تمام تجهیزات مورد نیاز از صعود تا فرود



انواع ابزار صعود, ابزار صعود کوهنوردی, ابزار های کار در ارتفاع

ابزار صعود و فرود برای کار در ارتفاع ضروری است

 

تجهیزات اصلی که هر سنگ نوردی به آنها نیاز دارد(لیست ابزار صعود و فرود) 

اگر شما در ارتفاعات کار می کنید و یا کوه نورد و صخره نورد هستید به یکسری ابزار صعود و فرود مخصوص نیاز دارید. این ابزارها به صعود و فرود ایمن شما کمک می کنند و مانع از سقوط از ارتفاع و آسیب دیدن شما خواهند شد. در این مطلب از بیتوته شما را با ابزار صعود و فرود آشنا می کنیم.

ابزار صعود و فرود 

در بعضی از مشاغل کارکنان ملزم به کار در ارتفاع هستند مثلا کار روی دکل های برق، نماسازی ساختمان های بلند مرتبه، نصب بیلبورد های تبلیغاتی در ارتفاع، آتش نشانی، عملیات امداد و نجات و ... در این موارد لازم است فرد از ابزارهای ایمنی مخصوص صعود و فرود استفاده کند که مانع از سقوط و خطر فرد شود. بعضی از این ابزارها مخصوص صعود راحتتر و بعضی دیگر جلوگیری کننده از سقوط و بعضی شوک گیر هستند. 

 

کسانی که قرار است از این لوازم استفاده کنند باید کار با آن ها و عملکردشان را به خوبی بدانند. ورزشکاران و کارکنان ارتفاعات قبل از صعود علاوه بر اینکه به خوبی صعود کردن و بالا رفتن از صخره یا بلندی و ساختمان ها را یاد گرفته اند بلکه کار کردن با ابزار صعود و فرود را هم به خوبی می دانند. در واقع کسانی که این شغل ها را دارند قبل از اینکه شاغل در آن باشد باید یک کوه نورد باشند و بتوانند به خوبی در ارتفاع حرکت کنند. 

 

معرفی ابزار صعود و فرود

قصد داریم در این قسمت به تعدادی از مهم ترین لوازم ایمنی برای صعود و فرود اشاره کنیم. البته تعداد ابزارهای ایمنی برای این کار بسیار زیاد است اما ما به تعدی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. 

 

هارنس ایمنی

هارنس ایمنی از مجموعه ای تسمه تشکیل شده که در واقع تشکیل نوعی پوشش ایمنی را می دهند. هارنس چیزی شبیه به یک صندلی صعود است و فرد آن را از پشت می پوشد. هارنس علاوه بر اینکه باعث حرکت راحت فرد در هنگام بالا رفتن از ارتفاع می شود، بدن وی را کاملا محافظت می کند. بیشتر هارنس ها یک بخش صندلی مانند دارند که بسیار راحت است و فرد صعود کننده برای راحتی حرکت و استراحت روی آن بخش می نشیند. 

 

طناب صعود با قلاب های کارابین به هارنس ایمنی فرد متصل می شوند و فرد با ابزارهای دیگر صعود از طناب بالا می رود. این ابزار ایمنی مجهز به شوک گیر و بخش قفل شونده است.

 

هنگامی که فرد ناگاه دستش رها شود و در آستانه سقوط قرار بگیرد هارنس ایمنی به نجات فرد آمده و پس از چند سانت قفل شده و مانع از سقوط می شود. در واقع فرد را نگه می دارد. بخش شوک گیر هم برای جلوگیری از ضربات و شوک هایی است که در هنگام سقوط ناگهانی ممکن است به کمر فرد وارد شود و برای او خطرساز شود.

 

ابزار نجات کوهستان, ابزار صعود, لیست ابزار صعود و فرود

هارنس یک ابزار صعود و فرود مهم است

 

یومار 

اگر بخواهیم شکل یومار را توصیف کنیم در واقع این وسیله به شکل یک قلاب و دستگیره است. یومار برای حفاظت و راحتی بیشتر صعود طراحی شده است. طناب صعود از داخل یومار رد می شود و فرد باید یومار را نگه دارد. با استفاده از آن فرد به شکل پلکانی صعود می کند. قسمت بالایی یومار سوراخی دارد که با کارابین یا همان حلقه های D شکل به طناب صعود متصل می شود. یومار باید در دست راحت باشد و فردی که با آن به سمت بالا حرکت می کند احساس خستگی نکند که این به طراحی ارگونومیک آن بر می گردد.

 

یومارها را برای صخره نوردی و بالا رفتن از ارتفاع با دست طراحی کرده اند. در واقع بیشتر زمانی که امکان حرکت روی صخره ها با پا دشوار است باید به دستان خود اعتماد کنید. در چنین شرایطی لازم است از دو عدد یومار استفاده شود تا صعود راحتتری داشته باشید. از یومار می توان در هنگام حمل مجروح هم استفاده کرد. این وسیله کوچک تا 220 کیلوگرم تحمل وزن دارد. 

 

لیست ابزار صعود و فرود, لیست وسایل سنگنوردی, معرفی ابزار صعود و فرود

یومار در دسته ابزار صعود و فرود همه کوهنوردان وجود دارد

 

آساپ 

آساپ (asap lock) یک تجهیز ایمنی است که در امتداد طناب صعود به شکلی آزادانه در حرکت است. در واقع این قطعه زمانی به کار می آید که فرد سقوط می کند. آساپ هنگامی که طناب باز می شود و هشدار سقوط را ارسال می کند قفل می شود و مانع از باز شدن کامل طناب و سقوط فرد می شود. آساپ ها قابلیت تحمل وزن تا 425 کیلوگرم را دارند و برای طناب های طول 10 تا 13 متر کاربرد دارند. 

 

آساپ تنها بر روی طناب های عمودی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند از هر نوع سقوط و سر خوردن جلوگیری کند. نصب و برداشتن این قطعه از طناب بسیار ساده است و به همین دلیل یکی از موثرترین و ساده ترین ابزارهای صعود و فرود است.

 

گری گری

این قطعه نیز برای جلوگیری از سقوط در ارتفاع طراحی شده است. گری گری یک قطعه دندانه دار است که روی طناب قرار دارد و تنها در زمانی که شوک به طناب وارد شود و فرد در آستانه سقوط قرار بگیرد عمل می کند.

 

کارکرد این قطعه به این شکل است که هنگام سقوط طناب را با دندانه های خود گاز می گیرد و مانع از ادامه حرکت و سقوط می شود. برای استفاده از گری گری باید به جنس طناب توجه کنید. از آنجایی که این قطعه دندانه دار است و در طناب فرو می رود اگر کیفیت طناب صعود شما خوب نباشد ممکن است به طناب آسیب وارد کرده یا آن را پاره و پوسیده کند. 

 

 ابزار صعود کوهنوردی, ابزار های کار در ارتفاع, انواع ابزار فرود‬‎,

گری گری یک ابزار صعود و فرود قفل شونده است

 

کارابین 

کارابین اگر چه یک قطعه بسیار کوچک است اما نقش مهمی در صعود و فرود دارد. این قطعه خود به تنهایی در جلوگیری از سقوط نقشی ندارد چرا که تنها یک قفل است. کارابین تنها متصل کننده قطعات و اتصال بین طناب با ابزارهای ایمنی مانند هارنس است. انواع گوناگونی از کارابین وجود دارند که هر کدام برای اتصالات بخش خاصی از تجهیزات صعود و فرود به کار می رود. 

 

معروف ترین نوع کارابین یا قفل اتصال نوع D شکل است که هارنس را به طناب ایمنی اتصال می دهد. کارابین پس از اتصال قطعات قفل می شود. قفل کارابین نیز متفاوت ات در بعضی مدل ها قفل بسیار محکم است و با دست باز نمی شود. در چنین موردی باید از پیچ گوشتی های مخصوص برای باز کردن آن استفاده کرد که همین امنیت اتصالات را بسیار بالا می برد. اما در مجموع تمامی انواع کارابین ایمن هستند و اتصال محکمی را ایجاد می کنند. 

 

آی دی

آی دی یک ابزار مناسب برای فرود است . در واقع ابزاری مانند یومار است که برای پایین آمدن از ارتفاع به کار می رود. آی دی یک دستگیره دارد که شما آن را نگه می دارید و با تکیه بر آن آهسته مسیر پایین آمدن را طی می کنید. آی دی (ID,S) مانند یک ترمز دستی به شما در فرود آمدن کمک می کند و به همین دلیل که حالت ترمز را ایجاد می کند شما می توانید روی سطوح شیب دار و افقی به راحتی از آن استفاده کنید. 

 

این ابزار ایمنی تا 250 کیلوگرم تحمل وزن دارد در حالیکه خودش بسیار سبک و تنها 420 گرم وزن دارد. آی دی را در انواع مختلف می سازند و باید هنگام خرید آن به قطر طناب کوهنوردی خود توجه کرده و این ابزار را با توجه به قطر طناب خریداری کنید. 

 

لیست ابزار صعود و فرود, لیست وسایل سنگنوردی, معرفی ابزار صعود و فرود

آی دی در دسته ابزار صعود و فرود جای دارد

 

کلاه ایمنی 

در بسیاری از مشاغل از کلاه های ایمنی مختلف برای جلوگیری از خطرات مربوط به آن شغل استفاده می شود. در شغل صعود به ارتفاعات نیز طبیعتا یک کلاه ایمنی ضروری است. این کلاه باید قابلیت محافظت کامل از سر و گردن را داشته باشد. کار صعود و فرود بسیار خطرناک است. 

 

اولین خطری که شما را تهدید می کند خطر سقوط از ارتفاع است. کلاه ایمنی اگر به خوبی روی سر محکم شده باشد شاید بتواند هنگام سقوط تا حد زیادی از سر و گردن شما حفاظت کند. البته در هنگام کار در ارتفاعات و همچنین در مسیر صعود هم ممکن است خطرات مختلفی مانند سقوط سنگ و خاک و مصالح از قسمت های بالایی صخره  شما را تهدید کند که داشتن کلاه ایمنی می تواند مانع از آسیب دیدن سر شما بشود. 

 

بزار صعود کوهنوردی, ابزار های کار در ارتفاع, انواع ابزار فرود

کلاه ایمنی مورد نیاز ترین ابزار صعود و فرود است

 

دستکش کار در ارتفاع

برای بالا رفتن از ارتفاع چاره ای ندارید جر اینکه از دستان خود بسیار زیاد استفاده کنید. دستهای شما ممکن است در برخورد با طناب، برخورد با صخره و دیگر تجهیزات صعود آسیب ببیند. ضمنا در ارتفاعات معمولا هوا بسیار سرد است مخصوصا زمانی که کوه نوردی می کنید. 

 

برای جلوگیری از این مشکلات و آسیب ها به دستتان لازم است از دستکش مخصوص کار در ارتفاعات استفاده کنید که علاوه بر گرم بودن بسیار مقاوم است و در برخورد با سنگ ها، صخره ها و ابزارهای تیز و برنده به هیچ وجه پاره نخواهد شد. در عین حال این دستکش باید بسیار راحت باشد تا شما بتوانید به راحتی از دستان و انگشتان خود که مهم ترین ابزار صعود و فرود شماست استفاده کنید. 

 

ابزار صعود کوهنوردی, ابزار های کار در ارتفاع, انواع ابزار فرود

دستکش را باید در ابزار صعود و فرود همراه داشته باشیم

 

کلام پایانی 

ابزار صعود و فرود به آن دسته از تجهیزات گفته می شود که برای رفتن به ارتفاعات و بالا رفتن از صخره ها و کوه ها طراحی شده اند. این ابزارها باید بسیار ایمن باشند و مهم ترین وظیفه آن ها محافظت حداکثری از شما در برابر خطرات موجود در ارتفاعات از جمله سقوط و آسیب جسمانی است. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024