی شده است. به طور کلی اتصالات و لوله های مانیسمان نوعا از مقاوم ترین دسته محصولات فلزی به کار می روند. این افزایش مقاومت به این علت است که در بدنه آنها هیچ گونه درزی پیدا نمی شود و سطح داخلی و خارجی آن کاملا صاف و یکدست می باشد. داشتن بدنه صاف و بدون درز در اتصالات مانیسمان موجب می شوند که از نقاط جوش دچار ترکیدگی نشوند و برای بالاترین فشار ها هم مناسب باشند. به همین دلیل است که فروش لوله مانیسمان روز به روز در حال پیشرفت است.

 

اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالونیزه تا مرحله آخر تولید مانند انواع اتصالات لوله کشی معمولی به نظر می رسند اما مرحله آخر تولید این اتصالات موجب می شود که از نظر کیفی و مقاومت یک درجه ارتقا پیدا کنند. این لوله ها در آخرین مرحله خود با ماده ای به نام گالوانیزه که از روی یا زینک تشکیل می شود پوشیده می شوند که همین مورد باعث می شود تا در برابر انواع خوردگی یا زنگ زدگی مقاوم شوند. اتصالات گالوانیزه برای استفاده در سیستم های آب شهری بسیار مناسب می باشند.

 

انواع اتصالات فلزی لوله کشی بر اساس کاربرد

در نهایت این لوله ها با ساختار و فرم متفاوتی نیز تولید می شوند که به خوبی برای انواع قسمت ها و مصارف گوناگون سیستم های لوله کشی مناسب شوند. انواع اتصالات فلزی لوله کشی بر اساس مصارف خود به این موارد تقسیم می شوند :

 

بوشن : تمامی لوله ها از طول مشخصی برخوردار می باشند. در مواقعی که نیاز به امتداد لوله ها در طول یکدیگر نیاز داریم اتصالات بوشن مورد استفاده قرار می گیرد و لوله ها را به یکدیگر متصل می کند. توجه داشته باشید که بوشن ها در بیشتر مواقع از نوع دنده ای می باشند.

 

اتصالات سه راهی : این دسته از انواع اتصالات فلزی لوله کشی برای گرفتن انشعاب از لوله ها مورد استفاده قرار میگرد و می تواند در دهانه هایی با قطر یکسان یا متفاوت تولید و مورد استفاده قرار بگیرند.

 

اتصالات چهار راهی : نوع دیگری از اتصالات فلزی می باشد که مانند نوع سه راهی آن برای گرفتن انشعاب مورد استفاده قرار میگیرند ولی به جای سه لوله ،چهار لوله را به یکدیگر متصل می نماید.

 

اتصالات زانویی و 45 درجه : در مواقعی که قصد تغییر مسیر لوله ها وجود از این دسته از اتصالات فلزی لوله کشی استفاده می شود. اتصالات زانویی از مهم ترین انواع اتصالات فلزی می باشد و جزء جدایی نا پذیر سیستم های لوله کشی می باشد.

 

اتصالات گپ : همیشه از انواع اتصالات فلزی لوله کشی جهت ادامه دادن خطوط لوله کشی و مسیر آن استفاده نمی شود و در مواقعی نیز به جای ایجاد جریان برای سیالات نیاز به قطع آن می باشد. در مواقعی که قصد قطع جریان سیالات را داریم از اتصالات گپ استفاده می کنیم که البته به طور معمول در انتهای سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

اتصالات مغزی : این نوع از اتصالات به طور کلی در نوع دنده ای تولید می شوند و برای پیوند زدن دو قطعه ماده مورد استفاده قرار میگیرد.

 

انواع اتصالات فلزی,انواع اتصالات فلزی لوله کشی,اتصالات فلزی لوله کشی

اتصالات فلزی لوله کشی

 

در این مطلب به صورت مفصل به انواع اتصالات فلزی لوله کشی پرداختیم و کاربرد و مصارف آن را نیز بیان کردیم. توجه داشته باشید که در زمان خرید حتما از نوع مناسبی از اتصالات استفاده کنید در غیر این صورت سیستم های شما غیر استاندارد و در معرض خطر می باشد. همچنین در زمان خرید این قطعات به تحمل فشاری و قطر لوله مناسب آن نیز توجه نمایید.

 

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024