تجهیزات آتش نشانی چیست؟



تجهیزات آتش نشانی, آشنایی با تجهیزات آتش نشانی, معرفی تجهیزات آتش نشانی

معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی

 

آشنایی با تجهیزات آتش نشانی:

می توان گفت تجهیزات آتش نشانی، از مهم ترین تجهیزات ایمنی در ساختمان ها است و وجود آن ها در هر ساختمانی ضروری است. در ادامه این مطلب بیتوته شما را با انواع تجهیزات آتش نشانی آشنا می کنیم.

تجهیزات آتش نشانی چیست ؟ 

تجهیزات آتش نشانی مجموعه ای از ابزارها و وسایلی هستند که برای خاموش کردن آتش طراحی شده اند. در صورت استفاده صحیح، این تجهیزات از اپراتور در برابر آسیب محافظت می کند. انواع مختلفی از تجهیزات آتش نشانی از جمله خاموش کننده های قابل حمل، ابزار آتش نشانی حرفه ای (FENZ)، سیستم های اسپرینکلر و آلارم وجود دارد. 

 

روش های اطفاء حریق :

تجهیزات آتش نشانی برای چه مواردی استفاده می شود؟ این بستگی به نوع آتش سوزی دارد. تجهیزات آتش نشانی خاصی برای انواع مختلف آتش وجود دارد.

 

همیشه فرصتی برای افزایش ایمنی آتش سوزی در محل کار شما وجود دارد.

 

کپسول های اتش نشانی :

وسایل آتش نشانی قابل حمل در هر ساختمان ضروری است. کار با این قطعات ساده آسان است و تقریباً همه می توانند از آن استفاده کنند. یک واکنش سریع با یک کپسول آتش نشانی قابل حمل می تواند هزاران دلار در هزینه خسارت شما صرفه جویی کند. انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی وجود دارد. هر نوع حاوی یک عامل خاموش کننده متفاوت است که برای استفاده در آتش سوزی های مختلف مناسب است.

 

انواع کپسول آتش نشانی :

• کپسول های آتش نشانی آب

• کپسول های آتش نشانی فوم (کف)

• کپسول های آتش نشانی پودر خشک

• کپسول های آتش نشانی مرطوب شیمیایی (هالوژنه)

• کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن (گاز)

 

آب :

آب ارزان ترین، مهم ترین و موثرترین وسیله برای اطفای حریق و همچنین دوستدار محیط زیست است. هر صنعتی که با مایعات و مواد شیمیایی قابل اشتعال سر و کار دارد، به دلیل اهمیت ضروری، باید بر روی سیستم های آتش نشانی آب تمرکز کند. عملکرد هر سیستم آتش نشانی مبتنی بر آب و عملکرد بهینه آن کاملاً به وجود منبع آب کافی بستگی دارد. در هلدینگ تیم کار، کارشناسان ما ساختمان شما را تجزیه و تحلیل می کنند، مناسب ترین سیستم آتش نشانی آب را طراحی و نصب می کنند و چشم دقیقی برای جزئیات دارند.

 

قرقره شلنگ آتش نشانی :

هر سیستم اطفاء حریق مناسب باید شامل یک حلقه شلنگ آتش نشانی باشد. حلقه شلنگ برای مقابله با آتش سوزی های کلاس A (شامل کاغذ، چوب، لاستیک و سایر مواد غیر رسانا) طراحی شده است. حلقه شلنگ، آب را روی شعله می پاشد و عنصر گرما را از بین می برد. این بدان معنی است که شما نمی توانید از آن در آتش سوزی الکتریکی استفاده کنید. 

 

پتوهای آتش نشانی :

پتوهای آتش نشانی برای استفاده در آتش های حاوی روغن ها و چربی های پخت و پز مناسب هستند. همچنین می توان آنها را دور فردی که در حال آتش گرفتن است بپیچید. شما باید یک پتوی آتش نشانی در تمام قسمت های آشپزخانه داشته باشید. 

 

سیستم های اسپرینکلر :

به عنوان یک خط دفاعی اضافی، بسیاری از ساختمان های تجاری سیستم های اسپرینکلر مخصوص به خود را دارند. این سیستم ها بسته به نوع سنسور می توانند با چند چیز فعال شوند. به طور سنتی، سیستم های اسپرینکلر می توانند دود، دما یا هر دو را تشخیص دهند. 

 

هشدارهای دود :

شما باید در هر ساختمان - خانگی، تجاری، یا غیره، آشکارسازهای دود و آلارم های فعال داشته باشید. تشخیص زود هنگام کلید تخلیه و اقدام سریع در برابر آتش سوزی در مراحل اولیه آن است.

 

کاربردهای تجهیزات آتش نشانی, تجهیزات آتش نشانی چیست, تجهیزات آتش نشانی فردی

تجهیزات آتش نشانی

 

تجهیزات ماشین آتش نشانی :

خودروهای آتش نشانی باید تمامی آنچه تعداد مشخصی آتش نشان برای خاموش نمودن آتش نسبتا سنگین نیاز دارند را به همراه خود داشته باشد. تجهیزات ماشین آتش نشانی شامل موارد زیر می شود.

 

• تجهیزات اطفا حریق که شامل انواع شلنگ، انواع نازل های آتش نشانی، انواع موتور پمپ و اجکتور پمپ، انواع هیدرانت، دوراهی و سه راهی، پرده آب، انواع کوپلینگ و انواع آچار از جمله آچار کوپلینگ می باشد.

 

• ابزارآلات مانند تبر، اره، بیل، انواع سیم بکسل، انواع قلاب، جعبه ابزار کامل، بلندگوی دستی، دیل های متنوع، پتل، تسمه، نیزه و … .

 

• تجهیزات برش و اتصال که شامل انواع اره برقی، انواع فرز، حلقه بر، شیشه بر، لوله بر، انواع قیچی و چاقو آتش نشانی.

 

• تجهیزات امداد و نجات که شامل سه پایه نجات از چاه، انواع نردبان، انواع طناب، ست کامل کوهنوردی، تشک نجات، انواع برانکار، پتوی مقاوم در برابر شعله، جعبه کمک های اولیه و … .

 

• تجهیزات هیدرولیکی مانند انواع کاتر حرفه ای، انواع باز کننده، جک و … .

• لباس و تجهیزات فردی.

 

تجهیزات آتش نشانی در ساختمان ها, لیست تجهیزات آتش نشانی برای ساختمان های تجاری, لیست تجهیزات آتش نشانی برای خانه

تجهیزات ماشین آتش نشانی

 

تجهیزات آتش نشانی فردی :

این لوازم شامل کلاه ایمنی، لباس کار آتش نشانی، کفش ایمنی، ماسک اکسیژن، دستکش ایمنی، کپسول آتش نشانی و ... می باشد.

 

تجهیزات آتش نشانی فردی :

کلاه ایمنی: کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت از معمول ترین لوازم محافظت مورد استفاده آتش نشانان برای جلوگیری از اصابت اجسام با سر بوده و دارای انواع گوناگونی است.

 

لباس کار آتش نشانی: لباس آتش نشانان باید انعطاف پذیر، ضد آب، ضد آتش و مقاوم باشد. با توجه به مقاومت این لباس در برابر حرارت، تا حدودی می تواند از بدن آتش نشانان در برابر شعله و حرارت تابشی شعله محافظت نماید. آتش نشانان علاوه بر خطر آتش سوزی در معرض خطرهایی چون مواد شیمیایی، سطح لیز، گازهای سمی، اشیاء برنده، سقوط اجسام و ... قرار می گیرند. بنابراین با توجه به عملیات مختلف لباس های آتش نشانان در عملیات گوناگون متفاوت می باشد.

 

کفش های ایمنی: این کفش ها از اصابت پا با اجسام و اشیاء برنده، برق گرفتگی، لغزندگی، سوختن و ... جلوگیری می کند. کفش های ایمنی نیز برای عملیات گوناگون دارای انواع مختلف هستند.

 

ماسک اکسیژن: ماسک ها در دو نوع تمام صورت و نیمه صورت (دهان و بینی پوشانده می شود) موجود هستند. جنس این ماسک ها از پلاستیک، سیلیکون و یا کائوچو است، که گاز اکسیژن تنفسی را از مخزن به شش ها منتقل می کند.

 

دستکش های ایمنی: دست ها را در برابر خطراتی چون برق گرفتگی، سوختگی، پارگی و ... محافظت می کند. دستکش های ایمنی دارای کف چرم بوده و دارای انواع مختلف دستکش ضد حرارات، دستکش ضد اسید و دستکش ضد برش می باشد، که با توجه به شرایط مختلف از هر کدام در شرایط مخصوص استفاده می شود.

 

عینک ایمنی: عینک ایمنی از برخورد اجسام ریز با چشم جلوگیری می کند. این عینک باید انعطاف پذیر و دارای مقاومت بالایی و شیشه آن در برابر خراشیدگی مقاوم باشد. برخی از عینک های ایمنی قابلیت جذب اشعه فرابنفش را نیز دارا می باشند.

 

سیستم تنفس هوای فشرده: در صورت ورود افراد به مکان های بسته از این سیستم برای تنفس خود استفاده می کنند، این سیستم حاوی کمی هوای فشرده است.

 

معرفی تجهیزات آتش نشانی, کاربردهای تجهیزات آتش نشانی, تجهیزات آتش نشانی چیست

تجهیزات فردی آتش نشانی

 

خدمات ضروری :

آتش نشانان، طیف وسیعی از ابزارهای حرفه ای را برای مبارزه با آتش استفاده می کنند. تعدادی متقاطع با تجهیزات غیرنظامی و برخی تجهیزات خاص صنعت وجود دارد. 

 

آنها از برخی از موارد زیر استفاده می کنند : 

– ماشین های آتش نشانی 

– لباس آتش نشانی (کت و شلوار، کفش مقاوم در برابر آتش، دستگاه تنفس) 

– قرقره شلنگ فشار قوی 

– نردبان، تبر، ماسه و سطل آب 

 

لیست تجهیزات آتش نشانی برای خانه

– محافظ هود آشپزخانه

– حسگر دود

– کپسول های اتش نشانی

– پتوی آتش نشانی

– نردبان آتش نشانی

– اطفای حریق

– شلنگ آتش نشانی

 

لیست تجهیزات آتش نشانی برای ساختمان های تجاری

این لیست از تجهیزات آتش نشانی ممکن است با توجه به سن، اندازه و صنعت سازه متفاوت باشد. هر ساختمان تجاری باید شامل تمام یا برخی از موارد زیر باشد:

– کپسول های اتش نشانی

– سیستم های آب پاش اتوماتیک

– قرقره شلنگ آتش نشانی

– سیستم های شیر آتش نشانی

– آشکارسازهای گرما و دود

– زنگ خطر آتش

– پانل کنترل اعلام حریق

– علائم اضطراری و خروجی

گردآوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های دانش کسب و کار(اطلاعات مشاغل، ابزار و ماشین آلات، خدمات فنی و تاسیسات و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024