تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -17 مهر



516م:نهم اكتبر سال 516 ميلادي نخستين سفير دائمي ايران در چين كه با 90 تن همراهان خود وارد پايتخت اين كشور شده بود طي تشريفات مفصلي نامه خود را به وودي Wudi امپراتور تسليم و همرانش را معرفي كرد. درميان همراهان سفير ؛ يك موبد زرتشتي، 21 نظامي، سه ديپترتار(دفتردار ـ يا منشي) ، 4 مترجم، دو معمار و ... ديده مي شدند. اين نخستين بار بود كه ايران با يك هيات ديپلماتيك، روحاني به يك كشور بيگانه مي فرستاد، زيرا دولت وقت ايران در صدد تحميل دين ايرانيان به ملل ديگر نبود.

سفير ايران به امپراتور چين توضيح داد كه معماران براي ساختن بناي سفارتخانه و نظاميان براي محافظت از جان هيات ديپلماتيك، و موبد نيز براي اجراي آيين هاي ديني براي اعضاي هيات با او آمده اند و اضافه كرد از آنجاكه «سفارتخانه» قلمرو ايران بشمار خواهد آمد، ما نمي توانيم نگهباني از آن را به خارجي بسپاريم.

سفير ايران به امپراتور چين گفت كه بعد از قسطنطيه (پايتخت روم شرقي) ، اين دومين هيات ديپلماتيك ايران در يك كشور خارجي خواهد بود و افزود كه از زمان «قباد ساساني»، بودائيان در ايران خاوري (افغانستان امروز) آزادي مذهبي به دست آورده اند، زيرا كه همسر قباد، دختر رئيس هون ها، آيين بودايي داشت.

«دواگرلينك» همسر امپراتور و قائم مقام او كه در مراسم حضور داشت ابراز تمايل به بحث و گفتگو با موبد كرد.

نوشته هاي ديگر حكايت دارد كه همسر امپراتور پس از چند جلسه بحث با موبد اعزامي، با اين که شاخه اي از بودائيسم موسوم به «ماهايانا Mahayana » در پايتخت چين (در آن زمان شهر لوايانگLuoyang) پيروان فراوان داشت، شيفته آيين زرتشت شد و موبد اجازه ترويج آن را در چين و ايجاد معبد و آتشكده يافت و ظرف 15 سال چهار آتشكده در چين ساخته شد. ساختمان سفارت نيز ظرف سه سال بپايان رسيد. رفتار دوستانه چينيان نسبت به ايرانيان سبب شد كه در سده بعد گروهي از ايرانيان به چين هم مهاجرت كنند.

يزدگرد سوم آخرين شاه ساساني ايران پس از عقب نشيني از برابر اعراب مسلمان و استقرار در خراسان، از امپراتور چين استمداد کرد که اجابت نشد. با و جود اين، فيروز پسر يزدگرد سوم به چين رفت تا با جمع آوري نيرو از پيشروي اعراب در شرق ايران جلوگيري كند که موفق نشد و با دست خالي به ايران خاوري بازگشت.

 


1503م:نهم اكتبر سال 1503 ميلادي ايالت كرمان شامل سراسر جنوب شرقي ايران از جمله سواحل مربوط به قلمرو شاه اسماعيل صفوي پيوست.

شاه اسماعيل كه قبلا ايالت فارس را به قلمرو خود ضميمه كرده بود در همين سال فرمانروايان يزد و اصفهان و سپس خراسان را به اطاعت خود در آورد .

وي در هريك از اين شهرهاي عمده كشور خطاب به مردم گفته بود كه چون از نسل امام حسين (ع) و شهربانو دختر يزدگرد سوم است رسالت ترويج شيعه اثني عشري و احياء امپراتوري ايران را دارد كه به تحقق هر دو موفق شد. شاه اسماعيل اين مطلب را براي نخستين بار در سال 1502 ميلادي در اجتماعي در شهر تبريز بيان كرده بود.


1376ش: 17مهرماه سال 1376 (نهم اكتبر 1997) روزنامه دولتي «ايران» چاپ تهران در شماره 779 خود اصول 15 گانه توسعه كشور براي ساختن جامعه يي سالم ، پويا و آباد را كه محمد خاتمي رئيس جمهور وقت و در آن زمان تازه، در جمع مديران اقتصاد كشور بيان داشته بود منتشر كرد كه تيتر بزرگ صفحه اول اين روزنامه را به خود اختصاص داده بود.

طبق گزارش اين روزنامه رسمي، مهمترين بندهاي اين اصول از اين قراربودند: كاهش نرخ تورم، افزايش قدرت خريد مردم، توزيع عادلانه درآمدها، توجه به نيروي انساني و مديريت، اصلاح زير ساختهاي اقتصادي، پيوند دانشگاه وصنعت، افزايش دانش اندوزي و پژوهش، اصلاح نظام مالياتي، تنظيم روابط كار، كار آمد شدن نظام تامين اجتماعي و حفظ محيط زيست.

از آنجاكه هرچه كه ديروز «گزارش» روزنامه بود امروز مطلب «تاريخ» است بر پژوهشگران مربوط است كه بروند و ببينند كه وي در تحقق اين اصول تا چه حد موفق بوده است كه طبق يك ضرب المثل معروف «درخت را از ميوه اش مورد قضاوت قرار مي دهند». مقايسه وضعيت ايران از لحاظ آن اصول 15 گانه، در پايان مرداد 1384 که دوران دولت خاتمي پايان يافت با زمان روي آمدن او بهبود چشمگير نيافته بود، چرا؟!.

 

محمد خاتمي


680م:آلماناك تاليف پروفسور ويليام بليك، شهادت امام حسين (ع) در كربلا را طبق تقويم ميلادي نهم اكتبر سال 680 و كرونيكل جهان (صفحه 250) دهم اكتبر همين سال ذكر كرده اند. كرونيكل جهان شهادت حسين ابن علي (ع) را آغازگسترش مذهب شيعه و جهانگير شدن آن ذكر كرده است.

 

175م:در تاريخ ادبيات غرب، اكتبر سال 175 ميلادي، ماهي به شمار آمده است كه در آن، داستان «خر طلايي» نوشته آپوليوس Apuleius در امپراتوري روم به اوج محبوبيت رسيده بود، به گونه اي كه در چهار کانون در امپراتوري روم جمعا 119 كاتب (رونويس بردار) هر روز از بام تا شام آن را تكثير (رونويسي) مي كردند.

اپوليوس سه ماه پيش از آن، كار نوشتن اين داستان را به پايان رسانده بود. او كه يك رومي متولد شمال افريقا بود در پنجاهمين سال عمر خود اين داستان (خيالي) را نوشته بود. در اين داستان كه تا قرن گذشته به زبانهاي مختلف تجديد چاپ شده است و در دانشكده هاي ادبيات آن را در بخش ادبيات غرب مطالعه مي كنند، نويسنده شرح احوال مردي به نام «لوسيوسLucius » را بيان مي دارد كه ناگهان تبديل به «خر » شده و به كارهاي عجيب و غريب؛ گاهي ماجراجويانه و زماني خنده آور دست مي زند و ....

آپوليوس در قالب اين داستان، اوضاع اجتماعي زمان خود را منعكس و افكار فلسفي و نظرات اصلاحي اش را بيان مي دارد. وي داستان خود را پس استغاثه لوسيوس به پيشگاه ايسيس Isis خداي روميان كه اگر دوباره به قالب اصلي باز گردانده شود سراغ مادي گري و آزمندي و ظلم نخواهد رفت و فردي پايبند اخلاقيات و معنويات خواهد شد و قبول تعهد او از جانب ايسيس و به صورت اول درآمدنش به پايان مي برد. اين تاليف، داستان نويسي غرب را وارد عصر تازه اي كرده است. آپوليوس چند تاليف ديگر هم دارد که به اين معروفيت نرسيده اند.

 

آيوليوس


‍‏1547م:امروز، نهم اكتبر، زاد روز «ميگوئل دو سروانتس ساودرا Miguel de Cervantes Saavedra » نويسنده داستان بسيار معروف «دون كيشوتDon Quixote» است كه در سال 1547 به دنيا آمد و 69 سال عمر كرد. قريحه دو سروانتس در داستان نويسي و خلق داستان در سراسر جهان زبانزد است .

وي که شاعري خوش قريحه و نمايشنامه نگاري ماهر بود آثار متعدد ديگر هم دارد از جمله El Ingenioso Hidalgo که شرح حال يک شواليه است.

دو سروانتس در جواني به ايتاليا رفته و به عنوان يک نظامي اسپانيايي در جنگ دريايي لپانتوLepanto با عثماني شرکت کرده بود. در اين جنگ با اين که اسپانيا، ايتاليايي ها از جمله جمهوري ونيز و ساير نيروهاي مسيحي پيروز شدند، دو سروانتس مجروح و عليل شد و هنگام انتقال به اسپانيا، کشتي حامل وي به تصرف دزدان دريايي درآمد و او و برادرش به الجزاير منتقل و به صورت برده به يک مراکشي فروخته شدند که خانواده آنان در اسپانيا پولي جمع آوري و اين دو را از صاحبشان بازخريد. همين اسارت و فقري که پس از بازگشت به اسپانيا دچار آن شده بود و نيز دو بار به زندان افتادن به سبب ورشکستگي مالي و نپرداختن قروض، او را تبديل به يک نويسنده خوب کرد و ....

 

سروانتس

 

2005م:به گزارش شبكه تلويزيوني اي بي سي آمريكا که هفتم اكتبر 2005 پخش شد، بانو «پالا پينPaula Paine(عكس مقابل)» كه يك زن جوان و ثروتمند است به دزديدن از مغازه ها معتاد شده و دكتر جان گرانت كه ماهها روي او مطالعه كرده و چند بار از مغز وي عكس گرفته علت اين اعتياد را اندک تفاوت كلپتومانياي مغز او با سايرين تشخيص داده كه ممكن است به حل نهايي مسئله انواع اعتياد منجر شود.

بانو پالا كه در دبستان، دبيرستان و دانشگاه يك دختر نمونه و مدل ديگران بود پس از فراغت از تحصيل، در كاخ سفيد واشنگتن به كار پرداخت و در اينجا هم يك كارمند نمونه شده بود. وي پس از ازدواج با يك سرمايه دار تكزاسي به شهر هوستون نقل مکان و داراي سه فرزند شده و مادري نمونه و همسري ايده آل بشمار مي رفت. در يك خانه وسيع چند ميليون دلاري زندگي مي کرد و بي نياز از ماديات و پول بود، ولي عادت به دزدي از مغازه ها کرده بود. طبق اين گزارش (اکتبر 2005)، وي هنگامي دزدي مي کرد كه قبلا از موضوعي ناراحت شده بود و با دزدي كردن آرامش خود را باز مي يافت. وي از اشياء مسروقه كه ارزشي هم نداشتند استفاده نمي کرد و آنها را بعدا به دور مي ريخت. تا آن زمان (زمان پخش گزارش) دستگير هم شده بود ولي قضات دادگاه عمل سرقت را تعمدي و ارادي ندانسته و قرار منع تعقيب صادر كرده و تنها از شوهرش خواسته بودند كه او را براي درمان نزد روانپزشك ببرد.

طبق گزار اي بي سي، روانپزشكان و روانشناسان وسيعا در اين باره مطاله كرده و تشخيص داده بودند كه بانو "پالا" به دزدي کردن از مغازه (شاپ ليفتينگ) معتاد شده، درست بمانند كساني كه به سيگار، مواد مخدر، الكل، ازدواج مكرر و بدون دليل، داشتن دفتر و اثاثه لوكس، اسراف، خريد غير ضروري و نظاير آن معتاد مي شوند.

اين تشخيص مسئله را حل نکرد ولي دكتر «جان گرانتDr. G. Grant» استاد كرسي روانپزشكي دانشگاه دولتي مينه سوتا اوايل اکتبر 2005 موفق به كشف علت واقعي آن شد كه كار تحقيقي تازه اي اعلام شده است. وي از مقايسه عكسهاي مغز بانو پالا با مغز زناني كه مطلقا اعتياد ندارند متوجه شد كه Kleptomania كلپتومانياي مغز «پالا» با ديگران كمي تفاوت دارد. اين تفاوت در معتادان به مواد مخدر، الكل، سيگار، همنشيني با زنان و يا مردان، قمار، خيالبافي، دروغگويي بي جهت و ... هم ديده مي شود. اين تغيير و تحول مغزي، عملي است تدريجي. دكتر گرانت گفته بود كساني هستند كه هنگام رو به رو شدن با يك مشكل بزرگ، به جاي حل آن، به خيالات دوران كودكي و تصورات فانتزي و واهي فرو مي روند و خود را با اين عمل از اندوه آسوده مي سازند. دكتر گرانت همچنين

گفته بود: حالا كه دليل علمي مسئله پالا كشف شده است بايد راهي به دست آورد كه اين تفاوت كلپتومانيا را بتوان بر طرف كرد و اين قسمت مغز را به حالت اول بازگردانيد. قبلا براي رفع اعتياد، فرد را تحت آموزش و اندرز قرار مي دادند و براي مدتي او را كنترل مي كردند كه سراغ عادت نرود كه هميشه نتيجه بخش نبوده است و اينک متوجه ساخت دارو شده اند و ....

 

پالا


1446م:مورخان آمريکايي نهم اكتبر سال 1446 ميلادي را روزي نوشته اند كه كره اي ها در آن روز داراي الفباي اختصاصي شدند كه «هانگولHangul» ناميده مي شود. برحسب وقت سئول (وقت خاور دور ) اين رويداد دهم اکتبر اتفاق افتاده بود. كره اي ها قبلا الفباي چيني را براي نوشتن بكار مي بردند كه حروف «مصوته (واول)» محدود آن نمي توانست همه صداهاي واژه هاي كره اي را شامل شود. الفباي كره اي داراي ده حرف مصوته است كه كمكي بسيار به يكسان سازي تلفظ ها، از ميان بردن لهجه ها و شيوا ساختن زبان اين مردم كرده است. مي دانيم كه كره اي ها خيلي زودتر از سوئدي ها موفق به چاپ كردن كتاب با حروف فلزي شده بودند. چيني ها صدها سال پيش از همه با حروف چوبي، فن چاپ را اختراع كرده بودند. واژه كره از «گريوGoryeo» نام يك دودمان پادشاهي اين شبه جزيره گرفته شده است. ماركوپولو ايتاليايي در كتاب خود، «سفرها» از كشور كره به نام «كائوليCauli » ياد كرده و اين واژه، مقلوب كلمه چيني گااوليgaoli است. اروپائيان با خواندن كتاب ماركوپولو با خاور دور آشنا شدند و به تدريج كلمه كائولي را به «كريا Korea (در زبان انگليسي) و كره (درزبان فرانسوي)» تبديل كرده اند و مردم كره هم اصراري به تصحيح آن توسط خارجيان ندارند.

 

1514م:نهم اكتبر 1514 لوئي دوازدهم پادشاه فرانسه با هدف تامين دوستي اين كشور با انگلستان كه قرنها با هم جنگ و ستيز داشتند در سن 52 سالگي با ماري تودور(عكس مقابل) دختر 18 ساله هنري هفتم پادشاه انگلستان ازدواج كرد. هنري هفتم نيز با هدف جلب دوستي فرانسه دختر جوان خود را مجبور به اين ازدواج كرده بود. برادر ماري كه بعدا به نام هنري هشتم پادشاه انگلستان شد با اين ازدواج موافق نبود و به پدرش گفته بود كه نبايد ماري را قرباني تمايلات سياسي اش كند، بايد رضايت ماري را در نظر بگيرد كه هنري هفتم اعتنا نكرده بود. اين ازدواج بيش از سه ماه طول نكشيد و با مرگ ناگهاني لوئي 12پايان يافت و در نتيجه دوستي دوكشور هم قوام نگرفت و دوام نيافت.

 

ماري تودور

 

1911م:نهم اكتبر سالروز پيروزي انقلاب دكتر «سون يات سنSun Yat Sen » در چين است كه در اين روز در سال 1911 به نظام سلطنتي اين كشور كه در طول قرن نوزدهم قدرتهاي غرب و نيز ژاپن از ضعف آن استفاده كرده و به مداخله عميق در سرزمين چين پرداخته بودند پايان داد . دكتر سون به پدر جمهوريت چين معروف است. سون در سال 1866 به دنيا آمد و در 12 مارس 1925در 58 سالگي درگذشت. وي يک سوسيال دمکرات بود. اصول معروف، مهم و سه گانه دكتر سون از اين قرارند:

1- ناسيوناليسم 2- دمكراسي 3- تامين معاش، رفاه و نيازمندي هاي زندگاني براي همه كه به تعبيري نوعي سوسياليسم معتدل (ميانه - ملايم) است. وي بدون رعايت اين سه اصل پيشرفت سرفرازي و نيكبختي يك ملت را ميسر و محقق نمي داند. بسياري از متفكران عصرحاضر (قرون 20 و 21) اين اصول را كه خود دكتر سون وسيعا آنها را تعريف و انديشمندان ديگر تفسير كرده اند كليد حل مسائل هر ملت و رفاه آن مي دانند.

پس از فوت دكتر سون، جانشينانش از هدفهاي او دور شدند و دل به حمايت خارجي كه دكتر سون براي طرد آنها، آن همه مبارزه كرده بود بستند كه در سال 1949 از مائو شكست خوردند و به تايوان گريختند که هنوز درد سري براي چين هستند. مائو بسياري از افكار دكتر سون را وارد نظام جمهوري سوسياليستي چين كرده است.

 

Sun Yat Sen


1912م:نهم اکتبر سال 1912 دو خواهر دو قلوي سيامي (تايلندي) به نام هاي ميلي Millie و کريستين Christine که هنگام تولد به هم متصل بودند و اعضاي مشترک داشتند در گذشتند.

اين دو خواهر 61 سال عمر کرده بودند. اصلاح «دوقلوي سيامي» که اينک به صورت يک واژه مرکب بين المللي درآمده است از همان زمان وارد واژه نامه ها شده است که مفهوم آن دوقلوي به هم چسبيده است.

 

دوقلوهاي سيامي

 

1934م:نهم اكتبر سال 1934 الكساندر يکم پادشاه يوگوسلاوي به دست يك ناسيوناليست كروات ترور شد و«پتر» پسر ده ساله اش را برجاي نشاندند!. اين قتل باعث سوء ظن صربها نسبت به ساير مليتهاي کنفدراسيون يوگوسلاوي، و نيز دشمني با مجارها و ايتاليايي ها شد که در طول زمان گسترش يافت.


1946م:نهم اكتبر سال 1946ميلادي پتوي برقي ساخته شد كه كمك بزرگي مخصوصا به سالخوردگان بود كه در برابر سرما آسيب پذيرترند. نخستين پتو از اين نوع ،پس از عرضه به بازار 39 دلار و پنجاه سنت قيمت گذاري شده بود.


2005م:زمين لرزه 7 و 6 دهم ريشتري آسياي جنوبي كه بامداد هشتم اكتبر 2005 رخ داد به دليل وقوع در عمق زياد، چند كشور را تكان شديد داد. اين زلزله كه مركز آن در صد كيلومتري شمال شرقي اسلام آباد (پايتخت پاكستان) بود تا كابل (480 كيلومتري) در غرب و تا بنگلادش در شرق، منطقه اي به عرض بيش از هزار کيلومتر را لرزاند و دهها هزار تن تلفات جاني و نيز ويراني فراوان به بار آورد. اين تلفات در پاكستان و كشمير بيشتر بود. عکس زير که نهم اکتبر گرفته شده است خرابي چند مجتمع ساختماني در حاشيه پايتخت پاکستان را نشان مي دهد.

 

زمين لرزه 7 و 6 دهم ريشتري آسياي جنوبي


1831: «كاپوديسترياسKapodistias» ديپلمات امپراتوري روسيه و متولد يونان كه پس از اعلام استقلال اين كشور از سلطه عثماني، با سازش قدرتهاي اروپايي رئيس كشور مستقل يونان شده بود به دست پسر و برادر مردي كه به زندان افتاده بود در مدخل كليسا به قتل رسيد. وي نخستين رئيس كشور مستقل يونان پس از دو هزار سال بود. يونان از اواخر هزاره يكم پيش از ميلاد تا اوايل قرن نوزدهم به ترتيب توسط مقدوني ها، رومي ها و عثماني ها اداره مي شد.

1940: لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) در يك حمله شبانه به لندن، كليساي سن پال را بمباران كرد.

1947: براي نخستين بار ميان يک هواپيماي در حال پرواز و يک اتومبيل در حال حرکت ارتباط تلفني برقرار شد.

1944: مذاكرات 9 روزه چرچيل با استالين در مسكو آغاز شد كه فصلي از آن مربوط به سرنوشت ايران پس از جنگ جهاني دوم بود.

1961: انگلستان به استعمار خود بر سرزمين آفريقايي تانگانيکا پايان داد . اين سرزمين بعدا با زنگبار متحد شد و جمهوري فدرال تانزانيا به وجود آمد.

1970: جمهوري خمرKhmer (کامبوج ) اعلام موجوديت کرد . قبلا اين کشور سلطنتي و پيش از آن مستعمره فرانسه بود . کامبوج بعدا باز هم به نوعي سلطنتي باز گشت کرد.

1989: هفتاد هزار تن از اتباع آلمان شرقي در شهر لايپزيك دست به اعتراض زدند و خواهان آزاد شدن تاسيس احزاب و گروهها و انتشار نشريه مستقل و حرفه اي شدند و عدم رضايت خود از وجود يك حزب (حزب كمونيست) و دولتي بودن نشريات ابراز داشتند. اين اعتراضها تا تامين وحدت آلمان ادامه يافته بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------