رباتی که بیش از ۱۰۰ گونه جدید دریایی کشف کرد



گونه جانوری،اخبار علمی،خبرهای علمی
ربات‌ها اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر اعماق دریا را کاوش می‌کنند و به تازگی بیش از ۱۰۰ گونه دریایی را که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند، در شیلی کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به رهبری دکتر خاویر سلانس از دانشگاه کاتولیکا دل نورته، بیش از ۱۰۰ گونه بالقوه جدید را شناسایی کرده‌اند که در کوه‌های زیر آب یا کوه‌های دریایی در سواحل شیلی زندگی می‌کنند.

 

در این اکتشاف جدید که توسط مؤسسه اقیانوس‌شناسی اشمیت انجام شده است، کوه‌های دریایی در امتداد خط الرأس منطقه‌ای به نام سلسله کوه‌های نازکا و سالاس وای گومز شناسایی شده که میزبان انبوهی از مرجان‌های اعماق دریا، اسفنج‌های شیشه‌ای، خارپشت‌های دریایی، دوپایان، خرچنگ‌های اسکات و دیگر گونه‌هایی است که ممکن است برای دنیای علم کاملاً جدید باشند.

 

خط الرأس سالاس وای گومز، یک رشته کوه زیر آب به طول ۲۹۰۰ کیلومتر شامل بیش از ۲۰۰ کوه دریایی است که در سواحل شیلی امتداد دارد.

 

این تیم همچنین دو منطقه حفاظت‌شده دریایی شیلی، پارک‌های دریایی خوان فرناندز و نازکا دسونتورادس را با هدف جمع‌آوری داده‌هایی که از ایجاد یک منطقه حفاظت‌شده دریایی بین‌المللی در دریای آزاد پشتیبانی می‌کند، کاوش کردند.

 

دانشمندان با استفاده از یک ربات پیشرفته دریایی که قادر به غواصی در عمق ۴۵۰۰ متری بود، داده‌هایی را از ۱۰ کوه دریایی جمع‌آوری کردند و اکوسیستم‌های متمایز از جمله صخره‌های مرجانی در اعماق دریا و باغچه‌های اسفنجی را آشکار کردند.

 

این تیم در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل فیزیولوژی و ژنتیک نمونه‌های مشکوک به گونه‌های جدید برای تایید وضعیت آنهاست.

 

در طول این اکتشاف، کارشناسان نقشه‌ای به مساحت ۵۲ هزار و ۷۷۷ کیلومتر مربع از بستر دریا را ترسیم کردند و چهار کوه دریایی ناشناخته را در آب‌های شیلی کشف کردند. در میان آنها، بلندترین آنها با ۳۵۳۰ متر طول، نقشه‌برداری شد و توسط تیم علمی به شکل غیر رسمی سولیتو(Solito) نام‌گذاری شد.

 

دکتر سلانز هیجان خود را در مورد این یافته‌های غیرمنتظره ابراز کرد و گفت: ما در این سفر بسیار فراتر از امیدهایمان رفتیم. شما همیشه انتظار دارید که گونه‌های جدیدی را در این مناطق دورافتاده و کم‌کاوش‌شده پیدا کنید، اما مقداری که ما پیدا کردیم، به خصوص برای برخی گروه‌ها مانند اسفنج‌ها شگفت انگیز است.

 

وی تاکید کرد که اکوسیستم‌های پررونق در پارک‌های دریایی نازکا-دسونتوراداس و خوان فرناندز نشان‌دهنده اثربخشی این مناطق حفاظت‌شده در حفظ زیستگاه‌های دریایی ظریف است.

 

این اکتشافات نه تنها به درک ما از تنوع زیستی پیچیده این منطقه کمک می‌کند، بلکه از تلاش‌های حفاظت از دریا در شیلی نیز حمایت می‌کند. داده‌های جمع‌آوری شده به پیشبرد ابتکارات برای ایجاد یک منطقه حفاظت شده دریایی بین‌المللی در دریای آزاد کمک می‌کنند.

 

دکتر جیوتیکا ویرمانی، مدیر اجرایی مؤسسه اقیانوس‌شناسی اشمیت بر اهمیت این یافته‌ها در زمینه «برنامه سرشماری اقیانوس نکتون» که هدف آن شناسایی ۱۰۰ هزار گونه جدید دریایی در دهه آینده است، تاکید کرد. این هدف بلندپروازانه شامل گونه‌های تازه‌یافته از این اکتشاف می‌شود و اهمیت تحقیقات مداوم در حفظ و درک حیات دریایی زمین را برجسته می‌کند.

 

دومین ماموریت کاوشگرانه در امتداد خط الرأس سالاس وای گومز از روز گذشته، ۲۴ فوریه آغاز شده و غواصی در زیر آب به صورت زنده در کانال یوتیوب مؤسسه اقیانوس‌شناسی اشمیت پخش می‌شود.

 

نتایج اولین کاوش در حال حاضر به طور کامل در مجله Science منتشر شده است.

 

این تیم می‌گوید اکتشافات آینده عمیق‌تر خواهند شد و دانشمندان برای اولین بار مناطقی فراتر از عمق ۶۰۰ متری را کاوش خواهند کرد.

 

مؤسسه اقیانوس‌شناسی اشمیت قصد دارد به اکتشاف خود در جنوب شرقی اقیانوس آرام ادامه دهد و آب‌های کشورهای پرو و شیلی را در طول سال ۲۰۲۴ بررسی کند.

 

اکتشافات انجام شده توسط این تیم بین‌المللی از دانشمندان بر اهمیت ادامه اکتشاف و تلاش‌های حفاظتی در حفظ تنوع زیستی غنی اقیانوس‌های ما، روشن کردن اسرار اعماق دریاها و تاکید بر نیاز به همکاری جهانی در حفاظت از این اکوسیستم‌های شکننده تاکید می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------