ورزش برای درمان یبوست به روش خانگی



ورزش یبوست,ورزش برای درمان یبوست,درمان یبوست با ورزش

ورزش برای درمان یبوست

 

یبوست یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی است و اعلب اشخاص برای درمان آن راه حل های مختلفی را امتحان می کنند، انجام چند تمرین ورزشی ساده کمک زيادي به درمان این مشکل خواهد کرد.

یبوست یکی از عوارض دستگاه گوارشی است که موقع پیدایش آن دفع از روده بزرگ دشوار تر می شود؛ دلایل پیدایش این عارضه ممکن است اختلال های رژیم غذایی، نشستن طولانی مدت، استفاده  زیاد از پنیر، افسردگی، مصرف کم کربوهیدرات ها، مصرف بیش از حد فیبر، مصرف بی اندازه کاکائو، در بعضی موارد مصرف مرتب ملین ها و برخی مولتی ویتامین ها، استفاده از مسکن ها ، تغییرات هورمونی و غیره باشد.

 

شیوه های درمان معمول آن شامل اصلاح رژیم غذایی و ورزش کردن است ولی ورزش چطور به رفع یبوست کمک می کند؟ بطور کلی، فعالیت بدنی سبب کاهش مدت زمانی می شود که طی آن ماده های غذایی طول روده بزرگ را طی می کند. این کار سبب می شود زمان کمتری برای جذب آب از ماده های درون روده وجود داشته باشد و در نتیجه مدفوع انتهای روده، نرم تر باشد. بعلاوه ، ورزش های هوازی باعث تقویت ضربان قلب و سرعت و عمق تنفس و در نتیجه تقویت قدرت انقباض عضلات روده و دفع مدفوع می شود. نمونه هایی از این تمرینات ورزشی را برایتان انتخاب نموده ایم.

 

ورزش یبوست,ورزش برای درمان یبوست,درمان یبوست با ورزش

درمان یبوست با ورزش

 

- بنشینید و کف پاهایتان را به یکدیگر بچسبانید. 2- 1 دقیقه حالت تان را حفظ کنید و 15 ثانیه استراحت؛ 2 بار ديگر آنرا تکرار کنید.

 

- بنشینید و یک پا را از روی پای ديگر عبور دهید و زانو را به طرف شانه مخالف بکشید و کمی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. آن گاه در سمت ديگر حرکت را انجام دهید. تمرین را 4 مرتبه و هر مرتبه 15 ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرینی، باید 15 تا 20 ثانیه باشد.

 

- روی زمین بنشینید و کف پاهایتان را به یکدیگر بچسبانید. 2- 1 دقیقه حالت تان را حفظ کنید. 15 ثانیه استراحت و 2 بار ديگر آن را تکرار کنید.

 

- بصورت طاقباز دراز بکشید. زانوی راست را خم کنید و به پهلو روی زمین بگذارید. 30 ثانیه مکث آن گاه با پای ديگر تمرین را تکرار کنید. این تمرین را برای هر پا 4 مرتبه اجرا کنید.

 

- وضعیت چهاردست و پا به روش سگها

این حرکت یوگا، مطلوب برای یبوست است .زیرا تمام بدن شما را انعطاف می دهد و تنش را رها می کند همچنين میتواند به رهاسازی هر گونه افزایش در دستگاه گوارش کمک کند، همه چیز را به حرکت در میآورد و به یبوست خاتمه می دهد.

 

برروی زمین صاف به پشت دراز کشیده و پاهای خویش را کاملاً دراز کنید. به آرامی زانوی راست را در قفسه سینه خویش بگذارید و به مدت ۲۰ تنفس آنرا با هر دو دست نگه دارید. پای خویش را به صورت کشیده برگردانید و با طرف ديگر تکرار کنید. آنگاه هر دو پا را به سینه بکشید و برای تکمیل کشش نگه دارید.

 

ورزش یبوست,ورزش برای درمان یبوست,درمان یبوست با ورزش

درمان یبوست با حرکات ورزشی

 

- روی زمین نشسته و زانوها را خم کنید، بطوری که پاهایتان در زیر شما قرار بگیرند.

کف دستان خویش را برروی زمین قرار داده و دستان خویش را به صورت کاملاً کشیده، و از دوطرف سر خویش به جلو بگذارید و به آرامی به طرف جلو متمایل شوید، تا جایی که پیشانی شما کاملاً با زمین برخورد داشته باشد. نفس عمیق بکشید و هر گونه تنشی را رها کنید و اجازه دهید اضطراب کاملاً از بین برود.

 

- بصورت طاقباز دراز بکشید. دست هایتان در دو طرف باشد و جفت پاها را بصورت صاف به اندازه 10 سانتیمتر از زمین جدا کنید. 10 ثانیه مکث و 3 مرتبه تمرین را تکرار کنید.

 

توصیه های چهارگانه مهم در درمان یبوست

 

در کنار ورزش هایی که انجام می دهید، نکات زیر را هم فراموش نکنید:

1. میوه های آبدار بخورید.

2. مصرف سبزی های خام را فراموش نکنید.

3. شیر کم چرب بنوشید.

4. 15 دقیقه پس از غذا خوردن بنشینید برای این که این کار به هضم بهتر غذا کمک می کند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------