ریه سالمندان از پس ورزش برمی‌آید



نقش ورزش

عملکرد کلی گردش خون ریوی در طی ورزش شدید به سن یا میزان تناسب اندام ربطی ندارد‎

 

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که اگر افراد سالمند بخواهند یک برنامه ورزشی پرشدت را پیش بگیرند، به احتمال زیاد ریه آنها با افزایش تقاضا کنار خواهد آمد.

 

محققان جهت تعیین ظرفیت ریه برای تبادل اکسیژن و کربن دی‌اکسید (ظرفیت انتشار ریه) در طی فعالیت فیزیکی، به ارزیابی افراد پیر و جوان پرداختند. این تبادل بین ریه‌ها و خون باعث رساندن اکسیژن به سراسر بدن می‌شود؛ اما به طور معمول با افزایش سن، کاهش می‌یابد.

 

این مطالعه شامل چهار گروه بود. یکی جوانان با میانگین سنی ۲۷ سال که تناسب اندام طبیعی داشتند. گروه دوم، بزرگسالان با تناسب بالا و میانگین سنی ۲۷ بودند. گروه سوم از افراد بالای ۶۹ سال با تناسب طبیعی تشکیل شده بود. گروه آخر نیز افراد مسن با تناسب بالا و میانگین سنی ۶۵ سال بودند.

  

داوطلبان این مطالعه روی دوچرخه‌های ثابت به انجام ورزش‌های سخت پرداختند. در حین ورزش، محققان ظرفیت انتشار ریه آنها را اندازه گرفتند.

  

محققان فکر می‌کردند که هر دو گروه افراد پیر، نسبت به گروه‌های جوان‌تر، دچار اشکال عملکرد ریه باشند. اما افزایش ظرفیت انتشار ریه در هیچ‌کدام از این چهار گروه محدودیت نداشت.

  

این یافته‌ها بیان می‌کنند که عملکرد کلی گردش خون ریوی در طی ورزش شدید، محدود نمی‌شود و این قضیه به سن یا میزان تناسب اندام ربطی ندارد.

 

نتایج این مطالعه به تازگی در ژورنال Applied Physiology منتشر شد.

 

منبع: سلامانه 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------