بررسی عملکرد و افتخارات باشگاه نساجی مازندران در رشته‌های ورزشی مختلف



باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, نساجی مازندران

نساجی مازندران

 

تاریخچه و دستاوردهای باشگاه نساجی مازندران در حوزه ورزشی 

باشگاه نساجی مازندران قدیمی ترین باشگاه فوتبال شمال ایران است که در قائمشهر پایه گذاری شد و یکی از تیم های فوتبال حاضر در لیگ برتر خلیج فارس است. در این مطلب از بیتوته شما را با این باشگاه آشنا می کنیم.

باشگاه نساجی مازندران (به انگلیسی : F.C. Nassaji Mazandaran) که به اختصار به نام نساجی شناخته می شود یکی از باشگاه های فوتبال ایرانی و قدیمی ترین باشگاه فوتبال شمال ایران است که درسال 1338 در قائمشهر استان مازندران پایه گذاری شد و در حال حاضر یکی از تیم های لیگ برتر خلیج فارس به حساب می اید.

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, تاریخچه باشگاه نساجی مازندران

تاریخچه باشگاه نساجی مازندران

 

تاریخچه باشگاه نساجی مازندران

تیم فوتبال نساجی مازندران در سال 1338 با حمایت شرکت نساجی مازندران در قائم شهر تاسیس گردید. در سال 1362 یک تیم فوتبال دیگر از نساجی پایه گذاری شد که یک سال بعد با حمایت رحیم دست نشان ، هر دو تیم با هم ادغام شدند و  تبدیل به تیم منتخب مازندران برای حضور در لیگ فوتبال سراسری ایران شدند. 

 

در  سال 1364 تیم منتخب مازندران بعد از تیم های تهران الف و ب ، مقام سوم جام قدس را بدست آورد. در سال 1365 تیم منتخب مازندران به عنوان نماینده ایران به جام قائد اعظم پاکستان اعزام شد و با شکست تیم های چین ، پاکستان و بنگلادش به مقام قهرمانی جام رسید و نادر دست نشان به عنوان آقای گل مسابقات انتخاب گردید. 

 

در سال 1366 تیم منتخب مازندران بعد از تیم اصفهان ، نایب قهرمان جام قدس گردید. 

تیم فوتبال نساجی مازندران در لیگ های جام قدس 1368 و جام آزادگان 1370 – 1371 – 1372 و 1373 حضور داشت و یکی از برترین تیم های رقابت محسوب می گردید که امتیاز گرفتن از آن در بازی های خانگی کاری سختی و نشدنی بود. 

 

نادر دست نشان ، کاپیتان سابق و اسطوری باشگاه نساجی مازندران با این که موقعیت بازی در تیم هایی مثل پرسپولیس را داشت ولی بیشتر دوران بازیگری اش را در نساجی گذراند و توانست در 8 بازی متوالی در لیگ ایران ، 9 بار گلزنی کند و رکورد دار شود.

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, بازیکنان باشگاه نساجی مازندران

بازیکنان باشگاه نساجی مازندران

 

به دلیل مشکلات ایجاد شده در کارخانه نساجی مازندران ، تیم باشگاهی نساجی مازندران با مشکلات مالی زیادی روبرو شد تا این که در سال 1387 این تیم با مبلغ 600 میلیون تومان و تقبل تمام بدهی ها به مهدی پرهام ،مدیر عامل شرکت پولادین سازه جهان واگذار گردید. 

 

پرهام بعد از چند سال تیم را به حسین قاسم نژاد واگذار کرد ولی بعد از گذشت 1.5 فصل ، به نساجی بازگشت و در نهایت بعد از بدقولی های مسئولان سیاسی و ورزشی استان مازندران بعد از 6.5 سال در نیم فصل 95 – 96 بخشی از سهام در در تعطیلات نیم فصل 96 – 97 تمام سهام باشگاه را به فرهاد صنیعی فر منتقل نمود. 

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, تیم فوتبال نساجی مازندران

تیم فوتبال نساجی مازندران

 

صنیعی فرد در سال 1397 بعد از صعود تیم به لیگ برتر ، بخشی از  سهام و در اواسط فصل 98 – 99 تمام سهام باشگاه را به مالک شرکت هواپیمایی وارد ، رضا حدادیان منتقل کرد.

تیم فوتبال باشگاه نساجی مازندران از سال 1374 – 1383 در لیگ دسته یک فعالیت می کرد و همیشه به دلیل مشکلات مالی از صعود به لیگ برتر باز می ماند. 

 

در فصل 1380 – 1381 نساجی به عنوان تیم اول گروهش به جمع چهار تیم نهایی پلی آف صعود لیگ برتر راه پیدا کرد ولی به دلیل مشکلات مالی نتوانست به دسته بالاتر صعود کند. 

در پایان فصل 1382 – 1383 مشکلات مالی تیم باعث شد به قابت های لیگ  دسته دو سقوط کند.

 

در فصل 1383 – 1384 توانست در رقابت های لیگ دسته دوم وارد مرحله پلی آف شود ولی از صعود به لیگ آزادگان بازماند. در فصل 1384 – 1385 تیم نساجی مازندران توانست جواز حضور در رقابت های لیگ آزادگان را دوباره بدست آورد و با  یان ه همیشه یکی از تیم های امیدوار به صعود بود ولی باز هم به دلیل مشکلات مالی نتوانست به لیگ برتر صعود کند. 

 

در اواخر فصل 1396 – 1397 ، محمد عباس زاده بعد از نیم فصل دوری از لیگ برتر به نساجی برگشت و توانست گل های زیادی برای نساجی به ثمر برساند ولی با  این وجود نساجی نتوانست نتایج خوبی برای صعود بدست آورد. 

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, نماد باشگاه نساجی مازندران

نماد باشگاه نساجی مازندران

 

با ورود جواد نکونام به عنوان سرمربی تیم نساجی مازندران ، ورق به نفع این باشگاه برگشت و در 9 بازی موفق به کسب 7 برد و 2 تساوی شد و توانست در مقابل 2 گل خورده ، 21 گل به ثمر برساند و در نهایت در اردیبهشت 1397 به مقام نایت قهرمانی لیگ آزادگان دست پیدا کرده و بعد از 24 سال به لیگ برتر صعود نماید. 

 

در جام حذفی 1400 – 1401 باشگاه فوتبال نساجی مازندران توانست با مربی گری ساکت الهامی و شکست تیم های آرمان گهر سیرجان ، گل گهر سیرجان ، استقلال تهران و مس کرمان به فینال جام حذفی برسد و در مسابقه فینال در ورزشگاه آزادی با تک گل مهرداد عبدی در دقیقه 57 و با شکست تیم آلومینیوم اراک توانست مقام قهرمانی جام حذفی ایران را بدست آورد. 

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, باشگاه نساجی مازندران

باشگاه نساجی مازندران

 

نماد و لباس باشگاه نساجی مازندران 

در دوران پهلوی و همزمان با تاسیس باشگاه ، بسیاری از مردم مازندران در زمینه نساجی فعالیت داشتند و نماد و نام باشگاه با الهام از کارخانه نساجی مازندران گرفته شد. 

ببر مازندران نماد باشگاه است ، این تیم به نام امید شهر خسته ، نساجی چی ها و نساج ها معروف است. 

 

رنگ قرمز یکی از مهم ترین نمادهای باشگاه فوتبال نساجی مازندران است که در برخی از فصل ها علاوه بر این رنگ از رنگ سرمه ای به عنوان رنگ دوم تیم برای لباس بازیکنان استفاده می شود. 

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, آرم باشگاه نساجی مازندران

آرم باشگاه نساجی مازندران

 

گاهی اوقات از رنگ قرمز به همراه مشکی یا سفید برای لباس تیم استفاده می شود. 

در فصل 1396 – 1397 از رنگ آبی با رگه های قرمز برای لباس تیم استفاده شد که با اعتراض هواداران روبرو گردید. 

باشگاه نساجی بعد از افتتاح تا امروز از چهار نماد استفاده کرده است که در اغلب آنها از رنگ سرمه ای و قرمز استفاده شده است. 

در سال 1392 برای خاص بودن ، نماد باشگاه تغییر کرد و تصویر ببر مازندران به آن اضافه شد. 

 

باشگاه نساجی مازندران, مدیر عامل شرکت نساجی مازندران, ورزشگاه باشگاه نساجی مازندران

ورزشگاه باشگاه نساجی مازندران

 

ورزشگاه اختصاصی باشگاه نساجی مازندران

ورزشگاه اختصاصی باشگاه نساجی مازندران  که به نام ورزشگاه وطنی شناخته می شود در مرکز قائمشره و نزدیک به میدان طالقانی قرار گرفته است. 

با بازگشت دوباره تیم نساجی به لیگ برتر در اردیبهشت سال 1397  تجهیز و بازسازی آن از جمله سکوها ، رخت کن و چمن طبیعی استادیوم در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفت که متاسفانه بسیار طولانی شد.

 

عدم بازسازی به موقع ورزشگاه باعث شد که تیم مجبور شود بازیهای خانگی اش را در ورزشگاه شهدای ساری برگزار نماید و بخش دوم بازی هایش را به شهر های دیگر کشور از جمله اصفهان و مشهد منتقل نماید که این امر سبب نارضایتی هواداران تیم شد.

 

در نهایت با تلاش های هواداران تیم 350 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی ورزشگاه وطنی اختصاص پیدا کرد و با شروع سال 1401با پیگیری و دستور استاندار و تشکیل کارگروه ویزه ، پروژه تعویض چمن ورزشگاه شهید وطنی قائمشر و تکمیل سکوی غربی استادروم وارد فاز جدیدی شد و سرعت گرفت و قارر شد باشگاه نساجی در لیگ بیست و دوم ، ورزشگاهی استاندارد و باکیفیت در قائمشهر برای بازیهای خانگی اش داشته باشد. 

 

بخش دولتی علاوه بر هزینه 70 میلیارد تومان برای بهسازی ورزشگاه شهید وطنی برای واگذاری ورزشگاه به خود تیم ، پایین ترین مبلغ ممکن را در نظر گرفت تا این تیم باشگاهی ، استادویم  اختصاصی برای خودش داشته باشد. 

 

بالاخره صرف هزینه ها و پیگیری ها در دولت سیزدهم به ثمر رسید و در شهریور ماه تیم باشگاه نساجی مازندران بعد از 393 روز خانه به دوشی نخستین تمرینش را در ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر برگزار کرد و در سوم شهریور با تیم ملوان انزلی در ورزشگاه خانگی خودش بازی کرد. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------