از بین بردن مقاومت دارویی کروناویروس با از کار انداختن یک آنزیم!



کروناویروس,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که از کار انداختن آن می‌تواند مقاومت کروناویروس در برابر داروهای ضد ویروسی را از بین ببرد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، کروناویروس توانایی سرسختانه‌ای را برای مقاومت در برابر بیشتر داروهای ضد ویروسی نشان داده است اما شاید پژوهش‌ جدیدی که به سرپرستی یکی از دانشمندان "دانشگاه ایالتی آیووا"(Iowa State University) انجام شده، بتواند به غلبه بر قدرت دفاعی ویروس کمک کند.

 

این پژوهش جدید، جزئیاتی را در مورد ساختار یک آنزیم مهم نشان می‌دهد که در کروناویروس وجود دارد. این آنزیم موسوم به "ExoN"، داروهای ضد ویروس را از آران‌ای ویروس حذف می‌کند و اثر آنها را از بین می‌برد. این پژوهش جدید، ساختارهای اتمی آنزیم ExoN را نشان می‌دهد که می‌توانند به توسعه روش‌های جدیدی برای غیرفعال کردن آنزیم بیانجامند و راه را برای ارائه درمان‌های بهتر کووید-۱۹ هموار کنند.

 

"یانگ یانگ"(Yang Yang)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اگر ما راهی برای مهار این آنزیم پیدا کنیم، شاید بتوانیم به نتایج بهتری برای از بین بردن ویروس با استفاده از درمان‌های ضد ویروسی "نوکلئوزید"(Nucleoside) دست یابیم. درک این ساختار و جزئیات مولکولی نحوه عملکرد ExoN می‌تواند به توسعه بیشتر ضد ویروس‌ها کمک کند.

 

کروناویروس یک ویروس آران‌ای است؛ بدین معنا که ماده ژنتیکی آن از "اسید ریبونوکلئیک"(Ribonucleic acid) تشکیل شده است. هنگامی که ویروس تکثیر می‌شود، باید آران‌ای را بسازد اما ژنوم ویروس در مقایسه با سایر ویروس‌های آران‌ای، به طور غیرمعمولی بزرگتر است و این موضوع، احتمال بروز خطا هنگام ساخت آران‌ای را افزایش می‌دهد. این خطاها به صورت نوکلئوتیدهای ناهماهنگ ظاهر می‌شوند و خطاهای بیش از اندازه می‌توانند از انتشار ویروس پیشگیری کنند.

 

یانگ ادامه داد: آنزیم ExoN،  مانند یک تصحیح کننده عمل می‌کند و ناهماهنگی‌های آران‌ای ویروس و خطاهایی را که هنگام ساخت آران‌ای اتفاق می‌افتند، تشخیص می‌دهد. این آنزیم فقط در کروناویروس و چند خانواده ویروسی نزدیک به آن وجود دارد.

 

وی افزود: همان روشی که خطاهای تکثیر را از بین می‌برد، عوامل ضد ویروسی را که معمولا برای مقابله با سایر ویروس‌های آران‌ای مانند HIV، HCV و ابولا مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز از بین می‌برد. شاید این موضوع بتواند توضیح دهد که چرا درمان کروناویروس، بسیار دشوار است.

 

یانگ و همکارانش در این پژوهش، از "میکروسکوپ الکترونی کرایو"(cryo-EM) استفاده کردند. درک این ساختار می‌تواند به توسعه مولکول‌هایی بیانجامد که به آنزیم متصل می‌شوند و آن را از کار می‌اندازند. یانگ گفت: این مرحله بعدی برای آزمایشگاه من و همکارانم است. یافتن چنین مولکولی می‌تواند ویروس را برای ابتلا به داروهای ضد ویروسی مستعد سازد یا امکان بهینه‌سازی داروهای ضد ویروسی کنونی مانند "رمدسیویر"(Remdesivir) را فراهم کند.

 

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------