جنگجویی که 1400 سال قبل با «زره و اسب» به خاک سپرده شد



جنگجو،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان موزۀ دیری (Déri) در شهر دبرسن (شرق مجارستان)، مقبره یک جنگجوی قوم «آوار» را که با مجموعه‌ای کامل از وسایل جنگی و من‌جمله یک زره چندلایه دفن شده بود، در نوامبر 2023 در نزدیکی روستای ایبس پیدا کردند.

به گزارش فرادید، قوم آوار در اواسط قرن ششم پس از میلاد از استپ‌های آسیای مرکزی وارد اروپا شدند و تقریباً 250 سال بر بیشتر اروپای مرکزی و شرقی تسلط داشتند.

 

در داخل مقبرۀ تازه‌کشف‌شده که قدمت آن به قرن هفتم پس از میلاد برمی‌گردد، جنگجوی آوار در کنار اسب خود به خاک سپرده شده است. با این حال، قابل‌توجه‌ترین جنبه این یافته، بقایای تدفینی همراه جسد بود: مجموعۀ کاملی از یک زره چندلایه که تقریبا به طور کامل اسکلت را احاطه کرده بود، همراه با یک جعبۀ چوبی حاوی تیر، شمشیر و کمان.

 

جنگجو،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این یکی از بهترین مجموعه‌هایی تدفینی آوار است که تا به امروز در مجارستان یافت شده است. این کشف شناخت تازه‌ای از تجهیزات نظامی و آداب و رسوم تشییع جنازه این قوم عشایری که در قرن ششم و هشتم میلادی به دشت پانونی مهاجرت کردند، به دست خواهد داد.

 

زره چند لایه، دومین نمونه از لباس جنگی کامل است که تا کنون در یک مقبرۀ مربوط به قوم آوار یافت شده است. باستان‌شناسان برای اینکه در حین استخراج آسیبی به بقایا نرسد، کل مجموعه را همراه با خاک اطرافش در یک بلوک کامل استخراج کردند.

 

جنگجو،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

جنگجویان سواره‌نظام آوار معمولا زره چندلایه را به عنوان یک قطعۀ ضروری و حیاتی از ساز و برگ جنگی‌شان حمل می‌کردند. این نوع زره معمولاً در گورها به صورت قطعات کوچک یافت می‌شود که برخی از آنها به هم دوخته شده‌اند. این زره از صدها صفحه مستطیل شکل به هم پیوسته تشکیل شده است و به طور گسترده در اروپای شرقی و آسیا مورد استفاده قرار می گرفت.

 

این کشف پرتو تازه‌ای بر تاریخ قوم آوار در این منطقه از اروپاست و می‌تواند شهر دبرسن مجارستان را به مرکزی برای تحقیقات باستان‌شناسی تبدیل کند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------