اضافه شدن نیروی حفاظت آزمون به حوزه‌های امتحانات نهایی/امکان لو رفتن سوالات ممکن نیست



 کنکور, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش فرایند برگزاری امتحانات نهایی را تشریح و اظهار کرد: به هیچ عنوان قبل از شروع آزمون‌ها، امکان لو رفتن و دسترسی به سوالات برای هیچ کس وجود ندارد. 

به گزارش ایسنا، محسن زارعی در نشستی خبری که در یکی از حوزه‌های امتحانی منطقه ۱۷ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد با اشاره به روند برگزاری امتحانات نهایی گفت: پاسخ‌برگ‌های شخصی‌سازی شده یک روز قبل از برگزاری آزمون انجام می‌شود. فایل رمز شده سوالات تا هفت صبح برای مسئولان حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود و مشابه آن در جای دیگر کشور و در آزمون‌های دیگر وجود ندارد و این فرایند در امنیت کامل انجام می‌شود.

 

وی افزود: قریب به سه سال است که دیگر سوالات به صورت فیزیکی به حوزه‌های امتحانی نمی‌رود و فایل رمز شده ارسال می‌شود.

 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اتاق‌های تکثیر قرنطینه هستند و در اتاق تکثیر می‌ماند تا زمانی که رمز فایل در قالب پیامک برای رئیس حوزه امتحانی ارسال شود گفت: تنها شخصی که می‌تواند گوشی همراه داشته باشد، مسئول حوزه امتحانی است و این رمز پنج تا دو دقیقه قبل از شروع آزمون برای وی پیامک می‌شود و به هیچ عنوان قبل از شروع آزمون امکان دسترسی به سوالات برای هیچ کس وجود ندارد.

 

زارعی ادامه داد: اگر تعداد صفحات سؤال زیاد باشد، تکثیر تک برگی انجام می‌شود تا زمان برای داوطلبان به هدر نرود. اگر تکثیر طولانی شود و از زمان شروع آزمون بگذرد، دقایقی به زمان آزمون در پایان افزوده می‌شود. دانش آموزان زمانی سوال را دریافت می‌کنند که هیچ کس جز تیم طراحان به سوالات دسترسی نداشته‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه طراحان در فضای قرنطینه‌ای طی ۷۲ ساعت سوالات را طراحی می‌کنند اظهار کرد: قبلا دانش آموزان بیشتر به سمت تستی درس خواندن می رفتند و با متد سنجشی خارج از آموزش و پرورش ارزیابی می‌شدند و سرنوشت شان رقم می‌خورد. آنها تمرکزی بر برنامه درسی نداشتند، اما با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، توجه دانش آموزان به برنامه درسی برگشته است.

 

وی تاکید کرد: باید مراقبت کنیم تا از مسیر خارج نشویم و توجه به کتاب درسی باشد نه اینکه دوباره به سمت کتابهای کمک آموزشی و غیره بروند. باید توجه کل نظام آموزش و پرورش را معطوف به برنامه و کتاب درسی کنیم.

 

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: معتقدیم اگر به درستی مراقبت کنیم نظام آموزش و پرورش با این تصمیم به ریل اصلی خودش برمی‌گردد.

 

امکان تقلب هست اما لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون نه!

زارعی درباره حواشی امتحانات نهایی و انتشار سوالات امتحانات نهایی توضیح داد و گفت: لو رفتن امتحانات نهایی کذب محض است و به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد. چه کسی باید پاسخگوی نگرانی‌های ایجاد شده برای دانش آموزان به دلیل این موضوع که به غلط جاافتاده است باشد؟ «لو رفتن» با  «انتشار سوال در حین آزمون» متفاوت است. لو رفتن به معنای دسترسی به سوالات قبل از آزمون است که به هیچ وجه امکان پذیر نیست و در امنیت کامل است. اما اینکه در حین آزمون،  «تقلب» صورت بگیرد متفاوت از لو رفتن است. ممکن است تقلب و تخلف رخ دهد که وظیفه ماست پیشگیری کرده و با تخلفات برخورد کنیم.

 

سوالات امتحانی به صورت رمز شده ارسال می‌شود

ارسال دستگاه‌های سیگنال‌یاب به حوزه‌ها

اضافه شدن نیروی حفاظت آزمون به حوزه‌ها

 

وی با تاکید دوباره بر این موضوع که سوالات امتحانی به صورت الکترونیکی و به صورت رمز شده ارسال می‌شوند و دیگر ارسال فیزیکی انجام نمی‌شود عنوان کرد: پروتکل‌های امنیتی در همه حوزه‌های امتحانی رعایت می‌شود. از امسال یک نیروی حفاظت آزمون به حوزه‌ها اضافه شدند و با کمک سازمان سنجش، دستگاه‌های سیگنال یاب برای حوزه‌ها ارسال شد. ۵۰ درصد حوزه‌ها سیگنال یاب دارند و برنامه ریزی شده که حوزه‌های امتحانی مجاور بتوانند در یک فاصله زمانی کوتاه از دستگاه‌ها استفاده کنند و درواقع به نوعی همه حوزه‌ها از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

  

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پاسخبرگ‌ها شخصی سازی شده اند گفت: به منظور جلوگیری از سوءگیری احتمالی مصححان، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی را در دستورکار قرار دادیم و اکنون به صورت آزمایشی در مناطقی از کشور اجرا می‌شود تا به تدریج تعمیم یابد.

 

زارعی ادامه داد: تا کنون هر حوزه تصحیح، برگه‌های مربوط به حوزه‌های منطقه خودش را به مصححان ارجاع می‌داد، اما از امتحان پس فردا در قالب سامانه، توزیع پاسخبرگ ها در مقیاس کشوری انجام می‌شود. اگر نتایج خوب باشد و زیرساختها به طور کامل مهیا شوند آن را گسترش می دهیم تا در مراحل پیشرفته‌تر که به صورت کامل مکانیزه هست، امکان خطای انسانی نیز به صفر می‌رسد البته نیازمند تخصیص اعتبارات در این بخش هستیم.

 

وی با بیان اینکه سبقه آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی به سال ۱۳۲۲ بازمی‌گردد و بیش از دیگر مراجع برگزاری آزمون‌های سراسری، امتحان کشوری برگزار کرده است گفت: صدور مدرک فارغ التحصیلی دوره آموزش عمومی بسیار ارزشمند و بااهمیت بوده و برگزاری امتحانات نهایی کار تازه‌ای نیست، اما از امسال که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی شده و افزایش یافته است، حساسیت و دقت ما بالاتر رفته است.

 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۲۶۱ حوزه اجرایی امتحانات نهایی داریم عنوان کرد: ستادملی آزمون‌ها به ریاست وزیر آموزش و پرورش احیاء و کارگروه‌های حفاظت آزمون‌ها و استانداردسازی آزمون‌ها از چندی پیش تشکیل شده اند. از فروردین امسال بانک سوال و ابزارهای ارزشیابی را راه‌اندازی کرده‌ایم و تمام دبیران کشور می‌توانند سوال طراحی کنند که پس از بررسی و تایید به عنوان سوال استاندارد در اختیار طراحان امتحانات نهایی قرار می گیرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------