ایلان ماسک تاریخ‌سازی کرد/ پرتاب موفق قدرتمندترین راکت ساخت بشر



فضاپیما استارشیپ،اخبار علمی،خبرهای علمی
فضاپیمای استارشیپ پرتاب شد و دو بخش خود را از یکدیگر جدا کرد، اما درنهایت نتوانست به زمین بازگردد.

به گزارش دیجیاتو، اسپیس ایکس پس از گذشت نزدیک به 7 ماه از اولین آزمایش پرواز مداری استارشیپ، قدرتمندترین راکت تاریخ، امروز برای دومین‌بار فضاپیمای غول‌پیکر خود را آزمایش کرد. در این آزمایش، پرتاب فضاپیما با موفقیت انجام شد و دو بخش بالایی و پایینی از هم جدا شدند، اما درنهایت هم بوستر و هم فضاپیما در هوا منفجر شدند.

 

در آزمایش دوم فضاپیمای استارشیپ، بخش مرحله اول و دوم با موفقیت در ساعت 16:33 به وقت ایران از زمین بلند شدند و به آسمان رفتند. پس از حدود دو دقیقه، بوستر سوپر هوی 33 موتور رپتور خود را خاموش کرد و از فضاپیمای بخش بالایی خود جدا شد. بااین‌حال، چند ثانیه بعد از روشن‌شدن موتورهای رپتور و دورشدن سوپر هوی از استارشیپ، این بوستر که قرار بود به اقیانوس برگردد، در آسمان منفجر شد.

 

دومین آزمایش پرواز مداری استارشیپ اسپیس ایکس

در ادامه بخش بالایی فضاپیما که با نام استارشیپ شناخته می‌شود، دقایقی به پرواز و ارتفاع‌گرفتن ادامه داد اما درنهایت ارتباط مرکز کنترل با فضاپیما قطع و اعلام شد که ظاهراً سیستم نابودسازی خودکار وارد عمل شده است. بدین‌ترتیب بخش بالایی استارشیپ نیز پیش از بازگشت و فرود در اقیانوس در آسمان منفجر گردید.

 

مسئولان اسپیس ایکس می‌گویند با وجود انفجار استارشیپ و سوپر هوی، جداسازی این دو قسمت از یکدیگر برای آن‌ها اهمیت زیادی داشته است و در این زمینه موفق بوده‌اند. بااین‌وجود، آن‌ها به گردآوری داده‌ها ادامه خواهند داد تا ببینند چه مشکلاتی موجب انفجار شده است و نگذاشته که تمامی مراحل به‌درستی طی شود و بوستر و فضاپیما به اقیانوس برگردند.

 

فضاپیمای استارشیپ پیش‌تر در تاریخ 31 فروردین‌ماه اولین آزمایش مداری خود را انجام داده بود که با شکست همراه شد. در آن آزمایش به‌دلیل بروز مشکل در سیستم فضاپیما، بوستر سوپر هوی از استارشیپ جدا نشد و درنهایت این فضاپیما پس از چندبار چرخش در آسمان، به‌طور کامل منفجر شد.

 

 

به‌دنبال پرتاب ناموفق قبلی، تغییراتی در خود فضاپیما و البته در سکوی پرتاب انجام گرفت. این سکو بر اثر نیروی عظیم واردشده به‌شدت تخریب شده بود. درنتیجه اسپیس ایکس طراحی آن را تغییر داد و از مواد قوی‌تری استفاده کرد. افزون‌براین، در آزمایش دوم از سیستم خنک‌سازی با آب استفاده شد تا مشکل آزمایش قبلی به‌وجود نیاید.

 

بوستر سوپر هوی از 33 موتور رپتور استفاده می‌کند که نیروی عظیمی برابر با حداکثر 75 میلیون نیوتن را ایجاد می‌کنند. این قوی‌ترین راکتی است که تاکنون توسط بشر ساخته شده و تقریباً 2 برابر قوی‌تر از راکت «سامانه پرتاب فضایی» (SLS) ناسا است.

 

شرکت فضایی ایلان ماسک با فضاپیمای استارشیپ رؤیای سفرهای میان‌سیاره‌ای را در سر دارد و می‌خواهد انسان را به مریخ ببرد. البته فضانوردان پیش از رسیدن به مریخ، به ماه خواهند رفت و از استارشیپ برای سفرهای خود به قمر زمین استفاده خواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------