صدور الکترونیکی گواهی معاینه فنی خودرو در پایتخت/پذیرش اینترنتی در ۸ مرکز معاینه فنی



 معاینه فنی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران ضمن تشریح برنامه‌های ستاد از صدور الکترونیکی گواهی معاینه فنی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. 

شادی مالکی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برنامه‌های ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان این ‌که صدور گواهی معاینه فنی الکترونیکی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: تمام زیرساخت‌ها برای صدور گواهی الکترونیکی آماده است و تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا ظرف یک مدت کوتاه این امر محقق شود.

 

وی با بیان این‌که دوربین‌های سطح شهر کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها را برعهده دارند و به سامانه سیمفا متصل هستند، گفت: در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به شهروندان به خصوص کاهش مصرف کاغذ و کاهش تولید پسماند و احترام به محیط زیست و همچنین تقلیل فرآیند صدور کاغذی گواهی معاینه فنی در شهر تهران، به دنبال حذف فرآیند فیزیکی دریافت گواهی معاینه فنی هستیم به گونه‌ای که پس از قبولی خودرو در تست‌های معاینه فنی بلافاصله پیامکی به تلفن همراه مالک ارسال می‌شود که لینک گواهی معاینه فنی الکترونیکی است.

 

مالکی با بیان این‌که تمهیدات لازم برای اجرای این طرح در ستاد معاینه فنی پیش بینی شده به گونه‌ای که این مجموعه آماده است که بعد از فراهم شدن کلیه امکانات از سوی سامانه سیمفا، نسبت به پیاده کردن این مهم اقدام کند، اضافه کرد: براساس هماهنگی‌هایی که با اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور انجام شده ظرف مدت کوتاهی این مهم به بهره‌برداری می‌رسد و تمام تلاشمان این است که تا اواخر بهمن‌ماه این مهم نهایی شود.

 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران افزود: علاوه بر نسخه الکترونیکی گواهی معاینه فنی خودرو، تمام سوابق معاینه فنی خودرو اعم از نتایج آزمون و گواهی معاینه فنی سنوات گذشته نیز با این روش در دسترس خواهد بود.

 

پذیرش ۵۰ درصد ظرفیت خطوط معاینه فنی شهر تهران به صورت اینترنتی

وی با بیان این‌که یکی از اقداماتی که در ستاد معاینه فنی انجام می‌شود تعیین وقت پذیرش به صورت اینترنتی است، گفت: با جدیت به دنبال آن هستیم که پذیرش در ۸ مرکز معاینه فنی با وقت قبلی باشد به گونه‌ای که خودروها برای آنکه در مراکز مشخص حضور یابند باید از قبل وقت رزرو کنند که براین اساس مراکز بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، نیایش، شهید آبشناسان، شهید چمران و دماوند مراکزی هستند که از طریق نوبت‌دهی اینترنتی خواهد بود. البته بجز ۸ مرکز اشاره شده، در بقیه مراکز معاینه فنی هم مراجعه بصورت حضوری و یا نوبت گیری اینترنتی امکان پذیر است. در ابتدا مراجعه به ۵۰ درصد خطوط معاینه فنی شهر تهران از طریق صرفا نوبت دهی انجام خواهد بود.

 

مالکی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه «تهران من» و یا سایت «ستاد معاینه فنی خودروهای تهران »جهت گرفتن نوبت اینترنتی و همچنین از طریق سامانه پاسخگوی ۹۶۰۰۶۰۰۰ برای دریافت نوبت تلفنی اقدام کنند.

 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در پاسخ به چرایی تعیین وقت قبلی در مراکز معاینه فنی ادامه داد: از میان ۷۰۰۰ مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی، ۸۰ درصد آنها اعلام کردند که اگر مراجعه با تعیین وقت قبلی و نوبت‌دهی باشد هم به مدیریت زمان و هم آسایش بهتر آنها کمک می‌شود که پیش از این سامانه تعیین نوبت دهی توسط همکارانمان تهیه شده بود و حالا در نظر داریم با کیفیت بیشتر این کار را پیش ببریم.

 

وی افزود: این کار با هدف ارتقاء سطح کیفیت خدمات و مدیریت صفوف و به حداقل رساندن زمان معطلی شهروندان در صف‌های انتظار انجام شده است.

 

مالکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قیمت انجام معاینات فنی حدود ۳ سال است که تغییر نکرده و این مسئله موجب بروز مشکلاتی برای این صنعت خدماتی در کشور شده ، ادامه داد: خوشبختانه بنا بر تدبیر دولت در جلسه روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه هیات وزیران، تغییر و تعدیل بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه مورد موافقت و تصویب شد که البته به نظر می‌رسد این رویه تعیین تعرفه توسط دولت که در قانون هوای پاک تبیین شده نیازمند اصلاح بوده و تصمیم سازی و تعیین آن بایستی به وزارتخانه‌های مسئول در این حوزه و یا شوراهای اسلامی شهر تفویض شود.

 

وی افزود: بدون تردید با توجه به تفاوت قیمت زمین در شهرها، هزینه تمام شده انجام معاینه فنی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده و تعیین این تعرفه بایستی به صورت محلی توسط شوراهای اسلامی شهر با توجه به ارزیابی قیمت تمام شده همان شهر تعیین شود.

 

لزوم معاینه فنی خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی تهران

تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از مراکز تهران معاینه فنی می‌گیرند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر لزوم انجام معاینه فنی خودروهای تهران در پایتخت، گفت: حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه موتوری با پلاک تهران داریم که چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین هستند و مابقی آنها موتورسیکلت است و از بین چهار میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی سبک و سنگین حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی سبک و سنگین مشمول اخذ معاینه فنی هستند.

 

ظرفیت مراکز معاینه فنی در حال حاضر بیشتر از میزان مراجعه است

 

مالکی با بیان این‌که ظرفیت مراکز معاینه فنی در حال حاضر بیشتر از میزان مراجعه است، تصریح کرد: از میان سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی مشمول دریافت معاینه فنی تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران برای نوبت اول مراجعه کرده و مابقی به مراکز معاینه فنی حومه تهران مراجعه می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که مراکز معاینه فنی تهران با تامین زیرساخت‌های بهتر می‌تواند پذیرای خودروهای بیشتر باشد،افزود: با توجه به نوع و نحوه پایش میزان آلایندگی‌ها در تهران لازم است که خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی تهران گواهی بگیرند؛ چرا که ۸۰ درصد آلاینده‌های گازی تهران توسط منابع متحرک همچون خودروها ایجاد می‌شود و از آنجایی که تنها معاینه فنی برتر فقط در تهران انجام می‌شود لازم است که در مورد آلاینده‌های گازی و تست‌ها با دقت نظر بیشتری انجام شود. به همین دلیل به شدت به دنبال آن هستیم تا قانون معاینه فنی تهران برای تهران اجرایی شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------