بادی بیلدینگ چیست؟ تفاوت آن با فیزیک و بادی کلاسیک



عکس بادی بیلدینگ, بادی بیلدینگ بانوان, ورزش بادی بیلدینگ

عکسهای بادی بیلدینگ 

 

بادی بیلدینگ یا پرورش اندام چیست؟

بادی بیلدینگ چیست؟ تفاوت بادی بیلدینگ با فیتنس و بادی کلاسیک چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخی کامل و جامع بدهیم. برای انکه تفاوت این رشته های ورزشی را به صورت کامل متوجه شوید همراه ما باشید.

بادی بیلدینگ چیست؟

بادی بیلدینگ یا پرورش اندام درواقع یکی از زیر شاخه های رشته بدنی سازی می باشد. این رشته ها را می توان بر اساس مسابقات آن ها تقسیم کرد. از لحاظ ظاهری نیز تفاوت هایی در رشته های بدنسازی وجود دارد.

اگر بخواهیم با یک تعریف ساده بادی بیلدینگ را توضیح دهیم ، بادی بیلدینگ به یک نوع بدنسازی گفته می شود که در ان ورزشکاران سعی می کنند اندازه عضلاتشان را به حداکثر برسانند. 

به تصویر زیر مشاهده کنید ، در این تصویر ورزشکاران بادی بیلدینگ را می بینید که حجم عضلات خود را به حداکثر رسانده اند.

 

عکسهای بادی بیلدینگ, کراتین بادی بیلدینگ, ورزش بادی بیلدینگ چیست

بادی بیلدنیگ یکی از زیرشاخه های ورزش بدنسازی است

 

تفاوت تغذیه ورزشکاران بادی بیلدینگ و بادی کلاسیک

ورزشکارانی که بادی بیلدینگ انجام می دهند ، برای اینکه اندازه عضلات را به حداکثر برسانند ، نیاز به دریافت کالری زیادی هستند که این کالری را تبدیل به عضله کنند. به همین دلیل در این نوع بدنسازان دوره حجم را مشاهده می کنید. دوره حجم در واقع بخشی از زندگی یک بدنساز بادی بیلدینگ است که در آن با تغذیه بیشتر و صحیح کالری خود را افزایش می دهد.

 

از طرفی کسانی که بادی کلاسیک انجام می دهند ، چون نیازی به حداکثر حجم بدن ندارند ، از این کار خودداری می کنند. علاوه بر این داشتن کمری باریک یکی از اهداف بادی کلاسیک است و در صورتی که این نوع ورزشکاران دوره حجم گیری را انجام دهند در اصل خلاف اهداف عمل می کنند.

 

نحوه تمرینات در بادی بیلدینگ 

بادی بیلدینگ نیازمند استفاده از وزنه های به شدت سنگین است. این وزنه های سنگین در تمرینات با فاصله زمانی زیادی تکرار می شود. 

از طرفی بدنسازان کلاسیک برای اینکه بدنی معمولی تر داشته باشند و کمری باریک ، نیاز دارند در حین ورزش چربی سوزی نیز انجام دهند تا کالری کمتری را تبدیل به چربی کنند. به همین دلیل در این نوع از بدنسازی ورزشکاران حرکات را با وزنه های متوسط انجام می دهند و تعداد ان ها را در هر ست افزایش می دهند. از طرفی هم زمان استراحت بین ست ها را کاهش می دهند.

 

تفاوت بادی بیلدینگ با فیریک و بادی کلاسیک

همانطور که قبل تر خواندید متوجه شدید که یک ورزشکار بادی بیلدینگ کسی است که حجم عضلانی خیلی بزرگ و گرد داشته باشد به گونه ای که از حالت طبیعی خارج شده باشند. علاوه بر این موارد باید بدانید در مسابقات این نوع ورزشکاران در معیار های وزن و تقارن با یک دیگر مقایسه می شوند. عدم تقارن در مارکوس رول باعث شد او از دوره مسابقات حذف شود.

از ورزشکاران بادی بیلدینگ معروف می توان به آرنولد و رونی کلمن اشاره کرد.

 

فیزیک 

 

ورزش بادی بیلدینگ چیست, راهکار بادی بیلدینگ, بادی بیلدینگ عکس

تفاوت فیزیک و بادی بیلدینگ در اندازه حجم بازو هاست

 

بدنسازانی که فیزیک کار کرده اند ، در مسابقات معیار قد و حالت V شکل بدن قیاس می شود. هرچه این نوع ورزشکار عرض شانه های بیشتری داشته باشد و کمر باریک تر ، در رقابت ها بیشتر مورد قبول داوران هستند. این نوع از ورزشکاران بر خلاف بادی بیلدینگ نباید از عضلات خیلی حجیم و بزرگ برخوردار باشند.

جالب است بدانید در این نوع مسابقات داوران مدل مو ، رنگ چشم ها ، شلوارک ، نحوه فیگور گرفتن و از این قبیل ویژگی ها را نیز معیار قرار می دهند.

 

بادی کلاسیک

در این شاخه بدنسازی ، ورزشکار علاوه بر قد از لحاظ وزنی هم قیاس می شود. برای مثال برای قد 180 وزن ورزشکار باید حدود 86 کیلوگرم باشد. از معیار های دیگر مسابقات این نوع ورزشکاران باید به کشیدگی عضلات و کات مورد قبول اشاره کرد. ولی با این وجود باز هم نباید مانند بادی بیلدینگ از عضلات گرد و خیلی حجیم برخوردار باشند.

 

 کراتین بادی بیلدینگ, ورزش بادی بیلدینگ چیست, راهکار بادی بیلدینگ

تصویر زیرشاخه سوم یعنی بادی کلاسیک

 

تاثیر ژنتیک در انتخاب نوع بدنسازی 

با اینکه تمامی اندام ها می تواند هر کدام از انواع بدنسازی (بادی بیلدینگ - بادی کلاسیک) را انتخاب اما جالب است بدانید کسانی که بدنسازی کلاسیک را انتخاب می کنند در صورتی که بدنی V شکل داشته باشند خیلی سریع تر به بدن ایده عال خود می رسند.

 

در حالی که کسانی که چربی بدن بالایی دارند برای بادی کلاسیک نیاز به از بین بردن چربی ها دارد که خود پروسه طولانی مدتی است. 

ارتباط ژنتیک به این صورت است که اگر به صورت طبیعی بدن V شکل داشته باشید می توانید با انتخاب بادی کلاسیک به جای بادی بیلدینگ سریع تر به بدن ایده عال و ورزشی برسید.

 

کسانی که تیپ بدنی آن ها مزومورف است برای فیزیک بهترین بدن را دارند. کسانی که استایل آن ها اکتومورف است برای بادی کلاسیک امادگی بیشتر دارند و افرادی که تیپ بدنی آن ها اندومورف است می توانند در بادی بیلدینگ سریع تر و راحت تر موفق شوند.

 

جمع بندی 

بادی بیلدینگ که به ان پرورش اندام نیز می گویند ، یکی از زیرشاخه های بدنسازی است که هدف اصلی در آن رساندن اندازه حداکثر حجم ممکن است. برای انکه این ورزشکاران به بدن مورد نظر خود برسند باید نسبت به فیتنس کار ها و بادی کلاسیک کالری بیشتری مصرف کنند. 

 

در پرورش اندام افراد دوره ای به نام دوره حجم دارند که در آن به افزایش چربی و کالری و سپس تبدیل آن ها به عضلات می پردازند. 

علاوه بر بادی بیلدینگ ، بدنسازی رشته های مختلفی به نام فیزیک و بادی کلاسیک دارد که هرکدام از آن ها تفاوتی هایی در تغذیه و نحوه تمرین دارند. 

در صورتی که قصد دارید بدنی ورزشکاری با حالت طبیعی داشته باشید ، بهتر است از فیزیک استفاده کنید و در صورتی که استایل بدنی شما از نوع اکتومورف است می توانید از بادی کلاسیک بیشترین بهره را ببرید.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------