گرامیداشت قربانیان هواپیمای اوکراینی در دانشگاه‌های کانادا



 دانشگاه‌های کانادا, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه
پس از گذشت دو سال از سانحه رخ داده برای پرواز اوکراین، دانشگاه‌های "تورنتو" و "مک مستر" و "آلبرتا" یاد و خاطره دانشجویان ایرانی خود که در این پرواز جان خود را از دست دادند، گرامی داشتند. 

به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه تورنتو، دو سال پیش با کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین پرواز هواپیمای اوکراینی تعداد زیادی از نخبگان کشور که در دانشگاه‌های کانادا در حال تحصیل بودند، از میان ما رفتند.

 

۸ نفر از این جان‌باختگان به نام‌های "مجتبی عباس‌نژاد"، "محمد حسین اسدی‌لاری"، "زینب اسدی‌لاری"، "محمدامین بیروتی"، "محمد امین جبلی"، "محمد صالحه"، "زهرا حسنی" و "محمد مهدی الیاسی" در دانشگاه تورنتو مشغول به تحصیل بودند.

 

پس از درگذشت این دانشجویان، در همان سال، دانشگاه تورنتو پیام‌های تسلیت متعددی منتشر کرد و حمایت خود از خانواده قربانیان را اعلام کرد.

 

اما حالا پس از گذشت ۲ سال از این واقعه دردناک، امین کمال‌الدین  یکی از دانشجویان ایرانی دانشگاه تورنتو راجع به غم از دست دادن دوستانش در پرواز اوکراین صحبت‌هایی را در وب سایت دانشگاه تورنتو منتشر کرده است.

 

سه تن از دوستان او به نام‌های "محمدامین بیروتی"، "محمد امین جبلی" و "مجتبی عباس‌نژاد"  در این پرواز جان باختند و امین کمال‌الدین راجع به آنها می‌گوید: آنها باهوش‌ترین افرادی بودند که او میشناخته است.

 

کمال‌الدین دانشجو دکتری مهندسی زیست پزشکی دانشگاه تورنتو گفت: آنها نه تنها دوستان خوبی بودند، بلکه دانشجویان خوبی نیز بودند.

 

دانشگاه تورنتو امروز ۸ ژانویه همزمان با درگذشت این قربانیان، مراسم یادبودی برگزار می کند.

 

"مریک گرتلر"( Meric Gertler) رئیس دانشگاه تورنتو اظهار کرد: دانشگاه تورنتو هرگز این تراژدی و از دست این ۸ عضوخود را فراموش نخواهد کرد و غم مرگ آنها عمیقا در دانشگاه و در کشور احساس می‌شود.

 

وی ادامه داد: ما با دانشگاه‌های سراسر کانادا و جهان به یاد این دانشجویان خواهیم بود که زندگی شان بسیار نوید بخش بود و از صمیم قلب برای خانواده‌ها، دوستان و همکارانشان آرزوی تسلی خاطر داریم.

 

در هفته‌های ابتدایی پس از بروز فاجعه هواپیمای اوکراینی، دانشگاه تورنتو صندوق بورسیه‌ای برای یادبود دانشجویان ایرانی این پرواز تاسیس کرد که برای ادای احترام به خانواده قربانیان و حمایت از دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده است.

 

دانشگاه مک مستر: هیچگاه مرگ دانشجویان ایرانی خود را فراموش نمی‌کنیم

 

در فاجعه هواپیمای اوکراینی،  "ایمان آقابالی" و"مهدی اسحقیان " هر دو از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه "مک‌مستر"، جان خود را از دست دادند.

 

همچنین در این پرواز سیاوش مقصودلو دانش‌آموخته فوق دکتری دانشکده علوم بهداشت دانشگاه مک مستر نیز قربانی شد.

 

دانشگاه مک مستر در وب سایت رسمی خود در سالگرد غم از دست دادن این دانشجویان خود نوشته است: همانطور که غم و اندوه از دست دادن آنها در قلب‌های ما ماندگار است، خاطراتی که آنها برای ما ساختند، ماندگار خواهد ماند.

 

لوکاس بروک، دانشجوی دکترا دانشگاه مک مستر راجع به "ایمان آقابالی" و"مهدی اسحقیان" نوشته است: روزهایی که ما در آزمایشگاه خودرو دانشگاه مک مستر می‌گذراندیم، سراسر خاطره بود و ایمان و مهدی دارای ویژگی مشترک از خود گذشتگی بودند.

 

بروک درباره "مهدی اسحقیان"ادامه داد: او ذاتا آدم بخشنده‌ای بود و درک زیادی از مکانیک و ریاضیات داشت و در این حوزه‌ها به خوبی می‌درخشید.

 

این دانشجو در باره ایمان آقابالی افزود: ایمان در مهندسی برق متفکر و صبور بود و بسیار با دانشجویان دیگر ارتباط خوبی داشت.

 

همچنین، دیگو فرناندو والنسیا پژوهشگر فوق دکترا دانشگاه مک مستر در رابطه با این قربانیان گفت: هر روز حضور آنها را احساس میکنم و در طول دوران کووید-۱۹ هر زمان وارد دفترم می‌شدم، عدم حضور ایمان آقابالی و مهدی اسحقیان برایم تلخ بود.

 

وی ادامه داد: به این فکر میکنم که فارغ‌التحصیلی آنها در دوران کرونا چگونه رقم می‌خورد؟ اگرچه دو سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد، اما آنها هنوز با ما و الهام بخش روزهای سخت هستند.

 

دانشگاه مک مستر نیمکتی در محوطه دانشگاه با نام این دانشجوی قربانی ساخته تا دانشجویان با عبور از کنار این نیمکت به آنها ادای احترام کنند.

 

"آقابالی" در سال ۲۰۲۰ میلادی مدرک دکترا خود در رشته مهندسی برق و اسحقیان مدرک دکتری خود در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را دریافت کردند.

 

دانشگاه مک مستر یک بورسیه  تحصیلی نیز به یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی ایجاد کرده است .

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------