آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

توهین روحانی به کریمی قابل تعقیب کیفری است



 کریمی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

علی کریمی نه تنها در ایران بلکه در اروپا و نیز در کشورهای عربی مشهور است و کارشناسان فوتبال درباره توانایی‌های او بسیار نوشته‌اند. به طور مثال سال ۲۰۰۳ مجله ورلد ساکر درباره فوتبالیست ایرانی نوشته بود دریبل‌ها و حرکات او با توپ هیپنوتیزم می‌کند. او را جادوگر و مارادونای آسیا نامیده‌اند. علی کریمی در زمین فوتبال به راحتی مدافعان را دریبل می‌زد. فوتبال‌دوستان شیفته او بودند؛ نه تنها قرمزها، آبی‌ها هم او را دوست دارند.

 

در آلمان تحسین همه را برانگیخته بود و محبوبیت او از کشورهای حاشیه خلیج تا قلب اروپا می‌رسد. اما راز محبوبیت کریمی تنها در مهارت و استعداد او نبود. او سرکش بود و همین روحیه باعث می‌شد در لحظات حساس با دریبل‌های انفجاری ورق بازی را برگرداند و بیرون از زمین فوتبال با موج‌ها همراهی نکند، در مقابل مدیران و سیاستمداران کرنش نکند و برای هواداران مردی در قامت قهرمان باشد. حال این بار کریمی در استوری اینستاگرام نوشته بود: «میلیاردها تومان خرج می‌کنیم نذری بدهیم و در پایان… آرزوی شفای بیماران را داریم که برای نداشتن پول درمان می‌میرند.» چند روز بعد ویدئویی از یک روحانی در حال سخنرانی منتشر شد که کریمی را بی‌شرف، نادان و احمق خطاب ‌کرد. پس از آن شهرداری تهران عکس‌های تبلیغاتی کریمی را از بیلبوردهای خیابانی حذف کرد. در همین جهت علی کریمی با انتشار تصاویری از بیلبوردهایش که خالی از عکس‌های او بودند به این اتفاق واکنش عجیبی نشان داد. او با منتشر کردن جملاتی کنایه‌آمیز و تند به صورت تلویحی دوباره به ویدئوی روحانی حامدرضا معاونیان اشاره کرده و این اتفاق را ترسیدن از چند عکس خوانده است.

 

اظهارنظر کریمی و استوری اینستاگرامی او موافقان و مخالفان زیادی دارد. با دنبال کردن هشتگ علی کریمی در شبکه‌های اجتماعی انبوهی از نوشته‌های مخالفان و طرفداران وی را می‌توان دید. اما از دید برخی روحانیون نظر کریمی توهین به دین و مقدسات نبوده است، چه‌بسا روحانیون نباید با چنین ادبیات غیراخلاقی مردم را خطاب کنند، زیرا روحانیون باید به مردم درس اخلاق دهند نه اینکه خودشان در جامعه بی‌اخلاقی کنند. اما حقوقدانان سخنان حامدرضا معاونیان، روحانی منتقد، را توهین‌آمیز دانستند و به باور آنها قابلیت تعقیب کیفری دارد. از سوی دیگر این روزها به دلایل مختلف افکار عمومی بیش از همیشه به ورزشکاران و افراد معروف اعتماد دارند. براساس آخرین گزارش سنجش ابعاد اعتماد اجتماعی در ایران که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شده است، میزان اعتماد مردم به ورزشکاران پس از معلمان، نیروی انتظامی و اساتید دانشگاه در رده چهارم قرار دارد. نکته جالب توجه این است که میزان اعتماد به ورزشکاران در بین مردان (۷/۵۳ درصد) بیشتر از زنان (۴/۴۷ درصد)، در بین افراد ۵۰ سال و بالاتر (۶/۶۵ درصد) بیشتر از سایر گروه‌های سنی و در بین افراد زیر دیپلم (۹/۶۱ درصد) بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی است.

 

همچنین این میزان اعتماد در بین ساکنان مناطق روستایی (۴/۶۱ درصد) بیشتر از ساکنان مناطق شهری (۴۷ درصد) است. بنابراین طبق این پژوهش‌ها نفوذ مراجع غیررسمی در افکار عمومی رو به گسترش است و از اثرگذاری مراجع سنتی کاسته شده است. به همین دلیل منتقدان بر این عقیده‌اند که نباید تقابلی بین روحانیت و جامعه شکل بگیرد، زیرا این تقابل به دین ضربه وارد می‌کند.

خیزش رفتارهای پوپولیستی

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رفتارهای پوپولیستی شهرداری تهران درخصوص جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی علی کریمی در سراسر سطح شهر به «جهان‌صنعت» گفت: شیوه‌ای که شهرداری تهران و صدا و سیما پیش گرفته، اشتباه است. صدا و سیما با این میزان حذفیات و ممنوع‌التصویرها در روزهای آتی تنها باید مستند راز بقا را پخش کند. شهرداری نیز لایه بسیار افراطی جریان راست است. ضمن اینکه شهرداری فعلی در یک سال گذشته برای بهبود وضعیت شهر تهران عملکرد مناسبی نداشته است. به همین دلیل با جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی این گونه افراد عیب‌های خود را پنهان می‌کند تا نزد دیگران عزیز شود. بنابراین رفتارهای پوپولیستی شهرداری تهران، رفتار بی‌معنایی است که به اسم خدا و پیغمبر صورت می‌گیرد اما اینگونه رفتارها بیشتر از هر جریانی به دین ضربه وارد می‌کند.

 

وی افزود: به عقیده من بیان نظر یک فرد فارغ از ورزشکار یا هنرمند بودن در جامعه ایرانی غیرقابل جلوگیری است، اما یک روحانی و یا مسوول باید بیش از همیشه مراقب اظهارنظراتش باشد، چرا که اظهارنظر با ادبیات سخیف در جامعه روحانیت و مسوولان محکوم است. روحانی‌ها باید به مردم درس اخلاق دهند، نه اینکه انگشت اتهام را به سوی جامعه ببرند. سخنان حامدرضا معاونیان ادبیات یک روحانی یا انسان اخلاقی هم نبود. به همین دلیل این نوع ادبیات را پای روحانیت نمی‌گذارم. وی افزود: علی کریمی در استوری خود به امر خیر دیگری توصیه کرده است. ایشان نگفته نذر کردن چیز بدی است، ایشان فقط مردم را به امر خیر دیگر توصیه کرده است. به نظرم تقابل‌های زشتی که به نام روحانیت در حال شکل‌گیری است، بیشتر از موضوعات دیگر به جامعه روحانیت و دین ضربه می‌زند.

 

این عضو مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه علی کریمی به مقدسات توهینی نکرده بود، بیان کرد: بنده بارها مطالب ایشان را در فضای مجازی مطالعه کرده‌ام، با هیچ استدلالی نمی‌توان سخنان علی کریمی را توهین به اعتقاد و امام حسین‌(ع) تفسیر کرد. رفتار علی کریمی می‌توانست سنجیده‌تر باشد اما اهانت به دین نبود، به همین دلیل رفتاری نبود که روحانیت اظهارنظر کند.

 

توهین روحانی به کریمی قابل تعقیب کیفری است

نعمت احمدی حقوقدان نیز با اشاره به اینکه سخنان علی کریمی بار حقوقی نداشت، به «جهان صنعت» گفت: طبق قانون بیان اظهارنظر تا زمانی که به شخصی یا اعتقادی توهین نشود، آزاد است. بنابراین ادبیات و سخنان علی کریمی درخصوص اینکه به جای نذری هزینه آن صرف تهیه داروهای بیماران شود، از منظر حقوقی توهین‌آمیز نبوده است. منتهی علی کریمی می‌توانست با ادبیات ملموس‌تری این‌گونه سخنان را بیان کند. اما واکنش و سخنان روحانی منتقد علی کریمی توهین به جامعه بزرگ فوتبالیست‌ها بود. این در حالی است که سخنان یک روحانی نباید در جامعه بار منفی ایجاد کند. بنابراین سخنان حامد معاونیان از نظر کیفری قابلیت تعقیب دارد. اما علی کریمی در دور بعدی نباید با آن ادبیات پاسخ حامدرضا معاونیان را می‌داد. به هر حال تقابلی در این موضوع رخ داد؛ تقابلی که روحانی مذکور با توهین به جامعه فوتبالیست‌ها و فوتبال‌دوستان شروع کرد، اما با توهین‌های پیاپی ادامه پیدا کرد. کار به جایی کشیده شده که شهرداری به خاطر خودی نشان دادن بنرهای تبلیغاتی علی کریمی را در سراسر شهر جمع‌آوری کرده است. وی افزود: اگر از نظر روحانیون سخنان علی کریمی توهین به مقدسات است باید در مکان و زمان درست ایشان بازخواست می‌شد، نه اینکه یک روحانی در فضای مجازی با ادبیات سخیفی پاسخ ایشان را بدهد، که ‌ای کاش ادبیات بهتری را به کار می‌برد، چرا که نباید بین جامعه ورزشی و روحانیت تقابلی به وجود بیاید. چه‌بسا همچنان برخی فوتبالیست‌ها در فضای مجازی به حمایت از علی کریمی واکنش نشان می‌دهند؛ امری که جامعه را دچار دوگانگی می‌کند.

 

این وکیل دادگستری اظهار کرد: بعد از انقلاب فوتبال تبدیل به محلی برای شادی و جوشش قلیان جوانی شد، همین امر با برخی مسوولان همسویی نداشت. به همین دلیل برخی‌ها با فوتبال و فوتبالیست‌ها به تقابل برخاستند. این در حالی است که ایرانی‌ها به شدت طرفدار فوتبال و فوتبالیست‌ها هستند. از طرفی با وجود اینکه فوتبال در ایران حرفه‌ای نیست اما برای کشور درآمدزایی زیادی دارد. این افراد نه تنها به خزانه فشاری وارد نمی‌کنند بلکه به خزانه مبلغ‌های هنگفتی را تزریق می‌کنند. بنابراین تقابل بین علی کریمی و حامدرضا معاونیان تقابل دو فرد نیست، بلکه تقابل نگاه حاکمیت به مقوله‌ای ورزش فوتبال است؛ فوتبالی که یک ورزش جمعی است و در راستای آن جمعیت را به نشاط وامی‌دارد.

 

جهان صنعت 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------