ابداع یک سیستم هشدار برای بیماری‌های قلبی-عروقی



سیستم هشدار برای بیماری‌های قلبی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، نوعی کاوشگر ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص دادن بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، تجمع پلاک‌ در رگ‌ها، شرایطی است که می‌تواند پیامدهای سنگینی مانند لخته شدن خون و سکته را به همراه داشته باشد. پژوهشگران انگلیسی، نوعی کاوشگر درخشان ابداع کرده‌اند که در حضور یک آنزیم مهم، فلورسانس خود را افزایش می‌دهد و شاید بتواند یک سیستم هشدار ابتدایی برای بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.

 

تصلب شرایین، عامل اصلی بیماری‌های قلبی و سکته است و یکی از دلایل مهم مرگ و میر در جوامع غربی به شمار می‌رود. یکی از روش‌هایی که بیماری به واسطه آن می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد، هنگامی است که پلاک از دیواره شریان جدا می‌شود. این شرایط موسوم به "IPHs"، جریان خون را محدود می‌کند و به بیماری مزمن یا سکته مغزی منجر می‌شود.

 

این کاوشگر جدید که در "کالج سلطنتی لندن"(Imperial College London) ابداع شده است، آنزیمی موسوم به "HO-1" را هدف قرار می‌دهد. این کاوشگر، از دو محفظه تشکیل شده است که مولکول‌های فلورسنت را بین یکدیگر انتقال می‌دهند. در واقع این کاوشگر، یک جزء اهداکننده و یک جزء پذیرنده دارد.

 

هنگامی که کاوشگر با HO-1 در تماس قرار می‌گیرد، آنزیم اتصال میان این دو محفظه را از بین می‌برد و به تجمع مولکول‌های فلورسنت در محفظه اهداکننده منجر می‌شود. بدین ترتیب، همانطور که در بررسی‌های آزمایشگاهی با استفاده از سلول‌های باکتری "اشریشیا کلی" اصلاح شده نشان داده شده است، کاوشگر در حضور HO-1، شش برابر بیشتر می‌درخشد. تغییر در فلورسانس، با استفاده از "طیف‌سنجی" (spectroscopy) تشخیص داده می‌شود.

 

پروفسور "جیمز لیپر"(James Leiper)، از پژوهشگران این پروژه گفت: روش‌های کنونی برای تشخیص شرایط IPHs، بر روش‌های تصویربرداری در بیمارستان مبتنی هستند که به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارند. هدف از ارائه این فناوری، تولید یک آزمایش تشخیصی سریع و حساس است که آن را می‌توان در زمانی به کار گرفت که بیمار برای نخستین بار، نشانه‌های مربوط به تشخیص IPH را بروز می‌دهد. استفاده از چنین آزمایشی، امکان درمان سریع‌تر و بهبود نتایج را برای بیماران مبتلا به IPH فراهم می‌کند.

 

بررسی‌های ابتدایی این پژوهش، امیدوارکننده هستند اما آزمایش‌های بالینی نیز باید انجام شوند. پژوهشگران قصد دارند در آزمایش‌های بعدی، از سلول‌های پستانداران و انسان استفاده کنند و امیدوارند که این کاوشگر روزی بتواند به ردیابی بلندمدت سلامت قلب و عروق کمک کند.

 

این پژوهش، در "Journal of the American Chemical Society" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------