معرفی کامل رشته ورزشی کبدی



نام دیگر بازی کبدی, ورزش کبدی, کبدی

ورزش کبدی

 

همه چیز درباره ورزش کبدی

کَبَدی یک بازی و ورزش است که بیش‌تر در هند و پاکستان و ایران رایج است. سال ۱۳۸۱ برای اولین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برپا شد. کبدی ورزشی جذاب می باشد که در بین رشته های المپیک طرفداران خاصی را نسبت به خود جمع کرده است.

تعریف كبدی 

كبدی در اصل یك بازی ایرانی است و به اسامی گوناگون نامیده می شود، این بازی در گیلان شیرین دودو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان كبدی نامیده می شود. كبدی یك بازی كم خرج و یك بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرك است كه تركیبی از كشتی و راگبی است. برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف پذیری چابكی، استقامت، حضور ذهن و جرأت احتیاج است.

 

قوانین و مقررات بازی کبدی

- هر تیم دارای 12 بازیکن (7 نفر بازیکن اصلی و 5 نفر بازیکن ذخیره) می باشد.

- تعویض در بازی در زمان های تایم اوت پزشکی و تایم مربی مجاز می باشد و محدودیت عوض کردن وجود ندارد.

- زمان بازی 2 وقت 20 دقیقه ای می باشد و در صورت مساوی بودن دو تیم در آخر وقت قانونی پنج حمله از طرف دو تیم و چنانچه باز هم مساوی شدند حمله یک به یک پیگیری می شود، تا تیم برنده معلوم شود.

- وقت استراحت بین دو نیمه، 5 دقیقه می باشد.

 

نام دیگر بازی کبدی, ورزش کبدی, کبدی

نام دیگر بازی کبدی

 

زمین کبدی 

زمین بازی قطعه زمینی است مسطح با تشک با ابعاد 10*5/12 متر برای مردان که توسط یک خط میانی به دو قسمت تقسیم می شود،‌ هر نیمه از زمین 10 متر عرض و 6 متر و 25 سانتی متر طول دارد که اندازة هر نیمه به عرض 8 متر و طول 5 متر و 50 سانتی متر است.

 

تعاریف خطوط کبدی به شرح ذیل می باشد

مرز : عبارت است از خطوط چهار طرفه محوطه زمین بازی که به عنوان خطوط مانع در نظر گرفته شده اند، مانند DA/CD/BC/AB کلیه خطوط حداکثر به عرض 5 سانتی متر و از قسمت محوطه زمین بازی تشکیل می شوند.

 

خط میانی یا MID LINE : این خط زمین بازی را به دو قسمت (25/6 برای مردان و 50/5 برای زنان) تقسیم می کند به اسم خط میانی یا پیروی. و یا آغاز حمله نامیده می شود.

لابی LOOBY : هر یک از کناره های زمین بازی به صورت راهرو یا لابی به عرض 1 سانتی متر در نظر گرفته شده است.

 

خط باک یا حمله BAULK :باید از عرض کامل در فاصله 75/3 متر برای زمین مردان و در فاصله 3 متر برای زمین زنان باشد و کلیه خطوط نشان داده شده در شکل باید به طور واضح کشیده شوند و نباید بیشتر از 5 سانتی متر عرض داشته باشند.

 

خط امتیازی BONUS :از خط باک 1 متر و فاصله آن تا انتهای زمین 5/1 متر می باشد.

 

نام دیگر بازی کبدی, ورزش کبدی, کبدی

نام دیگر بازی کبدی چیست

 

شیوه بازی ورزش کبدی

- سمتی که برنده شیر یا خط می شود، حق انتخاب زمین یا حمله را دارد و در نیمه دوم زمین باید تعویض شود و ستمی که مهاجمان خود را اول نفرستاده است باید حمله را شروع کند. بازی در نیمه دوم با همان تعداد بازیکنانی که در نیمه اول وجود داشته اند ادامه پیدا می کند.

 

- اگر هر یک از قسمتهای بدن بازیکن با زمین خارج از محدوده برخورد پیدا کند باید از زمین خارج شود ولی زمان درگیری چنانچه هر یک از قسمتهای بدن بازیکن یا بازیکنانی که در محدوده زمین بازی است تماس پیدا کند، او نباید از زمین خارج شود (قسمت برخورد باید در داخل محدوده زمین بازی باشد)

 

- اگر بازیکن در وقت بازی از محدوده زمین بازی خارج شود، او باید از زمین بازی بیرون رود یا سر داور با اعلام شماره بازیکن به او دستور خارج شدن از بازی را می دهد در این حالت صورت زده نمی شود و بازی ادامه می یابد.

 

- مهاجم باید کلمه کبدی را بلند ادا کند چنانچه وی نتواند کلمه مذکور را مکرر ادا کند داور او را با دادن تذکر بر می گرداند و حمله به تیم مقابل داده می شود.

 

- بعد از بازگشت مهاجم به زمین خودش تیم مقابل باید بلافاصله مهاجم خود را روائه حمله کند. چنانچه حمله را بیشتر از 5 ثانیه به عقب بیاندازد، سر داور حمله را به تیم روبرو میدهد. بنابراین هر تیم مهاجم خود را تا آخر بازی به نوبت به حمله می فرستد.

 

- اگر مهاجم یا مهاجمین بعد از یک اخطار، عمداً قوانین شماره 5 و 6 را نقض کنند داور یا سرداور باید بازگشت او را اعلام کرده و یک امتیاز به حریف بدهد.

 

- اگر افراد تیم مقابل، مهاجم را گرفتند و او با تلاش از دست آنها بیرون آید و خود را به زمین خودی رساند نباید دنبال شود. ولی اگر مهاجم تنها حریف یا حریفان خود را لمس کرد باید دنبال شود و در زمین خودشان وی را زمین گیر کنند تا 1 امتیاز بگیرند.

 

- در یک زمان بیشتر از یک مهاجم نباید داخل زمین حریف شود، اگر بیشتر از یک مهاجم داخل زمین حریف شود، سر داور باید دستور دهد همه آنها بازگردند و حمله را به تیم روبرو می دهد.

 

- در صورت تکرار مورد 8، سر داور یا داور باید به آنها اخطار دهد و چنانچه برخلاف اخطار آنها این کار را ادامه دهند داور یا سرداور همه مهاجمینی که به زمین حریف وارد شده اند و قوانین را نقض کرده اند به زمین خود بازگردانده و حمله را به تیم روبرو می دهد.

 

- اگر مهاجم زمانی که در زمین حریف است نتواند امتیاز کسب کند و هنگامی که مهاجم نگه داشته شده است حریفان نمی توانند به عمد با بستن دهان مهاجم وی را ساکت کنند. داور یا سرداور بایستی مهاجم را به زمین خود بازگرداند و مدافع خطاکار را از زمین بازی اخراج کند و یک امتیاز به حریف بدهد.

 

- هیچ حریفی نباید خودسرانه مهاجم را هل بدهد و از خط وسط خارج کند. (تنها قانونی مجاز است)

 

- تا وفتی که مهاجم به زمین خود نرسیده باشد هیچ یک از حریفان نباید با سطح زمین مهاجم برخورد پیدا کند و همه بدن آنها باید در پشت خط میانی باشد. چنانچه او مرتکب چنین عملی شود در مورد وی اعلام اوت می شود از بازی خارج می شود.

 

- چنانچه حریف یا حریفانی که از بازی بیرون شده اند از قانون شماره 13 تخطی کرده باشند، مهاجمی را بگیرند یا در زمان گرفتن یا کمک به گرفتن مهاجم از قانون مذکور خطا کنند در مورد مهاجم اعلام اوت نباید کرد و حریف یا حریفانی که در زمین مهاجم هستند به زمین خود برمی گردند و فرصت حمله به تیم مقابل داده می شود.

 

- اگر مهاجمی خارج از نوبت خود وارد زمین شود یا بازی را آغاز کند، سرداور یا داور باید به او دستور بازگشت و اخطار بدهند چنانچه به عقیده سرداور یا داور چنین ورودی به طور همیشگی و با اصرار صورت گیرد او به حریف مقابل یک امتیاز می دهد (چنین امتیازی می بایست حداقل بعد از دادن یک اخطار به مهاجمین اعلام شود).

 

- زمانی که یک تیم اخراج می شود یا تمام تیم حریف در بیرون زمین هستند و هیچ یک از حریفان حق دوباره بازی کردن را نداشته باشند باید امتیاز آنها که دو امتیاز می باشد به اضافه امتیازات کسب شده از طرف بازیکنان اخراج شده بدهند. بازی ادامه می یابد و همه بازیکنان دو گروه ظرف مدت 10 ثانیه وارد زمینهای خود می شوند و در غیراینصورت سرداور یا داور باید یک امتیاز به حریفان بدهند و بعد اگر تیم وارد زمین نشود سرداور یا دارو برای هر 5 ثانیه یک امتیاز باید بدهد. در نتیجه بازی تا آخر به همین ترتیب ادامه می یابد.

 

- اگر به مهاجمی در برابر یک بازی خطرناک اخطار داده شود و یا به هر راهی از سوی تیم خود راهنمایی شود سرداور یا داور می تواند بازیکن خطاکار را دیسکالیفه کند و 2 دقیقه یا بیشتر از بازی اخراج نماید.

 

- اگر امتیازات دو تیم مساوی باشد قانون پنج حمله ای اجرا می شود. از هر تیم 5 نفر مهاجم انتخاب می شود و به ترتیب حمله (حمله اول مهاجم از تیمی که برنده سکه بوده انجام می شود) انجام می شود و در صورت قطع کردن خط باک توسط مهاجم منجر به کسب امتیاز می شود و مدافعین هفت نفر کامل هستند، چنانچه باز هم مساوی شدند قانون حمله ناگهانی اعمال می شود.

 

- در سیستم لیگ طرفی که برنده است صاحب دو امتیاز لیک می شود و طرف بازنده هیج امتیاز لیگ به دست نمی آورد. در صورتیکه دو تیم مساوی شدند هر دو طرف یک امتیاز کسب خواهند کرد.

 

- چنانچه نور سالن و زمین کافی نباشد یا باران شدیدی ببارد یا به هر علت دیگری در ادامه مسابقه اختلال پیش آید و مسابقه تا آخر ادامه پیدا نکند، چنین مسابقه ای باید دوباره برپا شود. در صورت توقف موقتی مسابقه، باید مسابقه ادامه یابد.

 

- مربیان و سرپرستاران تیمها نباید از روی نیمکت بلند شده و سر و صدا کنند بلکه در زمان تایم اوت و در دو نیمه تیم خود را راهنمایی کند اگر از قانون تخطی کند اخطار و جریمه خواهند شد.

 

نام دیگر بازی کبدی, ورزش کبدی, کبدی

ورزش کبدی چیست

 

نكات مهم درباره ورزش کبدی

- لازم است در هر طرف زمین به اندازة 4 متر فضای بیرونی در كنار و انتهای خطوط اختصاص داده شود.

 

- سكوی نشستن 

باید در فاصله 2 متر از انتهای خطوط قرار گیرد. این سكو باید به شكل مستطیل 8*1 متر برای مردان و 6*1 متر برای زنان باشد. اگر نتوانند سکو با چنین ابعادی پیدا نکنند، داور می تواند در باره علامت گذاری و تعیین محل مناسب سكوهای محل نشستن تصمیم گیری نماید.

 

- كبدی گفتن

با صدای بلند و آشکار، باید كلمه كبدی را به صورت پی در پی بازیكن مهاجم تكرار كند.

 

- مهاجم

كسی است كه وارد میدان حریف می شود مهاجم پیش از اینكه به زمین یا میدان حریف برسد باید آغاز به كبدی گفتن بكند.

 

- حریف

هر یك از بازیكنان یك گروه كه در محوطه زمین خود در برابر گروه مهاجم در طرف دیگر زمین قرار می گیرند، حریف یا طرف مخالف گروه دیگر به حساب می آیند.

 

- قطع

قطع كردن صدای كبدی كلمه (كبدی كبدی) یا نفس گیری در طی بازی به معنی قطع كردن به حساب می آیند. این عمل باید به صورت ممتد كبدی ـ كبدی شروع شده و ادامه یابد تا وقتی که مهاجم به زمین خود بازگردد.

 

- موفق شدن

اگر مهاجم بدون نقض قوانین بازی با حریف برخورد پیدا كند یا چنانچه قسمتی از بدن حریف با قسمتی از بدن مهاجم برخورد پیدا كند و آنگاه مهاجم با زمین خود برخورد پیدا كند، مهاجم موفق به كسب امتیاز شده است.

 

- متوقف ساختن مهاجم

اگر حریفان یا حریف بدون نقض قوانین بازی مهاجم را نگه داشته و او را در زمین خود متوقف سازند و به مهاجم اجازه رسیدن به زمینش را ندهند تا او نتواند بازی را ادامه دهد، مهاجم متوقف شده شناخته می شود و یك امتیاز را از دست می دهد.

 

- صحیح رسیدن به زمین

اگر مهاجم پس از عبور از خط میانی، با هریك از اعضای بدن با زمین خود برخورد پیدا كند و قوانین بازی را هم نقض نكرده باشد و بازی را ادامه داده باشد وی صحیح به زمین خود رسیده است.

 

- چنانچه مهاجم خط امتیازی را رد كند یك امتیاز می گیرد.

 

- برخورد پیدا كردن

منظور از تماس پیدا كردن تماس مهاجم با حریفان یا لباس، كفش و مو یا هر یك از وسایل یا اعضای بدن آنها می باشد.

 

- درگیری

زمانی كه مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم برخورد پیدا كند درگیری شروع می شود.

 

- حمله

زمانی كه مهاجم وارد زمین حریف می شود حمله شروع شده است.

 

- حمله موفق

چنانچه مهاجم حداقل یكبار هنگام زمان حمله از خط 75/3 متری (باك) عبور نماید و به زمین خود بازگردد، حمله موفقیت آمیز انجام شده است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------