آیه ای بی واسطه از خداوند
- مجموعه: متفرقه دینی
پروردگار عالم برای زنان از نظر شخصیت انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. پاداش زنان را در بهشت در صورت دارا بودن ایمان و عمل صالح با مردان یکسان میداند از زنان با عظمتی چون آسیه مادر موسی و مریم کبری با اسم و رسم، و از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با اوصاف و زنان اهل ایمان تجلیل کرده است،در هر بخشی که (المسلمین) فرموده، بلافاصله (و المسلمات) فرموده یا هرجا (المؤمنین) فرموده بلافاصله (المؤمنات) فرموده است.
حجاب
حجاب در آیات و روایات
مسأله حجاب، در صریح آیات قرآن مطرح است. آیات صریح درباره حکم حجاب در سوره مبارکه نور و احزاب و آیاتی که از الفاظ و واژگانش که به طور کنایه ذکر شده حد حجاب استفاده میشود و همچنین در متن روایات هم مطالب ارزندهای بیان گردیده است.
پروردگار عالم برای زنان از نظر شخصیت انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. پاداش زنان را در بهشت در صورت دارا بودن ایمان و عمل صالح با مردان یکسان میداند از زنان با عظمتی چون آسیه مادر موسی و مریم کبری با اسم و رسم، و از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با اوصاف و زنان اهل ایمان تجلیل کرده است، در هر بخشی که (المسلمین) فرموده، بلافاصله (و المسلمات) فرموده یا هر جا (المؤمنین) فرموده بلافاصله (المؤمنات) فرموده است.
زنانی که اهل ایمان و عمل صالح میباشند در پیشگاه پروردگار از درجات بالایی برخوردارند. «من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاةً طیبةً و لنجزینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
در این آیه زنان اهل ایمان و عمل صالح را با مردان از نظر حیات طیبه و پاداش بهشت کاملا یکسان دانسته و کمترین فرقی بین مردان و زنان در زمینه ایمان و عمل صالح نگذاشته است.
در سوره احزاب آیهای از آیات صریح در حجاب است که کنایه ندارد «یا أیها النبی» ، خطاب مستقیماً به پیغمبر است، نمیگوید «قل» تو برای دیگران بگو، پیغمبر را واسطه قرار نداده است.در باب حجاب خود پروردگار مستقیم وارد شده است.
مستقیم به تو دارم خطاب میکنم، خودم وارد مسأله حجاب شدهام که به تو دارم خطاب میکنم : «یا أیها النبی» به همه این زنان بگو «یدنین علیهن من جلابیبهن» یعنی همه وجودشان نه فقط سرشان را «علیهن من جلابیبهن» این پارچه گشاد پوشاننده را «علیهن» نه «علی راسهن» به سراسر بدن بپوشانند. «ذلک أدنی أن یعرفن» این پوشش گشاد نزدیکتر به این حقیقت است که هر مردی و جوانی، زنی را با این پوشش کامل بدنی ببیند
در باب توبه به آن با عظمت، گاهی پیغمبر را واسطه قرار داده است : «قل یا عبادی الذین أسرفوا علی أنفسهم لاتقنطوا من رحمة الله» به گناهکاران بگو ناامید نباشید بیایید درست توبه کنید من شما را قبول میکنم. اما در آیه حجاب خطاب مستقیما از خود حضرت حق میباشد رودربایستی هم با هیچکس ندارد که حالا بگوید پیغمبر من است، عزیزترین مخلوقم میباشد و در زمینه حجاب دختران و زنانش چیزی به او نگویم مبادا دلگیر شود، میفرماید: «یا أیها النبی قل لأزواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن جلابیبهن ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما» ای پیغمبر گرامی به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به چادر بپوشانند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
برداشتهایی از حجاب
برداشت اول :
«جلابیبهن» یک لغت عربی و جمع است که جلباب مفردش میشود. کتابهای لغت، جلباب را اینگونه معنی کردهاند:
پوشش گشاد پوشاننده سراپای بدن. شما از جلباب روسری و مانتو میفهمید. عرب به پارچه گشادی که وقتی زن سر میکند بدن را میپوشاند، حجم بدن و زیبایی بدن پنهان میشود، قد و قامت به درستی از زیر این پارچه پیدا نیست، و تمام بدن را فرا میگیرد را جلباب میگوید. به زنان امت بگو، به دخترانت بگو، به زنان خودت هم بگو. مستقیم به تو دارم خطاب میکنم، خودم وارد مسأله حجاب شدهام که به تو دارم خطاب میکنم : «یا أیها النبی» به همه این زنان بگو «یدنین علیهن من جلابیبهن» یعنی همه وجودشان نه فقط سرشان را «علیهن من جلابیبهن» این پارچه گشاد پوشاننده را «علیهن» نه «علی راسهن» به سراسر بدن بپوشانند. «ذلک أدنی أن یعرفن» این پوشش گشاد نزدیکتر به این حقیقت است که هر مردی و جوانی، زنی را با این پوشش کامل بدنی ببیند.
به نظر آن مرد این زن پاکدامنی است «فلا یؤذین» متلک به او گفته نمیشود، از او دعوت به گناه نمیشود، از او دعوت به برقرارکردن ارتباط نامشروع نمیشود. خدا، خدای عالم به همه چیز است؟
برای این که در جامعه متلکگویی نباشد، برای این که در جامعه مردان بی تقوا زبان درازی به زنان نکنند. اگر این پوشش باشد مورد این آزارها قرار نمیگیرند «و کان الله غفورا رحیما» اگر بعضی از این خانمها قبلا در معرض دید مردان بودهاند حالا به این آیه عمل کنند، خودشان را بپوشانند من غفورم، گذشته آنها را میبخشم و رحیمم به آنها مهربان میشوم.
در سوره احزاب آیهای از آیات صریح در حجاب است که کنایه ندارد «یا أیها النبی» ، خطاب مستقیماً به پیغمبر است، نمیگوید «قل» تو برای دیگران بگو، پیغمبر را واسطه قرار نداده است.در باب حجاب خود پروردگار مستقیم وارد شده است
برداشت دوم :
آیا در قرآن فقط این پوشش گشاد و پنهان کننده بدن و زیبایی زن مطرح است؟ نه، غیر از این پوشش یک پوشش دیگر هم در قرآن مطرح است که خداوند از آن پوشش تعبیر به خُمر کرده است. خُمر یعنی همین مقنعههایی که در مکه زنان مراکشی سرشان میباشد که کاملا مو و حجم سر را تا روی سینه میپوشاند. فقط یک مقدار گردی صورت پیداست، دیگر موی زن، گردن، سینه و گوشواره پیدا نیست. این را هم قرآن با امر واجب استعمال کرده است که زیر پوشش داشته باشند، مبادا یک وقت باد پاییزی سنگین است و چادرشان را رد کرد باز هم چشمها، زیباییها و زینتهای زن مسلمان را نبینند. بنابر این دو پوشش در قرآن مطرح است که هر دو باید باشد. یکی جلباب است و دیگر خُمر(به ضم) است.اول: «یدنین علیهن من جلابیبهن» امر واجب است. دوم: محرم و نامحرمی را میگوید که زنان با چه کسانی محرمند که در ابتدای آیه سی و یک سوره نور، پوشاننده تا روی سینه را مقنعه میگوید که باید آن پوشش گستردهای باشد.
پوشش بانوان اهل بیت
حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دختر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) وقتی مسجد رفت که حکومت را محاکمه کند به دستور آیه احزاب یک پوشش سرتاسری انداخت که از سر تا نوک پاهایشان را بپوشاند و هم خُمر را بر سر انداخت. و ده إلی بیست نفر از زنهای مدینه را دعوت نمود که در فاصله بین خانه تا مسجد (که شش هفت متر بیش نبود) دور مرا بگیرید که من شناخته نشوم.
زینبکبری(سلام الله علیها) هم در بارگاه ابنزیاد به اسرا گفت دور مرا بگیرید که مرا نشناسند و نبینند که ابن زیاد آدم خیلی پررویی بود. اُسرا را که نگاه میکرد سؤال کرد: «من هذه التی انحازت فجلست ناحیة و معها نسائها؟» این خانمی که خودش را پنهان کرده و پیدا نیست کیست؟ کسی جوابش نداد. دوباره سؤال کرد باز هم جوابش را ندادند. دوباره پرسید، خادمی از خدام اهل بیت که زن بود بلند شد و گفت دهانت را ببند. چه قدر میپرسی، این دختر امیرالمؤمنین(علیه السلام) و فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، زینب کبری(سلام الله علیها)میباشد که نمیخواهد چشم آلوده تو به او بیفتد.
منبع:tebyan.net