دانشمندان: حلقه‌های زحل کمتر از ۲ سال دیگر محو می‌شوند



سیاره زحل،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان می‌گویند پس از وقوع یک پدیده برای زحل، حلقه‌های آن در سال 2025 از دید ناظر زمینی ناپدید می‌شوند.

به گزارش فارس به نقل از دیلی‌میل، 18 ماه دیگر، حلقه های نمادین زحل دیگر از زمین قابل مشاهده نخواهند بود. کج شدن این سیاره به این معنی است که حلقه‌ها از دید ستاره شناسان ناپدید می‌شوند.

 

ناسا اعلام کرده زمان برای آخرین نگاه به حلقه‌های زحل در حال اتمام است و تنها 18 ماه تا ناپدید شدن حلقه‌های زحل باقی مانده است.

 

ناسا تأیید کرده که ستاره‌شناسان تا سال 2025 فرصت دارند تا قبل از اینکه زحل به سمت زمین متمایل شود و حلقه‌های وسیع آن به یک خط تقریباً نامرئی تبدیل شوند، این سیاره را مشاهده کنند.

 

حلقه‌های زحل ساختارهای عظیمی هستند که 70هزار تا 140هزار کیلومتر امتداد دارند. با این حال، نازک هستند و حلقه‌های اصلی تنها 10 متر ارتفاع دارند. با این حال، حلقه ها برای همیشه از بین نخواهند رفت و در مرحله بعدی مدار 29 ساله زحل، به سمت زمین متمایل خواهند شد. زحل در طول این مدت به سمت خورشید متمایل و از آن دور می شود و به زمین نماهای متفاوتی از حلقه های وسیع خود را ارائه می دهد. این بدان معناست که برای یک دوره کوتاه هر 13.7 تا 15.7 سال، زمین سیاره را کاملاً از کنار می بیند. حلقه های زحل با زاویه 9 درجه به سمت زمین متمایل می شوند و تا سال 2024 این زاویه به 3.7 درجه کاهش می یابد.

 

این رویداد نجومی نادر آخرین بار در سپتامبر 2009 رخ داد و قبل از آن، از فوریه 1996 رخ نداده بود. ناسا اعلام کرده که ستاره شناسان تا اکتبر 2038 فرصتی برای مشاهده دوباره زحل از این منظر منحصر به فرد نخواهند داشت اما اخترشناسان می گویند که زمان بسیار خوبی برای تماشای برخی از 156 قمر این سیاره خواهد بود.

 

حلقه‌های زحل عمدتاً از تکه‌های یخ، سنگ و غبار تشکیل شده‌اند که توسط کشش گرانشی سیاره به دام افتاده‌اند. در حالی که برخی از این ذرات کوچک هستند (به اندازه دانه های شن) برخی از تکه های یخ می توانند به بزرگی یک خانه و تعداد کمی حتی به بزرگی کوه باشند.

 

در حال حاضر اعتقاد بر این است که حلقه ها از بقایای متلاشی شده دنباله دارها، سیارک ها و قمرهایی که توسط گرانش قدرتمند زحل از هم جدا شده اند، تشکیل شده اند. اینکه این حلقه ها دقیقاً چه زمانی شکل گرفته اند، موضوع بحث‌ در میان اخترشناسان است و نظریه‌ها نشان می‌دهند که سن آنها به اندازه منظومه شمسی است و آن ها نسبتاً جوان هستند.

 

در حالی که ناپدید شدن حلقه‌های زحل این بار موقتی خواهد بود، دانشمندان هشدار می‌دهند که ممکن است روزی این حلقه‌ها برای همیشه از بین بروند.

 

کاوشگر کاسینی ناسا که قبل از سقوط به جو این سیاره در سال 2017، 22 بار از میان حلقه‌های زحل عبور کرد و دریافت که حلقه‌ها در حال ناپدید شدن هستند.

 

این کاوشگر دریافت که حلقه‌ها در هر ثانیه چیزی بین 400 کیلوگرم تا 2هزار و800 کیلوگرم از وزن خود را از دست می‌دهند.

 

«جیمز اودونگو» دانشمند سیاره‌شناسی در آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن گفت: «ما هنوز در حال تلاش برای کشف دقیق سرعت فرسایش این حلقه‌ها هستیم. تابش خورشید باعث می‌شود ذرات موجود در جو این سیاره در پدیده‌ای به نام باران حلقه‌ای، بار الکتریکی پیدا کنند. این به نوبه خود باعث می شود که ذرات با گاز موجود در جو زحل به هم متصل شوند و توسط گرانش سیاره از حلقه ها بیرون کشیده شوند.»

 

اودونگو افزود: در حال حاضر، تحقیقات نشان می دهد که حلقه ها تنها تا چند 100 میلیون سال دیگر بخشی از زحل خواهند بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------