بسکتبال ساحلی چگونه انجام می شود و چه قوانینی دارد؟



تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی,بسکتبال ساحلی,تاریخچه و قوانین رشته ورزشی بسکتبال ساحلی

بسکتبال ساحلی

 

تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی

بسکتبال ساحلی یک نوع از ورزش بسکتبال است که در قسمت های ساحلی بازی می‌شود. این فرم بسکتبال در آمریکا به وسیله فیلیپ برایانت اختراع شد. این ورزش در آمریکا و آلمان به دو صورت مختلف انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

در آمریکا زمین بسکتبال ساحلی به شکل دایره می‌باشد و پشت سبدهای آن هم تخته وجود ندارد.

 

در آلمان در این فرم بسکتبال ساحلی قوانین بازی بیشتر به بسکتبال نزدیک می‌باشند. زمین بازی از زمین بسکتبال کوچکتر است. مسابقات جهانی این ورزش به وسیله فدراسیون بسکتبال آلمان انجام می‌شود.

 

تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی,بسکتبال ساحلی,زمین بسکتبال ساحلی

تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی

 

تاریخچه ورزش بسکتبال ساحلی 

بسکتبال ساحلی در اوایل دهه 1980 در زمین‌های PE مدرسه خلیج‌شورز در خلیج‌کورس، آلاباما توسط مربی فیلیپ برایانت ابداع گردید و از یک بازی بی نظیر و مفید برای بهبود مهارت به یک ورزش رقابتی خیلی دوست داشتنی و وسیع تبدیل شده است.

 

بسکتبال ساحلی در زمینی به شکل دایره و بدون تخته پشتی روی دروازه بازی می‌شود، بیرون از محدوده وجود ندارد، حرکت توپ به وسیله پاس یا دو و نیم قدم انجام می‌شود، در بسکتبال ساحلی دریبل وجود ندارد.

 

بسکتبال ساحلی یک ورزش پر تحرک است و به کار گروهی نهایی احتیاج دارد. هجده مسابقات جهانی بسکتبال ساحلی اتحادیه جهانی بسکتبال ساحلی در طول سال ها اجرا شده است. بسکتبال ساحلی آلمان به شیوه ای شبیه بسکتبال بازی می شود.

 

زمین ساحلی کوچکتر از زمین بسکتبال استاندارد و بدون خط است. در طول سال، چندین تورنمنت برگزار می شود که به مسابقات قهرمانی آلمان که به وسیله فدراسیون بسکتبال آلمان اجرا می شود، پایان پیدا می کند. در این مسابقات، تیم های بسکتبال ساحلی گوناگون با همدیگر بازی می کنند.

 

تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی,بسکتبال ساحلی,قوانین بسکتبال ساحلی

تاریخچه بسکتبال ساحلی

 

زمين بسكتبال ساحلی

زمين بسكتبال ساحلی ۲۸ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد. حداقل داراي ۷ متر ارتفاع و نور كافي و مناسب براي انجام مسابقات است. فاصله خط كشي زمين بازی با مکان قرار گرفتن تماشاچيان و تابلوهاي تبليغاتي باید حداقل ۲ متر باشد.

 

عرض خطوط زمين ۵ سانتيمتر است. دقيقا در مركز زمين دايره اي به شعاع ۱/۸۰ متر رسم شده است. همینطور خطي موازي خطوط انتهايي زمين را از وسط به دو قسمت مساوي تقسيم مي كند. منطقه سه امتيازي محوطه بيروني نيم دايره اي به شعاع ۲۵/۶ متر است كه مركز آن زير مركز حلقه بسکتبال است و از خط عرضي ۱/۵۷۵ متر فاصله دارد.

 

تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی,بسکتبال ساحلی,تاریخچه و قوانین رشته ورزشی بسکتبال ساحلی

زمین بسکتبال ساحلی

 

منطقه محدود شده و خطوط دالان پرتاب آزاد

منطقه محدود شده يا منطقه سه ثانيه قسمتی است به شكل ذوزنقه كه قاعده كوچك آن خط پرتاب آزاد مي باشد و قاعده بزرگ آن روي خط انتها قرار گرفته است و دو ساق ذوزنقه از خطوط دالان تشكيل شده است. فاصله خط پرتاب آزاد تا خط انتها ۵/۸۰ متر است. خطوط دالان به دو انتهاي نيم دايره اي به شعاع ۱/۸۰ متر وصل می شود كه مركز اين نيم دايره نقطه وسط خط پرتاب آزاد مي باشد. نيمه مكمل اين نيم دايره بايد در داخل منطقه محدود شده ، با خطوط منقطع رسم گردد.

 

تاریخچه و قوانین بسکتبال ساحلی,بسکتبال ساحلی,تاریخچه ورزش بسکتبال ساحلی

قوانین ورزش بسکتبال ساحلی

 

قوانین بسکتبال ساحلی 

یک تیم بسکتبال ساحلی سه بازیکن به اضافه حداکثر دو بازیکن برای تغییر دارد. زمین بسکتبال ساحلی یک سطح شنی در محدوده حدود 12 تا 15 متر و دو سبد بسکتبال و تخته پشتی مقابل یکدیگر است که در کناره های کوتاه زمین قرار دارند. اساساً هیچ خط بیرونی وجود ندارد. یک بازی ده دقیقه انجام می شود که به دو نیمه تا پنج دقیقه طول می کشد.

 

در نیمه دوم، تیم ها عوض می شوند. چنانچه توپ در شن بیفتد، بازیکن ابتدا توپ را لمس کند امکان دارد توپ را بگیرد و بدون مانع ادامه دهد. در صورت تساوی در طول بازی عادی، مسابقه با پرتاب آزاد معلوم می شود. هر بازیکن یک پرتاب آزاد برای تیم خود می گیرد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------