ساز کنترباس چه نوع سازی است و چه تفاوتی با دیگر سازهای زهی از نظر صدا دارد؟
- مجموعه: آکادمی هنر
معرفی ساز کنترباس
آشنایی با ساز کنترباس
کنترباس تاریخچه ای طولانی دارد و ریشه آن به قرن شانزدهم بازمی گردد. اولین شکل آن ویلون بود که بزرگتر از ویولا دا گامبا بود و صدایی عمیق و پرطنین داشت. ویلون در نهایت با کنترباس جایگزین شد که بدنه بلندتر و باریکتری داشت و پل صافتری داشت و طیف وسیعتری از نتها را امکانپذیر میکرد.
امروزه کنترباس یک ساز ضروری در بسیاری از ژانرهای موسیقی است. در موسیقی کلاسیک، از آن در ارکسترها، گروههای موسیقی مجلسی و به عنوان یک ساز تکنواز استفاده میشود. در جاز، اغلب در گروههای کوچک و بزرگ استفاده میشود و گاهی اوقات پیزیکاتو نواخته میشود تا جلوهای ضربی و ریتمیک ایجاد کند. در موسیقی عامه پسند ، کنترباس در سبک های راکابیلی، کانتری و دیگر سبک ها استفاده می شود.
کنترباس معمولاً از چوب ساخته میشود که رویه آن از صنوبر و پشت و کنارههای آن از افرا ساخته شده است. سیمها معمولاً از فولاد یا مواد مصنوعی ساخته میشوند و به گامهای E1، A1، D2 و G2 (به صورت علمی گام ) کوک میشوند. این ساز را می توان ایستاده یا نشسته نواخت و اغلب به صورت عمودی بین پاهای نوازنده نگه داشته می شود.
نواختن کنترباس به ترکیبی از مهارت، قدرت و استقامت نیاز دارد. بازیکن باید بتواند لحنی واضح و پرطنین تولید کند و باید استقامت لازم برای بازی برای مدت زمان طولانی را داشته باشد. کنترباس اغلب برای ایجاد پایه و اساس گروه موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد و ضربان ریتمیک و ثابتی را ارائه می دهد که به لنگر انداختن سازهای دیگر کمک می کند.
به طور کلی، کنترباس یک ساز همه کاره و ضروری در بسیاری از ژانرهای موسیقی است. صدای عمیق و غنی و طیف گسترده ای از امکانات بیانی آن را به محبوبیت موسیقی دانان و مخاطبان تبدیل کرده است.
کنترباس را می توان با کمان یا با کشیدن سیم ها با انگشتان نواخت. هنگامی که با کمان نواخته می شود، صدایی صاف و پایدار تولید می کند ، در حالی که کندن سیم ها صدای ضربی تر و استاکاتویی ایجاد می کند.
علاوه بر چهار سیم استاندارد ، برخی از کنترباسها دارای سیم پنجمی هستند که روی B پایین یا C بالا کوک شده است. این امکان ایجاد دامنه حتی بیشتر از نتها را فراهم میکند و میتواند در سبکهای خاصی از موسیقی مفید باشد.
نوازندگان کنترباس اغلب از تکنیک های مختلف نوازندگی برای ایجاد صداها و افکت های مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است از ویبراتو (تغییر جزئی در زیر و بم) برای افزودن بیان یا هارمونیک ها (که با لمس اندک سیم در نقاط خاص تولید می شوند) برای ایجاد صدای زنگ مانند استفاده کنند.
کنترباس می تواند یک ساز چالش برانگیز برای نواختن باشد، به ویژه برای مبتدیان. برای در دست گرفتن و نواختن ساز به قدرت بدنی زیادی نیاز است و اندازه بزرگ آن مانور را دشوار می کند.
کنترباسیست های معروف زیادی در طول تاریخ وجود دارند ، از جمله Domenico Dragonetti ، Serge Koussevitzky ، Gary Karr و Edgar Meyer.
علاوه بر ارکسترها و گروههای جاز، کنترباس در تنظیمات دیگری مانند گروههای بلوگرس، گروههای موسیقی محلی و حتی برخی از گروههای راک نیز استفاده میشود .
به طور کلی، کنترباس یک ساز جذاب با تاریخچه غنی و طیف وسیعی از کاربردها در موسیقی است. چه به عنوان یک ساز تکنوازی یا به عنوان بخشی از یک گروه نواخته شود، صدای عمیق و طنین انداز آن یک عنصر منحصر به فرد و ضروری به بسیاری از سبک های موسیقی می بخشد.
چند قطعه موسیقی معروف که دارای کنترباس هستند کدامند؟
قطعات موسیقی معروف بسیاری وجود دارند که کنترباس را به طرق مختلف نشان می دهند. در اینجا چند نمونه هستند:
"سمفونی شماره 5" اثر لودویگ ون بتهوون
کنترباس نقش مهمی در ارکستراسیون این سمفونی معروف ایفا می کند و پایه ای عمیق و پرطنین برای کل گروه ایجاد می کند.
" آیین بهار " اثر ایگور استراوینسکی
در این موسیقی پیشگامانه باله، از کنترباس برای ایجاد یک اثر ضربان دار و ریتمیک در بسیاری از بخش ها استفاده شده است.
"کنسرتو برای کنترباس و ارکستر" نوشته جیووانی بوتسینی
این کنسرتو زیبا یک ویترین محبوب برای نوازندگان کنترباس است که شامل اجرای سریع و قطعات فنی است که قابلیت های ساز را برجسته می کند.
"Take the A Train" اثر دوک الینگتون
این استاندارد محبوب جاز دارای یک خط بیس متحرک است که روی کنترباس نواخته می شود و ریتمی ثابت و نوسان ایجاد می کند.
"Eleanor Rigby" توسط The Beatles
در حالی که استفاده سنتی از کنترباس نیست، این آهنگ پاپ نمادین دارای یک تنظیم زهی است که شامل یک قسمت کنترباس برجسته است.
اینها تنها چند نمونه از بسیاری از قطعات موسیقی هستند که دارای کنترباس هستند. تطبیق پذیری و گستره بیان این ساز، آن را به افزودنی ارزشمند برای بسیاری از سبک ها و ژانرهای مختلف موسیقی تبدیل کرده است.
تفاوت کنترباس با سایر سازهای زهی از نظر صدا چیست؟
در مورد صدا، کنترباس با سایر سازهای زهی از چندین جهت متفاوت است. در اینجا چند تفاوت کلیدی وجود دارد:
محدوده
کنترباس کمترین برد را در میان سازهای خانواده زهی دارد و توانایی تولید نت های بسیار عمیق و طنین دار را دارد. این به آن توانایی منحصر به فردی برای ایجاد صدایی غنی و کامل می دهد که می تواند به عنوان پایه و اساس یک گروه عمل کند.
تن
کنترباس دارای لحن عمیق و گرمی است که کاملاً با صدای روشن تر و متمرکزتر سازهایی مانند ویولن یا ویولن سل متفاوت است. این باعث می شود که برای ایجاد حس عمق و غنا در تنظیمات ارکسترال و موسیقی مجلسی مناسب باشد .
ولوم
کنترباس یک ساز نسبتا بلند است که می تواند میزان قابل توجهی صدا تولید کند. این می تواند در تنظیمات گروهی که نیاز به شنیدن آن بیش از سازهای دیگر است مفید باشد.
تکنیک
نواختن کنترباس به مجموعه ای از تکنیک های متفاوت نسبت به سایر سازهای زهی نیاز دارد. به عنوان مثال، اندازه و وزن بزرگ ساز باعث می شود که نواختن آن از نظر فیزیکی سخت تر باشد و سیم ها ضخیم تر هستند و برای فشار دادن به فشار بیشتری نیاز دارند.
به طور کلی، صدای منحصر به فرد و دامنه بیان کنترباس آن را به بخشی ضروری از بسیاری از سبک های مختلف موسیقی، از کلاسیک تا جاز و موسیقی محبوب تبدیل می کند . لحن عمیق و پر طنین آن عنصری متمایز به هر گروهی می افزاید و آن را به ابزاری ارزشمند و همه کاره در دنیای موسیقی تبدیل می کند.
از چه تکنیک هایی برای نواختن کنترباس استفاده می شود؟
برای نواختن کنترباس از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که هر کدام صدا و افکت متفاوتی ایجاد می کنند. در اینجا چند نمونه هستند:
Bowing
کنترباس را می توان با آرشه نواخت که صدایی صاف و پایدار ایجاد می کند. بازیکنان ممکن است از تکنیکهای مختلف تعظیم برای ایجاد جلوههای مختلف استفاده کنند، مانند بازی در نزدیکی پل برای داشتن صدایی روشنتر و متمرکزتر یا بازی در نزدیکی صفحه انگشت برای صدای ملایمتر و ملایمتر .
پیزیکاتو
پیتزیکاتو تکنیکی است که در آن تارها به جای تعظیم با انگشتان چیده می شوند. این یک صدای ضربی تر و استاکاتو ایجاد می کند که می تواند برای جلوه های ریتمیک استفاده شود .
Arco-pizzicato
این تکنیک ترکیبی از bowing و pizzicato است که به بازیکن اجازه می دهد بین این دو صدا به طور یکپارچه جابجا شود. به عنوان مثال، یک بازیکن ممکن است یک نت ثابت را تعظیم کند و سپس برای یک گذر سریع و ریتمیک به پیزیکاتو روی آورد.
هارمونیک ها
هارمونیک ها با لمس اندک سیم در نقاط خاصی تولید می شوند که صدایی زنگ مانند ایجاد می کنند. این تکنیک اغلب برای ایجاد صداهای اثیری و ماورایی استفاده می شود.
Slap Bass
Slap Bass تکنیکی است که در آن سیم ها با انگشت شست یا انگشتان به صفحه انگشت ضربه می زنند یا به آن سیلی می زنند. این یک صدای کوبه ای و بد بو ایجاد می کند که معمولا در سبک های جاز، راکابیلی و دیگر سبک ها استفاده می شود.
اینها تنها چند نمونه از تکنیک های بسیار مورد استفاده برای نواختن کنترباس هستند. تسلط بر این تکنیک ها به ترکیبی از مهارت، تمرین و حساسیت موسیقی نیاز دارد و می تواند به نوازندگان کمک کند تا طیف وسیعی از صداها و افکت ها را بر روی ساز ایجاد کنند.
گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته