فرش ابریشم چیست و انواع آن و ویژگی های آن کدامند؟



فرش ابریشم, فرش ابریشم چیست, فرش دستباف ابریشم, فرش ابریشم دستباف

فرش ابریشم چیست

 

فرش ابریشم و خصوصیات فرش ابریشم

در گذشته های نه خیلی دور، از پیله ابریشم برای بافت قالی ابریشمی استفاده می کردند و همین کار سبب شده بود قیمت این کالا خیلی بالا و لوکس باشد ولی اکنون در خیلی از کشورها از ابریشم مصنوعی برای بافت آن استفاده می کنند و در کنار آن امکان بافت قالی با استفاده از دستگاه نیز فراهم شده است به همین جهت هزینه های تولید در نتیجه هزینه فروش این نوع قالی ها خیلی زیاد کاهش پیدا کرده است.

فرش ابریشم به دو نوع می باشد. فرش ابریشم دست باف و فرش ابریشم ماشینی.

 

فرش ابریشم دستباف 

فرش دستباف ابریشم را می توان یکی از با ارزش ترین نمایش های هنر اصیل ایرانی دانست که دارای شهرت جهانی می باشد. هنگامی که حرف از قالی های ابریشمی می شود نخستین مسئله ای که شاید ناخودآگاه به ذهن ما خطور کند هزینه بالا و لاکچری بودن آن می باشد که سبب شده استقبال از این نوع فرش نه فقط به علت کیفیت و ظرافت ویژه اش، بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری آینده دار بالا برود.

 

فرش ابریشم, فرش ابریشم چیست, فرش دستباف ابریشم,ویژگی های فرش ابریشم

فرش ابریشم 

 

خصوصیات فرش دستباف ابریشم

- زیبایی و جذابیت خیلی بالا نخستین خصوصیت این فرش می باشد.

- به علت نازک بودن و قطر کم آن، بسیار لطیف، سبک و نرم می باشد. (نسبت به ابعاد آن)

دارای شفافیت و براقی خاصی می باشد.

- برعکس خیلی از فرش ها دارای پرز خیلی کمی می باشد که سبب شده باعث حساسیت در این فرش نباشد.

- در میان فرش های ماشینی و دست بافت جز موارد مقاوم از نظر شستشو و حفظ کیفیت می باشد.

- نخ ابریشمی از پیله کرم ابریشم به‌ دست می ‌آید که نشان دهنده عادی بودن کار می باشد.

- هم سبک است و هم استحکام و مقاومت آن چند برابر نخ ‌های پشمی و نخی دارد که از ویژگی های اصلی فرش دستباف ابریشم می باشد که آن را خاص کرده است.

- رنگ و لعابی که نخ ابریشمی به کار می‌ دهد خیلی زیبا و شکیل است.

- طیف رنگی فرش دستباف ابریشم بسیار خوب می باشد و فقط با عوض کردن زاویه دید شما طیف رنگی قابل تغییر می باشد و شما آن را به رنگهای گوناگون خواهید دید.

- از جنس ابریشم برای برجسته نشان دادن طرح و نقش هم می توان استفاده کرد، به همین علت است که نخ ابریشم به ظاهر ارتفاعی کمتر از پشم و نخ از خود نشان می‌ دهد ولی پس از بافته شدن شما فرش را به طور برجسته خواهید دید.

- کیفیت بالا مهمترین و اصلی ترین ویژگی فرش دستباف ابریشم می باشد.

 

فرش ابریشم, فرش ابریشم چیست, فرش دستباف ابریشم,انواع فرش ماشینی ابریشمی

فرش دستباف ابریشم

 

انواع فرش دستباف ابریشم

فرش دستباف ابریشم

از آنجایی که ایران را قطعا می توان بزرگترین تولید کننده قالی ابریشمی جهان معرفی نمود بنابراین به همین مقدار باید برندها و شهرهای گوناگونی در تولید این فرش ها مشغول به فعالیت باشند که در حال بافت مدل های گوناگونند، اصلی ترین انواع فرش دستباف ابریشم شامل:

 

- قالی دست بافت ابریشم قم

- فرش ابریشم کاشان

- فرش ابریشم تبریز

 

فرش دورو ابریشم چه نوع فرشی است؟

فرش دورو ابریشم یکی از فرش های ایرانی است که به علت داشتن خصوصیات خاص و متفاوت شهرت بسیاری دارد. ظاهری ویژه دارد که به راحتی می توان محل بافت فرش را متوجه شد. مردمان ترکمن ایران این فرش را می بافند و معروف به قالی ترکمن می باشد. این فرش یک اثر هنری ارزشمند محسوب می شود و دلیل آن نیز طرح، نقش، تکنیک و ترکیب رنگ زیبایش می باشد.

 

شیوه بافت فرش دورو ابریشم

شیوه بافت فرش دورو ابریشم به این گونه است که یا می توان از دو نقشه مختلف استفاده کرد که باید تعداد گره ها در طول و عرض قالی یکسان باشد و یا می توان از یک نقشه اما با رنگ های گوناگون و وسیع استفاده کرد. چنانچه از دو نقشه گوناگون با تعداد گره های نا مساوی در بافت این نوع فرش استفاده شود باید در نقشه کوچکتر به اصطلاح ساده بافی انجام شود. برای بافت فرش دورو، دو نفر می توانند به صورت همزمان مشغول به کار شده و یکی طرح رویی و دیگری طرح پشتی را ببافد.

 

فرش ابریشم, فرش ابریشم چیست, فرش دستباف ابریشم,فرش کف ابریشم

فرش ابریشم ماشینی

 

فرش ابریشم ماشینی

فرش ابریشم خالص همان گونه که از نامش نیز معلوم است، از جمله فرش‌های گران‌قیمت و لوکس بازار است. این نوع فرش از نظر قدمت تاریخی مربوط به زمان صفویه است؛ در آن زمان تجارت ابریشم از طریق راه‌های ارتباطی که از ایران عبور می‌کرد، خیلی پررونق بود. به همین علت تولید، خرید و فروش قالی‌های ابریشم دستباف در دوران صفویه خیلی دوست داشتنی و درآمدزا بود.

 

امروزه هم این کالای ارزشمند در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود که هر کدام دارای خصوصیات خاصی هستند. ولی به صورت کلی فرش ابریشمی در قیاس با فرش‌های غیر ابریشمی، بافت ریزتر، درخشندگی بیشتر و کرک‌های صیقلی، نخ خاب به‌کاررفته بهتر و کیفیت رنگ بالاتری دارد. همین مسئله در زیبایی و مجلل‌بودن خانه اثر بسیاری می‌گذارد.

 

فرش‌های ابریسم ماشینی بیشتر از جنس نخ‌های پلی استر و پلی اوژن و ابریشم مصنوعی یا ویسکوز تشکیل شده و یکی از علل نرمی و نازکی این فرش‌ها، استفاده از این نوع الیاف می‌باشد.

 

ابریشم مصنوعی یا ویسکوز بخاطر بازسازی فیبر سلولوز در ترکیبات خویش، از ایجاد حساسیت در افراد حساس جلوگیری می‌کند ولی طول عمر کمتری نسبت به الیاف آکریلیک دارد. قیمت فرش‌های ابریشم مصنوعی نسبت به فرش‌هایی با الیاف صد درصد آکریلیک (به علت استفاده از ویسکوز)، پایین‌تر می‌باشد. به همین علت کسانی که تصمیم به استفاده کوتاه مدت یا نمایشی از فرش را دارند می‌توانند با قیمتی به مراتب پایین‌تر این نوع از فرش را تهیه کنند.

 

فرش ابریشم, فرش ابریشم چیست, فرش دستباف ابریشم,فرق فرش ابریشم ماشینی و دستبافت

خصوصیات فرش دستباف ابریشم

 

انواع فرش ماشینی ابریشمی

فرش ماشینی ابریشمی که اکنون در بازار وجود دارد، با توجه به مقدار ابریشمی که در بافت آن به‌کار گرفته شده است، به چند قسمت کلی گروه بندی می‌شود. در ادامه به معرفی انواع فرش ابریشم ماشینی می‌پردازیم.

 

فرش تمام ابریشم

فرش تمام ابریشم نوع اول فرش‌های ابریشمی است که پرز، چله و حتی نخ خابی از جنس ابریشم دارد و همان‌ گونه که از نامش معلوم است، به صورت کامل از ابریشم بافته می‌شود. این نوع فرش ابریشم ماشینی خیلی نفیس و زیباست و برای بخشیدن جلوه‌ای ویژه ای و باشکوه در خانه، محیط کار یا هر مکانی که در نظر دارید، بهترین مورد محسوب می شود.

  

فرش گل ابریشم

فرش گل ابریشم به علت بافت‌های زیبا و فوق العاده معروف است. بافت‌هایی مانند گل، پرندگان و… که خیلی جذاب و زیبا هستند و شکوه زیبایی به فرش ابریشم ماشینی می‌ دهند. در فرش‌های گل ابریشم اغلب چند نقش‌ محدود دور حاشیه آن نیز از ابریشم بافته می‌شود و بقیه قسمت‌های فرش از الیافی دیگر مثل پلی استر، اکریلیک و… می‌باشد. این را هم بگویم که در فرش‌های گل ابریشم، چله اغلب از ابریشم است.

 

فرش کف ابریشم

فرش کف ابریشم یکی دیگر از انواع فرش‌های ابریشم ماشینی است. از آنجایی که تنها در زمینه یا به اصطلاح «کف فرش» از ابریشم استفاده می‌شود، شناخت این نوع فرش از دیگر فرش‌های ماشینی کمی سخت است. در حقیقت برای تشخیص این فرش از دیگر فرش‌های غیر ابریشمی که در کف از الیافی نظیر پلی استر استفاده می‌کنند، باید سراغ کف ابریشمی آن بروید.

 

فرق فرش ابریشم ماشینی و دستبافت

فرشهای دستباف ابریشمی اغلب از نظر قیمت بالاتر بوده و کیفیت خیلی خوبی دارند. از دیگر فرق هایی که می توان برای فرشهای دستباف ابریشم و فرشهای ماشینی ابریشم بیان کرد این است که در فرشهای ماشینی از الیاف مصنوعی استفاده می شود در حالی که اغلب در فرشهای دستباف از الیاف و ابریشم هایی که مقدار مواد مصنوعی در آنها کمتر است استفاده می شود.

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------