آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

چرایی سکوت جو بایدن در قبال ایران و برجام



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,

 

صادق زیباکلام در آرمان ملى نوشت:برخلاف انــتـــظارات جـــو بايدن رئيس‌جمهور جديد ايالات‌متحده در نخستين سخنراني رسمي خود هيچ سخني پيرامون ايران بيان نکرد. بايدن درباره ايران، برجام يا مذاکرات هسته‌اي سخني نگفت و در عين حال که مي‌دانيم اختلاف‌هاي ايران و آمريکا و به‌خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به وجود آمده از مهم‌ترين و دشوارترين مسائل سياست خارجي دولت جديد آمريکاست. با همه اين مسائل جو بايدن سکوت کرد و کلامي درباره ايران به زبان نياورد.

 

اين سکوت مايه شگفتي شد اما يک قدري که با تامل و سعه صدر به سکوت بايدن توجه مي‌کنيم، اتفاقا سکوت او خيلي هم تصميم ناپخته‌اي نبود. چرا که اگر بايدن سخن از نرمش و گفت‌وگو مي‌گفت و شاخه زيتون به سمت ايران مي‌گرفت، مسئولان در اين ايام پشت تريبون حاضر مي‌شدند و در حقيقت از کنار آمدن آمريکا تفسير مي‌شد و اي بسا اين اتفاق باعث سخت‌تر شدن مواضع ايران هم مي‌شد. اگر برعکس او با تندي درباره ايران صحبت کرده بود، در آن صورت اين بار تندروها، ميانه‌روها و ديگران را به باد انتقاد و حمله مي‌گرفتند که مشاهده کرديد هيچ تفاوتي ميان بايدن و ترامپ وجود ندارد و شما همه چشم اميدتان به بايدن بود و حالا ديديد که او ادامه‌دهنده همان سياست‌هاي ترامپ است. 

 

بنابراين هرگونه که بايدن ظاهر مي‌شد، تندروها بهره‌برداري خاص خودشان را مي‌کردند. او کاملا سکوت کرد چرا که مساله پيچيده‌تر شده و نه‌تنها پاي اروپايي‌ها به شکل جدي‌تر به ميان کشيده مي‌شود، بلکه هم فرانسوي‌ها و البته آمريکايي‌ها اعتقاد دارند که عربستان هم مي‌بايستي در مذاکرات آتي شرکت کند. چرا که بدون عربستان و ايران هر توافقي در مورد خاورميانه پايداري لازم نخواهد بود. بنابراين بايدن به حساب خود هوشمندانه عمل مي‌کند و مي‌دانيم که اروپايي‌ها به گونه‌اي جدي درصدد ميانجيگري بين ايران و آمريکا هستند و با توجه به شرايط موجود بايدن نمي‌خواهد که شانسش از بين برود.

 

نکته ديگري که باعث سکوت بايدن شد اين واقعيت است که بايدن نيز مي‌دانست و مي‌داند که دولت روحاني ماه‌هاي آخر خود را سپري مي‌کند و با اين شرايط منتظر است که انتخابات 1400 برگزار شود و همه شواهد و قرائن موجود حکايت از آن دارد که يک چهره ديگري رئيس‌جمهور آينده ايران خواهد بود و بنابراين هرگونه نرمش قهرمانانه يا برجام 1400 در حقيقت با دولت آينده ايران صورت خواهد گرفت. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------