مورچه‌ها قطب‌نمای آسمانی دارند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مورچه‌
محققان دریافتند که مورچه‌ها با درک ذاتی قطبش نور آسمان می‌توانند جهت‌یابی مسیر خود را با درجه خطای بسیار کم تشخیص دهند. 

به گزارش فارس، مدل‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که حشراتی با یک قطب‌نمای آسمانی می‌توانند مسیر خود را با حداقل دو درجه خطا تعیین ‌کنند.

 

براساس گزارش «ساینتیفیک امریکن»، مدت‌ها است ما از سیستم GPS برای مسیریابی خود استفاده می‌کنیم؛ این در حالی است که حشرات به طور ذاتی دارای این نوع سیستم هدایتی هستند که از جمله آنها می‌توان مورچه و زنبور را نام برد.

 

«باربارا وب» از دانشگاه «ادینبرا» گفت: ما می‌دانیم که چشم‌هایمان نسبت به قطبش نور حساس است. آسمان یک الگوی خاص از قطبش نور دارد که وابسته به موقعیت خورشید است.

 

اگر شما از یک عینک آفتابی مجهز به «پولاریز» برای تماشای آسمان استفاده کنید می‌توانید قطبش نور را به طور مستقیم مشاهده کنید. این در حالی است که حشرات دارای ساختار قطبش ذاتی در چشمان‌شان هستند.

 

باب در مورد اینکه آیا اطلاعات موجود در آسمان برای حس جهت‌یابی دقیق حشرات کافی است یا خیر، کنجکاو بود. بنابراین او به همراه تیمش یک مدل سنسور چشم مورچه صحرایی را ساخت و آن را زیر نور مصنوعی شبیه‌سازی شده آسمان گذاشت و سپس سنسور را تحت مدل‌های محاسباتی به تقلید از مغز مورچه‌ها، قرار داد.

 

آنها دریافتند که حشرات با درک ذاتی قطبش نور آسمان می‌توانند جهت‌یابی مسیر خود را با درجه خطای بسیار کم تشخیص دهند. 

 

طبق این گزارش، یک سیستم مبتنی بر این توانایی حشرات می‌تواند روزی جایگزینی ارزان و کم انرژی برای GPS باشد. حشرات مغز کوچکی به اندازه یک سر سنجاق دارند و با این حال قادر به مسیریابی بهتری نسبت به GPS هستند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------