ورزش موج‌سواری چیست؟ نکاتی درمورد آن



موج‌سواری از ورزش‌های روی آب است‎

 

موج‌سواری از ورزش‌های روی آب است که در آن موج سوار زمانی که در قسمت جلوی موج قرار می‌گیرد روی تخته می‌ایستد و با قدرت موج حرکت می‌کند.

 

بومی‌های جزیره‌های فیجی، تاهیتی و هاوایی از هزار سال پیش کاری شبیه به موج سواری را انجام می‌دادند. آنها با تخته‌های چوبی برای ماهیگیری به آب می‌رفتند و در زمان بازگشت با موج به ساحل بازمی‌گشتند. در سال ۱۷۷۸ این رویداد توسط یک دریانورد بریتانیایی در تاهیتی دیده و ثبت شد. در سال ۱۹۰۵ اولین مدرسهٔ موج سواری در آمریکا باز شد و در دههٔ ۱۹۶۰ تغییرات اساسی در ساخت تخته‌های موج سواری روی داد و در سال ۱۹۷۰ اولین مسابقات این رشته برگزار شد.

 

ابتدایی‌ترین تخته‌ها بسیار بلند و بدون فین بودند که بعدها به آن یک فین بزرگ برای کنترل بیشتر در موج اضافه شد که کاری شبیه به سکان را انجام می‌داد. بعدها برای جهت دهی بهتر و حرکات نمایشی به جای یک فین بزرگ از ۲ تا ۶ فین کوچکتر استفاده شد که مانور بردها را بسیار بالا برد و تخته‌ها کوتاهتر شدند؛ که در حال حاضر پر طرفدارترین تخته‌ها برای مسابقات حدود ۱٫۵ متر با ۳ فین می‌باشند. هرچند هنوز هم از تخته‌های بلند با ارتفاع حدود ۳ متر با یک فین بلند استفاده می‌شود که مسابقات مخصوص به خود را دارد.

 

از مهمترین سازمان‌های جهانی موج سواری می‌توان به World Surf League و International Surfing Association اشاره کرد. این ورزش برای اولین بار در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به بازی‌های المپیکی اضافه شده‌است.

 

بزرگترین موجی که در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده‌است مربوط به موج ۲۳٫۸ متر بوده‌است که توسط «گرت مَکنامارا» در شهر نَزَره (Nazaré) کشور پرتغال ثبت شده‌است.

 

از دیگر رشته‌های مرتبط با موج سواری می‌توان به پدل بردینگ، موج سواری پشت قایق، موج سواری بادبانی، موج سواری با بدن و … اشاره کرد.

 

موج سواری یکی از پیچیده ترین ورزش های دنیاست‎

 

نکاتی برای موج سواری

 

موج سواری احتیاج به زمان زیادی دارد

به عنوان یک تازه کار باید بدانید که موج سواری یکی از پیچیده ترین ورزش های دنیاست و برای رسیدن به اولین موفقیت چالش های زیادی را پیش رو دارید. وقتی موفق نمی شوید به یک موج برسید احتمالا ناامید می شود اما در این ماجراجویی برای رسیدن به موفقیت بارها این اتفاق برایتان تکرار می شود. حتی بهترین موج سوارها هم گاهی نمی توانند به موج های بزرگ و غافلگیرانه برسند اما یک نکته را همیشه به خاطر دارند: دست از تلاش هر روزه برنمی دارند! ممکن است در طی موج سواری بارها و بارها آسیب ببینید اما در نهایت لبخندی بر روی صورت تان می نشیند که هیچ وقت محو نمی شود. کافیست مثبت اندیش و صبور بمانید و سخت تمرین کنید تا با سوار شدن بر روی یک موج به احساسی برسید که هیچ وقت فراموش نمی شود.

 

در آب حالت مناسبی به بدن خود دهید

برای اینکه از یک موج سوار مبتدی به موج سواری متوسط تبدیل شوید باید بدانید که بر روی تخته موج سواری چه حالتی به بدن خود دهید. اولین نکته این است که پاهای خود را ببندید بیشتر موج سواران مبتدی پاهای خود را به فاصله زیاد از هم قرار می دهند کافیست به موج سواران حرفه ای دیگر نگاه و مثل آن ها رفتار کنید. اشتباه دیگر حالت بدن بر روی تخته است: مثل یک پنکیک پهن بر روی تخته پخش نشوید! بدن و سر خود را بکشید و در آب قدرتمند و انعطاف پذیر باشید.

 

خطرات را در نظر بگیرید

امواج قوانین خاص خود را دارند و دارای ماهیتی طبیعی، قدرتمند و وحشی هستند. همیشه به خاطر داشته باشید که موج سواری یکی از خطرناک ترین ورزش های دنیاست چون در بیشتر مواقع در داخل آب جریان هایی وجود دارند که در جهات مختلف در حال حرکت اند و البته احتمالا شما از ساحل نمی توانید آن ها را ببینید. گاهی این جریان ها قدرت زیادی دارند و در بدترین حالت ممکنه به خاطر وجود آن ها راه برگشتن به ساحل را گم کنید. مطمئن شوید که بازوان شما قدرت کافی برای پارو زدن و برگشت به ساحل را دارد. یکی از اشتباهات این است که در روزهای اول، خودتان را دست بالا بگیرید چون همانطور که گفتیم موج سواری نیاز به زمان دارد و به عنوان یک مبتدی بهترین کاری که باید بکنید این است که به سراغ یک مربی موج سواری بروید.

 

امواج با هم فرق دارند

بعد از اینکه به جای مشخصی از آب رسیدید باید منتظر امواج بمانید و همیشه رو به افق دریا باشید. نکته مهمی را همیشه به خاطر بسپارید: زمین بازی شما همیشه در حال تغییر است. امواج هیچ وقت کنترل پذیر نیستند و تنها کاری که از شما بر می آید این است که شیوه خواندن آن ها را بلد باشید. بدانید که کجا باید منتظر امواج بمانید و بهترین زمان رفتن به سمت موج چه وقت است. جزرومد، باد و … بر روی امواج تاثیر می گذراند و ماسه ها، سنگ ها و صخره ها باعث تفاوت در سطح های مختلف موج سواری می شوند.

 

بهترین تخته را انتخاب کنید

برای موج سواری، تجهیزات مناسب اهمیت زیادی دارد. انواع مختلف امواج نیاز به تخته های مختلفی دارند: موج های آرام، موج های پر شیب؛ برای هر نوع موج تخته ای بدون نقص وجود دارد. به عنوان یک تازه کار بهتر است تخته ای پهن کرایه کنید چون در تخته های بزرگ تر پارو زدن با دست و گرفتن امواج راحت تر است. بر روی این تخته ها تعادل شما بهتر حفظ می شود و از طرفی تخته های فومی در آب پایداری بیشتری دارند و برای تازه کارها مناسب ترند. جنس این تخته ها اهمیت زیادی دارد چون فایبرگلس ها سخت و شکننده اند و کار کردن با آن ها برای تازه کارها سخت و مشکل است. حرکت با تخته های کوچکتر سخت از تخته های بزرگ تر است چون نیاز به تلاش بیشتری دارند. نکته دیگر این است که زمانی که بر روی تخته در حال راه رفتن هستید حتما تسمه پابند در دستتان باشد و آن را رها نکنید.

 

قوانین موج سواری را به خاطر داشته باشید

بدترین کاری که در موج سواری می توانید انجام دهید این است که به سراغ امواج دیگران بروید! وقتی در حال شروع موج سواری هستید حتما قوانین آن را هم یاد بگیرید و به آن ها احترام بگذارید. هر موجی مخصوص یک نفر است، آن هم موج سواری که نسبت به بقیه به نقطه اوج موج نزدیک تر است. قبل از اینکه به سمت موج بروید به اطراف خود نگاه کنید و اگر شرایط مساعد نبود به داخل موج نروید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------