آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

واکنش تند نخست وزیر لبنان به اظهارات نصرالله درباره سعودی: به خاطر خدا، به لبنان و مردم کشور رحم کنید



نخست‌وزیر لبنان از موضع ضعف در قبال ریاض، بدون توجه به نفرت‌پراکنی آن علیه حزب‌الله لبنان به انتقاد شب گذشته دبیرکل حزب‌الله لبنان از سعودی‌ها واکنش نشان داد.

به گزارش فارس به نوشته «لبنان ۲۴»، او تصریح کرد: «ما همیشه خواستار اجتناب از اختلافات عربی و آسیب زدن به روابط لبنان با کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی بوده‌ایم. از این منظر، ما خواستار قرار گرفتن موضوع سیاست خارجی بر روی میز گفت‌وگو هستیم تا لبنان را از پیامدهای آنچه بی‌فایده است، در امان بداریم».

 

میقاتی افزود: «سخنانی که جناب سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، عصر دوشنبه درباره عربستان سعودی بیان کرد، موضع دولت لبنان و قشر وسیعی از لبنانی‌ها نیست و به نفع لبنان نیست که به هیچ کشور عربی، بویژه کشورهای حوزه خلیج [فارس] توهین کند».

 

نخست‌وزیر لبنان در ادامه مدعی شد که رهبری حزب‌الله لبنان مواضعی اتخاذ می‌کند که در درجه نخست به لبنانی‌ها و در درجه بعد به روابط لبنان و برادرانش آسیب می‌زند.

 

این موضع نخست‌وزیر در حالی است که لبنانی‌ها به تروریستی خواندن حزب‌الله توسط شاه سعودی واکنشی نشان ندادند. اخیرا، شاه سعودی در سخنرانی سالانه، با تروریست خواندن حزب‌الله لبنان از مردم و مسئولان این کشور خواست که در مقابل «هیمنه تروریستی حزب‌الله» بایستند. حال آنکه کسی در لینان به این اقدام ریاض اعتراضی نکرد.

 

میقاتی اما بدون توجه این امر که دبیرکل حزب‌الله لبنان به این مواضع خصمانه ریاض واکنش نشان داده، افزود: «ما دعوت خود را از همگان تکرار می‌کنیم که به این کشور رحم کنند و آن را از جنجال‌های بیهوده دور نگه دارند.  بیایید همه با هم همکاری کنیم تا لبنانی‌ها از بحران‌هایی که در آن غرق شده‌اند، بیرون بیایند، تا پایه‌های دولت را ترمیم کنیم و وارد اقدام عملی برای کمک و نجات مورد نیاز شویم».

 

وی در پایان گفت: «به خاطر خدا، به لبنان و مردم لبنان رحم کنید و دست از نفرت‌پراکنی فرقه‌ای و سیاسی بردارید».

 

 سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه در دومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی سخنرانی کرد.

 

وی تفکرات داعش را برخاسته از عربستان سعودی دانست و گفت: «محمد بن سلمان آشکارا گفت که آمریکا از عربستان خواسته که طی دهها سال گذشته، در راستای گسترش تفکر وهابیت در جهان اسلامی و سایر کشورها تلاش کند و عربستان نیز این درخواست را پذیرفت و عمل کرد... موضع رسمی عربستان نیز حمایت از اشغال عراق توسط داعش بود... عربستان، انتحاریها و خودروهای انتحاری را به عراق فرستاد».

 

نصرالله ادامه داد: عربستان جوانان خود را برای کشتار جوانان و کودکان عراقی در جریان عملیاتهای انتحاری فرستاد، ولی ایران، جوانان خود را فرستاد تا در همه استانهای عراق، از مردم این کشور دفاع کنند... ایران جوانان خود را برای دفاع از عراق به این کشور فرستاد. لذا چگونه می‌توان بین شهید و قاتل، تفاوت قائل نشد؟ برخی وانمود می‌کنند که ایران دشمن است و عربستان دوست.

 

دبیر کل حزب الله ضمن طرح این پرسش که چه کسی پشت گروههای مسلحی که در لبنان آمدند ایستاده بود،گفت: در رأس همه آنان، عربستان بود. عربستان در رأس کسانی بود که در این توطئه جهانی سهیم بود که منطقه ما را هدف گرفته بود. ما نیستیم که روابط لبنان با ریاض را تخریب کرده‌ باشیم.

 

وی با اشاره به سخنرانی اخیر ملک سلمان شاه سعودی که در بخشی از آن خطاب به لبنانی‌ها گفت، «مردم و مسئولان در مقابل هیمنه تروریستی حزب‌الله بایستند» خطاب به وی تأکید کرد: جناب شاه تروریست تویی نه حزب‌الله. آن تروریستی که اندیشه تکفیری داعشی را به لبنان فرستاد تو بودی. تروریستی که انتحاری‌ها را به عراق فرستاد، تو بودی. تروریستی که هفت سال مردم یمن را دارد میکشد تو هستی. تروریستی که در همه جنگهای آمریکا کنارش ایستاده تا جنایات ضدبشری‌اش را حمایت کند، تو هستی. حزب الله تروریست نیست. حزب‌الله، مقاوم و مدافع و ملی‌گرا و با شرافت است که از وطن و امت و اهل و مردم و مقدساتش حمایت می‌کند... حزب‌الله کسی است که در کنار حاج قاسم جنگید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------