دلفینها در خواب چه می بینند



 

دلفین‌ ,خواب دلفین

 

گروهی از دانشمندان فرانسوی در بررسی های خود دریافتند با وجود اینکه خواب مرحله REM در پستانداران دریایی وجود ندارد اما دلفین ها می توانند وقایع خاصی را که در طول روز شنیده اند به یاد آورند و یا آنها را در خواب ببینند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان دانشگاههای رنه ۱ و پاریس ۱۳ نتایج یک کشف غیرمنتظره از توانایی دلفینها را در نشریه علمی Frontiers in Psychology منتشر کردند. این کشف غیرمنتظره با مشاهده رفتار ۵ دلفین در اسارات ساکن آکواریمی در نانس فرانسه به دست آمد. در این آکواریم، دلفینها هر روز نمایشهای عمومی اجرا می کنند.

در فوریه ۲۰۰۹ پرسنل این سازه نمایشهایی را آغاز کردند که با یک ستون صوتی اجرا می شد که در آن موسیقی، صدای مرغ دریایی، سوت و در موارد آواز نهنگهای کوهان دار پخش می شد.

پس از حدود یکماه، این محققان که درحال ضبط صدای دلفینها از طریق میکروفنهای زیرآبی بودند متوجه شدند که این حیوانات اصواتی را ساطع می کنند که در حقیقت تقلیدی از صدای نهنگها است.

براساس گزارش frontiersin ، اینکه دلفینها نیز همانند بسیاری دیگر از حیوانات توانایی تقلید اصوات محیط را دارند پیش از این کشف شده بود.

اما مورد دلفینهای این آکواریم بسیار ویژه به نظر می رسید. چون تاکنون هرگز در یک نهنگ این نوع آواز که مفهوم خاصی را دنبال می کرد شنیده نشده بود و به خصوص تا پیش از این مورد، هرگز دیده نشده بود که دلفینهای در اسارت صدای سایر حیوانات را تقلید کنند.

اما نکته شگفت انگیز این بود که این دلفینها در خواب صدای نهنگها را تقلید می کردند. این درحالی است که به نظر می رسد که در پستانداران آبزی خواب نوع REM وجود ندارد.

این دانشمندان دریافتند که دلفینها بین نیمه شب تا ساعت ۳ صبح و همچنین در طول روز و زمانی که به آهستگی شنا می کنند می خوابند.

این دوره های استراحت با کاهش بسامد تولید سوت دلفینها و اسپاسمهای عضلانی همراه است و این ویژگیها یادآور مرحله خواب REM هستند.

بر پایه فرضیه این محققان، دلفینها می توانند بعضی از حوادث خاص را که در طول روز شنیده اند در طول خواب به یاد آورند.... / خبرگزارى مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------