اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

درمان سرطان با نمک



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,درمان سرطان
مطالعات جدید نشان می‌دهد نانوذرات کلرید سدیم (نمک طعام) قادر به نابودی تومورهای سرطانی هستند. مراحل اولیه این مطالعه در مدل‌های حیوانی موفقیت‌آمیز گزارش شده است. 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای درمان سرطان توسعه یافته است، بسیاری از این روش‌ها در عین کارآمدی،‌ برای سلول‌های سالم سمی هستند. محققان همواره به دنبال روش‌هایی با افزایش کارایی و کاهش عوارض جانبی هستند.

 

در این راستا محققان دانشگاه جورجیا در آتن از نانوذرات کلرید سدیم برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده کرده‌اند. کلرید سدیم برای بدن حیاتی است؛ ولی وجود آن در جای اشتباه می‌تواند منجر به نابودی سلول‌ها شود؛ به همین دلیل کانال‌های یونی موجود در غشای پلاسمایی سلول‌ها، از ورود نمک جلوگیری می‌کنند.

 

ایجاد تعادل بین یون‌های سدیم و کلرید در بیرون و پتاسیم در داخل، می‌تواند منجر به فرآیندهای متفاوتی شود که از جمله آن هومئوستازی (homeostasis) است که به معنای حفظ شرایط پایدار و ثابت به کار می‌رود. سلول‌ها از این فرآیند برای حفظ شرایط داخلی استفاده می‌کنند.

 

نتایج نشان می‌دهد غشای سلولی قادر به شناسایی نانوذرات کلرید سدیم نیست و با تزریق نانوذرات کلرید سدیم می‌توان یون‌ها را به سلول‌ها منتقل کرد و رشد تومورها را بدون آسیب به سایر سلول‌های بدن تا ۶۶ درصد سرکوب کرد. نمونه اولیه این روش در موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز گزارش شده است. نتایج نشان می‌دهد این روش در درمان سرطان‌های مثانه، کبد،‌ سر و گردن موثر است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------