ورزش بیس جامپینگ چیست ؟



بیس جامپینگ,پرش از ارتفاع بدون طناب,بیس جامپینگ بسیار هیجان انگیز

بیس جامپینگ

 

بیس جامپینگ یا پرش از ارتفاع بدون طناب پرخطر ترین ورزش در فهرست ورزش های پرخطر دنیاست. با بیس جامپینگ بیشتر اشنا شوید.

بیس جامپینگ( BASE jumping) به ورزش پریدن با لباس بالدار یا با چتر از روی یک سازهٔ ثابت یا صخره گفته می شود. BASE سرواژه ای از اقسام سازه های قابل پریدن است:ساختمان، آنتن، دهنه و صخره. با توجه به اینکه پرش بیس برخلاف چتربازی نه از یک هواپیما با ارتفاع زیاد بلکه از روی نقاط کم ارتفاع تر انجام می گیرد ریسک و ميزان مرگ ومیر در این ورزش به مراتب بالاتر است تا حدی که یکی از پرخطر ترین ورزش ها و از انواع بدل کاری به شمارمی رود. بِیس جامپینگ در بعضی نقاط دنیا ممنوع و غیرقانونی است.

 

بیس جامپینگ,پرش از ارتفاع بدون طناب,بیس جامپینگ بسیار هیجان انگیز

پرش از ارتفاع بدون طناب

 

انواع بیس جامپینگ

بیس جامپینگ معمولاً به دو صورت انجام می پذیرد:پرش بهمراه وینگ سوییت( نوعی لباس مخصوص که میتوان با آن پرواز کرد) و یا چتر از ارتفاع. این ارتفاع میتواند صخره باشد و یا یک ساختمان، مهم این است که دارای ارتفاع مناسبی باشد تا خطری متوجه شخص پرنده نباشد. این نوع از پرش ها از چتربازی به مراتب پرخطر تر است و میتوان علت آنرا اکثر بودن ارتفاع و مکان های انجام آن دانست.

 

بیس جامپینگ بدون وینگ سوییت تنها یک پرش از ارتفاع محسوب می شود که در پایان با چتر میتوان بر روی زمین فرود آمد و این عمل را هم میتوان از روی هر ارتفاع مناسبی انجام داد. ولی هنگامی که از وینگ سوییت استفاده می کنید باید نکات زيادي را رعایت کنید. ارتفاع یکی از مهم ترین فاکتورها میباشد و همین طور مکانی که پرش می کنید.

 

بیشتر مرگ ها به دلیل برخورد افراد با دیواره ی صخره ها و … اتفاق می افتند و این به انتخاب محل پرش بستگی دارد. بیس جامپینگ ورزشی زیبا، جذاب و در عین حال، بسیار اعتیاد آور می باشد. در واقع بیس جامپینگ به نوعی، پرواز کردن انسان است. شاید پرواز به این شکل کاملا بوسیله ی خود انسان صورت نگیرد ولی تجربه ای بسیار نزدیک به پرواز کردن تلقی می شود.

 

بیس جامپینگ که پرش ازاد هم نامیده می شود، یکی از پرخطر ترین و در عین حال هیجان انگیزترین و جذاب ترین ورزش های دنیا است و امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. همانطور که می دانید بسياري از اشخاص به ورزش ها و تفریحات پر هیجان و حتی پر خطر علاقه مندند و بالا رفتن آدرنالین در آن ها احساس لذت و سرخوشی بسیار زیادی را برایشان به ارمغان می آورد. بیس جامپینگ از جمله ورزش هایی است که نیازمند ارتفاع می باشد و بسیاری از پرتگاه ها، کوه ها و دره ها برای انجام این ورزش در نظر گرفته شده اند.

 

بیس جامپینگ,پرش از ارتفاع بدون طناب,بیس جامپینگ بسیار هیجان انگیز

هیجان بیس جامپینگ در ارتفاعات

 

ثبت بلندترین پرش

در سال 2012 فلیکس بومگارتنر با پرش از ارتفاع ۳۸ کیلومتری سطح زمین، رکورد پرش آزاد جهان را شکست. در این عملیات وی با پرش از بالن هلیومی در ارتفاع ۲۸ هزار پایی زمین یعنی نزدیک به ۳۹ کیلومتر بالاتر از سطح دریا این رکورد را به ثبت رساند. وی در طول این سفر در کپسول محافظی قرار داشت و از لباس مخصوصی که در طول پرش از او محافظت می کرد بهره می برد.

 

پارامترهای لازم برای تونایی انجام بیس جامپینگ چیست؟

جامپینگ برای همه اشخاص مناسب نیست. ولی چنانچه شما فردی هستید که به پریدن از ارتفاع علاقمند هستید، بهتر است در آغاز به سوالاتی پاسخ دهید؟

 

فرض کنید روی میزی نشسته اید و مدادی از دست شما بیافتد واکنش شما در این لحظه چیست؟ آیا اجازه می دهید که مداد روی زمین بیافتد یا این که آنرا در هوا میگیرید؟

 

چنانچه بطری آبی که در دستتان هست بریزد! چه واکنشی نشان می دهید؟ آیا بلند می شوید و بطری آب دیگری می آورید؟ یا پیش از ریختن آب بطری را برمی دارید؟ اغلب این کار را چگونه انجام می دهید؟ با تلو تلو خوردن یا مثل فنر سریع خیز برداشتن و برگشتن؟؟

 

در جامپینگ همه چیز خيلي سریع اتفاق می افتد پس کسانی میتوانند به این ورزش وارد شوند که واکنش درست و سریعی در مواقع حساس و خطر داشته باشند. در آغاز شما باید مهارت های پیش شرط مانند چتربازی، پرش از ارتفاع را زیر نظر یک مربی کسب نمایید و بعد از اموزش کامل، زمان پریدن رسیده است.

 

سواحل ناواگیو در یونان، جزیره گرم سیری با ارتفاع 107 متری در کشور آلمان، سد کانترا با 220 متر ارتفاع در سوئیس، صخره ها و پرتگاه های گچی در سواحل شرقی انگلیس و.... از جمله منطقه های بسیار زیبا و جذاب در دنیا می باشند که شاید پرش از آن ها آرزوی بسياري از جامپرها باشد!

 

بیس جامپینگ,پرش از ارتفاع بدون طناب,بیس جامپینگ بسیار هیجان انگیز

خطرناک ترین ورزش دنیا

 

به چه دلیل افردی که بیس جامپینگ انجام می‌دهند کشته میشوند ؟

پاسخ این سؤال وینگ سوییت است. در حال حاضر این فعالیت یعنی پرش با وینگ سوییت یا همان بیس جامپینگ با وینگ سوییت یکی از پر طرفدارترین و جذاب ترین ورزش های حال حاضر در دنیا به حساب می آید و اشخاص 18 تا 35 که اغلب مرد هستند به انجام آن می پردازند.

 

بیشتر این اشخاص از امادگی مناسبی برخوردار نیستند و یا حتی از لوازم استاندارد هم استفاده نمی کنند.

 

بسياري از مردم درباره ی مرگ هایی که این ورزش رقم زده صحبت می کنند ولی نمیتوان گفت دقیقا به چه دلایلی این اتفاقات ناگوار رخ می دهند. دلیلش میتواند اشتباهات شخصی هم باشد ولی این مسئله را به خوبی می دانیم که خطر در این ورزش بالا است و به قول خودمان انجام دادن آن ریسک بالایی دارد.

 

روز به روز به تعداد علاقه مندان این ورزش اضافه می شود و تعداد مرگ و میر هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------